was successfully added to your cart.

Iedereen heeft wilskracht: zo train je het

By 4 mei 2018 Afvallen
wilskracht trainen

Wanneer iets niet lukt hangen we dit snel aan een tekort aan wilskracht. Sommige mensen beweren zelfs geen wilskracht te hebben. Maar elk mens heeft wilskracht, het zit in onze genen en vanuit een evolutionair perspectief is het een cruciaal onderdeel geweest van ons overleven als soort. Misschien weet je gewoon niet hoe je het moet gebruiken!

Wist je bijvoorbeeld dat je wilskracht actief kunt inzetten op moeilijke momenten, en dat wilskracht ook af kan nemen door bepaalde factoren? ‘Ik heb geen wilskracht’ is na het lezen van deze blog geen excuus meer, want ik ga je leren hoe je het moet gebruiken.

Impulscontrole

Een andere naam voor wilskracht is impulscontrole. Wiskracht wordt namelijk ingezet om een impuls te kunnen weerstaan, vandaar deze term. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat wilskracht huist in onze prefrontale cortex, het deel vooraan in onze hersenen, waarmee we onze impulsen kunnen kanaliseren. We kunnen daardoor zaken weerstaan, wat we laat-kracht noemen, maar ook juist actief najagen, hetgeen we doen-kracht noemen.

Sympathisch en parasympatisch systeem

Impulscontrole is in te zetten door te werken met je ademhaling. Daarvoor gaan we eerst kijken naar een deel van ons zenuwstelsel. Ons autonome zenuwstelsel (stuurt onbewuste acties in ons lichaam aan zoals hartslag, lichaamstemperatuur en ademhaling) kan onderverdeeld worden in het sympathische en het parasympatische systeem. Het sympathische systeem is betrokken bij alles wat te maken heeft met actie en kan een hogere hartslag en bloeddruk genereren.

Het parasympatische systeem bekommert zich juist om zaken zoals de spijsvertering en opslag van voedsel, een belangrijk onderdeel van rust. Deze twee systemen kunnen we eigenlijk vertalen naar ons gas- (sympathisch) en ons rempedaal (parasympatisch). Deze twee systemen kunnen we aanspreken door middel van onze ademhaling.

Doen- en laatkracht

De doenkracht is het vermogen om dingen te doen die je wellicht aan het uitstellen was. Laatkracht is juist het vermogen om een verleiding te weerstaan. Je kunt je vast wel een situatie indenken dat je een van de twee nodig hebt. Bijvoorbeeld wanneer je nog een flinke afwas hebt staan en je al lekker op de bank geploft bent (doenkracht) of wanneer je bij het tankstation die ene snoepreep wil pakken, maar eigenlijk ook niet (laatkracht).

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Bij doenkracht willen we onszelf activeren en het sympathisch systeem dient te worden geactiveerd (het gaspedaal induwen). Dit doe je door je inademing te verlengen of zelfs de adem 30 seconden in te houden. Bijvoorbeeld 2 seconden inademen, 1 seconden uit. Dit kun je opbouwen naar 4 seconden in, 2 seconden uit. Bij laatkracht is het juist zaak om even op de rem te duwen en zo het parasympatische systeem te activeren. Dit doe je door langer uit te ademen. Bijvoorbeeld 2 seconden in, 4 seconden uit met ook hier eventueel een opbouw naar meerdere secondes.

Voor zowel doen- als laatkracht geldt daarnaast: niet multitasken en verklein de taak. Multitasken vermindert onze focus en maakt het daarmee nog lastiger om impulscontrole in te zetten. Ook kan het helpen om de taak te verkleinen om zo overzicht te houden.

Focusverlies

Wanneer je bezig bent met wilskracht moet je wel bewust een keuze kunnen maken, anders kun je het simpelweg niet inzetten. Het vereist focus en aandacht. Er zijn een aantal zaken die leiden tot focusverlies:

  • Onderdrukking van impulsen
  • Iets uit je gedachten bannen
  • Twijfelen over conflicterende doelen
  • Iets verbergen van jezelf
  • Overzicht verliezen (te grote stappen willen nemen)
  • Slaapschuld
  • Beweegarmoede
  • Multitasken

Wil je bewuster keuzes gaan maken en zo meer wilskracht verkrijgen, pak dan eerst bovenstaande zaken aan.

Als vitaliteitscoach kan ik je helpen om zaken als slaapschuld en beweegarmoede aan te pakken. In combinatie met doen- en laatkracht heb jij ‘geen wilskracht’ daarna nooit meer nodig als een excuus. Jij bent weer in controle! 

Kun je hier hulp bij gebruiken, of wil je een keer met mij sparren over dit onderwerp? Boek dan een vrijblijvende intake met mij.

Liefs,
Lori

Lori Brekelmans

Author Lori Brekelmans

Lori is afgestudeerd Vitaliteitscoach, Personal Trainer en Voedingsdeskundige en helpt mensen op weg naar een leven lang lekker in hun vel. Ook is Lori een echte ‘foodie’ en staat ze het liefst de hele dag in de keuken, met een goede balans tussen gezond én lekker eten.

More posts by Lori Brekelmans

Leave a Reply