was successfully added to your cart.

Zo ga je om met deze 3 veelgehoorde saboterende opmerkingen

By 14 juni 2015 juli 11th, 2017 Afvallen, Geluk
zo ga je om met deze drie veelgehoorde saboterende opmerkingen

Je lijf en je gezondheid zijn belangrijk voor je en je maakt dan ook bewuste keuzes in om goed voor jezelf te zorgen. Dit voelt voor jou niet als op dieet zijn (het is je lifestyle geworden), maar je omgeving ziet dat soms nog net even anders.

Zo zijn er bepaalde opmerkingen die wij persoonlijk bijvoorbeeld vaak te horen kregen. En waardoor we ook eventje aan onszelf gingen twijfelen: hadden ze gelijk? Waren we te streng? Of moesten we maar ‘gewoon normaal doen’?

Natuurlijk niet! Jouw leven. Jouw keuzes. Jouw verantwoordelijkheden. Niet die van anderen. Laat ze dus maar denken en commentaar geven. Je doet dit voor jezelf, en wat voor oordeel anderen daar ook over hebben, dat staat los van jou.

Toch kunnen (onbedoelde) saboterende opmerkingen uit je omgeving, zoals bijvoorbeeld de drie die we hieronder bespreken je behoorlijk uit het lood slaan. Na het lezen van dit artikel uiteraard niet meer 😉

“Je hebt wel een break verdient”

Dit klinkt bijna alsof een gezonde FitFood lifestyle een vervelende taak, of opgave is! Iets waarvan je maar beter even pauze kan nemen. Maar waarom? Waarom zou je met iets stoppen dat juist heel prettig is en alleen maar positief bijdraagt aan wie je bent en hoe je wilt zijn?

Natuurlijk snappen wij ook dat dat Italiaanse roomijs of bord pasta naar je roept. Hey, ook dat is ok! Maak je elke dag gezonde keuzes, dan heb je een soort buffer opgebouwd die je op dit soort momenten aan kan spreken. In een gezond eetpatroon (dat lichamelijk én geestelijk) op lange termijn vol te houden is kunnen en mogen ‘cheat’ momenten zitten. Zoals de reclame vroeger al zo mooi zei: geniet met mate. Het gaat om de balans.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

“Ik vind dat je veel moet opofferen”

Of: “Ik vind wel dat je jezelf veel ontzegt”. Die opmerking is eigenlijk te idioot voor woorden. Of jij het nu tegen jezelf zegt, of anderen hem tegen jou.

Draai hem maar eens om! Je kan tijdens je vakantie net iéts meer moeite doen (maar mind you, nog steeds lekker eten!) en inderdaad dat croissantje opofferen voor je lange termijn doel. Óf je kunt je doel opofferen… Wij gaan liever voor die eerste optie!

Gek hè, mensen vinden het raar als je een koekje afslaat, terwijl niemand je aanspreekt als je je eigen doelen en afspraken die je met jezelf gemaakt had saboteert. En wat is nu belangrijker?

Eigenlijk zegt diegene dat hij/zij het niet waard zou vinden om de keuzes te maken zoals jij ze maakt. Projectie noemen ze dat. Dat heeft dus alles met henzelf te maken en niks met jou 😉

“Doe gewoon gezellig mee”

Ook zo’n mooie: als jij je eigen keuzes maakt en voor jezelf kiest, ben je ineens niet meer sociaal. Of niet gezellig. Oftewel, je gezelschap wordt alleen gewaardeerd als jij óók een hotdog van dat straatkraampje koopt en ‘gezellig’ mee eet.

Is dat omdat die andere persoon zich dan misschien minder schuldig voelt? Mogelijk wel. Vaak is het ook gewoontegedrag, mensen zijn niet anders gewend. Lekker doen waar jij je goed bij voelt dus! Je doet dit voor jezelf en niemand anders, en als ze dat niet snappen is dat niet jouw probleem.

Misschien ook wel eens tijd voor een goed gesprek, want we kunnen het belang van een social support systeem niet genoeg benadrukken. Probeer echter niet mensen te pushen jouw lifestyle over te nemen: Op een moment zullen ze er voor open staan of niet.

En bedenk, iedereen die iets nieuws of anders doet, wordt in het begin raar aangekeken. Totdat mensen zien wat het je brengt en hoe jij wel een positieve wending aan je leven geeft.

Wat nou als de saboteurs winnen?

We schreven het al eerder je hoeft niet op dieet, en perfectie is ook niet nodig. Maar ondanks dat je je richte op 20% ‘eten waar je zin in hebt’, werd het 50-75-100% suboptimale voeding.

En nu? Alles over boord zetten want “het komt toch nooit meer goed” en “je leert het nooit”. Sneaky saboterende gedachten…

Ons advies: kop op, schouders naar achteren, borst vooruit en blik naar voren. Blijf niet hangen in wat is gebeurt maar focus je op wat je voor je hebt: DIT moment, vandaag, hier nu.

Consistentie op lange termijn, daar zit je winst. Het levens is niet perfect, jij bent niet perfect, welkom bij het menselijk ras 😉

Liefs,
Sjanett

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply