was successfully added to your cart.

Wat te doen tegen trek in de avond?

By 29 juni 2016 augustus 29th, 2017 Afvallen

Supervet om steeds meer mailtjes met vragen van jullie te ontvangen. Daar zitten vaak vragen over het omgaan met cravings tussen. Hoogste tijd voor een Q&A met ons dus! Deze ga je vaker terugzien op ons blog om zo jouw weg naar awesomeness een stukje makkelijker te maken 😀

Vandaag de vraag: Wat te doen tegen trek in de avond?

Om antwoord te geven op de vraag wat je kunt doen tegen trek in de avond, is het handig om eerst te weten waar die trek vandaan komt.

Misschien herken je het wel. Een goed ontbijt, een lichte lunch. Het 3 uurtje overleefd, zonder het snoepautomaat te plunderen. Kom je thuis, als avondeten lekker gezond gegeten. Ga je op de bank zitten, beetje tv kijken en dan…..

Begint het hongerstemmetje te roepen…

Hoewel je je avondmaaltijd al achter de kiezen hebt, zegt je hoofd iets heel anders.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Je betrapt jezelf erop dat je alle keukenkastjes afstruint naar extra eten. En dat zijn meestal geen wortels 😉 Misschien overweeg je zelfs (net als Sjanett vroeger) om door de regen naar de AH To Go te fietsen. Want er moet gegeten worden!

Of misschien herken jij je meer in mijn oude situatie: Druk aan het werk, de ene vergadering na de andere, en “Oh ja, ik moet eigenlijk ook nog iets eten.

Dan ga je toch maar kijken wat er in de snoepautomaat zit. Een Mars, een notenreep en instant-soep. Toch maar die notenreep met soep dan. Dat klinkt toch als een gezondere optie. Want hé, dat staat op de verpakking…

Eenmaal ‘s avonds begint voor jou uiteindelijk hetzelfde verhaal, vooral als je dan ook nog eens gaat trainen. De man met de hamer slaat toe en jij vlucht zo je voorraadkast in op zoek naar eten.

Waar die trek vandaan komt en wat er tegen de doen?

Misschien is het gewoon een kwestie van wilskracht? Moet ik het gewoon harder willen, harder proberen?

Nope. Niet alleen.

Kans bestaat dat je gedurende de dag te weinig ‘fatsoenlijke’ voeding binnen krijgt.

There we said it.

Keer op keer zien we het terug in de mensen die we coachen: Door de dieetcultuur en onze haastige levensstijl, lijkt het zo gewoon geworden om jezelf gedurende de dag uit te hongeren.

En als we dan wel iets eten zijn het vaak de snelle kant-en-klare ‘vul’opties (want voeding kun je het eigenlijk niet noemen). Je krijgt hiermee geen kwalitatief hoogwaardige voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels binnen.

Eigenlijk is je lichaam heel slim.

Je hebt per dag een minimale hoeveelheid voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Als je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt uit ‘fatsoenlijke’ voeding geeft je lichaam een seintje.

Die zegt dan: “Hey jij daar, ik mis iets. Ik heb meer voeding nodig”. Overdag is dat vaak nog wel te negeren of om de tuin te leiden met een snelle snack.

Tot het avond wordt en de tekorten oplopen.

Dan stapt je lichaam al snel over naar: “Kom maar op. Alles dat je hebt, het maakt niet uit wat. Gooi het naar binnen!”. A.k.a. die vervelende cravings die kan krijgen 😉

Stiekem is het dus ook heel makkelijk om iets te doen tegen die cravings.

Zorg dat je overdag genoeg écht eten binnen krijgt. Dus genoeg eiwitten, gezonde vetten, koolhydraten, groenten en fruit.

Hoe doe je dat? Eigenlijk te simpel voor woorden: eet meer groente, drink meer water en eet fatsoenlijke volwaardige maaltijden. Bij je ontbijt, lunch en avondeten.

Je zal zien dat je lijf je dankbaar gaat zijn voor die voedingsstoffen en dus niet zo snel gaat schreeuwen: Feed me!

wat te doen tegen trek in de avond

Maar wat als ik volwaardige maaltijden eet en ik toch trek in de avond blijf houden?

Krijg je al wel genoeg voedingsstoffen binnen en heb je nog steeds cravings? Dan kan dit te maken hebben met je bijvoorbeeld je portiegrootte óf… toch een stukje wilskracht.

Nu wordt wilskracht al snel geassocieerd met “Ik moet en ik zal”. Dat het een simpelweg willen is en een falen als je dan iets niet lukt.

Probeer echter eens naar wilskracht te kijken alsof het een batterij is.

‘s Ochtends als je opstaat, heb je een volledig opgeladen batterij.  Kom je in de file te staan en is er nog een of andere ****** die je afsnijdt, dan vraagt dit al wat wilskracht om rustig te blijven. Je komt op je werk en er is een deadline verschoven. “Kun je vandaag nog eventjes dit voor mij fixen?” Tuurlijk! Gaat me lukken, ga ik halen. Bij je lunchkeuze in de kantine komt er misschien nog een stukje wilskracht bij kijken. Wanneer je thuis komt, vragen je kinderen nog het een en ander.

Zo wordt er gedurende de dag telkens een stukje afgesnoept van die batterij en op het moment dat je ‘s avonds op de bank zit, dan is hij gewoon leeg.

Als je dan om te ontspannen of uit verveling snaaineigingen krijgt, is het lastig om “nee” te zeggen tegen jezelf. Je hebt je wilskracht namelijk al opgebruikt voor die dag.

Hoe kun je beter omgaan met die wilskracht?

Door je dagelijkse wilskracht te benaderen als die batterij en het effect dat je keuzes op deze batterij hebben.

Vraag je bijvoorbeeld steeds af: “Moet deze keuze daadwerkelijk nu gemaakt worden?” Durf wat vaker “Nee” te zeggen of af en toe een “Ik kom er bij je op terug”. Je hebt dan een moment om na te denken, voordat je bijna onmerkbaar toegeeft aan zaken die je batterij voor de dag leegzuigen.

Zo hou je meer vat op jouw energiepijl en kun je beter omgaan met trek in de avond.

Bottom-line: wil je minder trek in de avond, zorg dan goed voor jezelf met volwaardige voeding en bewaak je energie gedurende de dag.

Succes!
Liefs, Maaike

PS Vond je het leerzaam dat wij deze vraag uit onze mailbox en onze Facebook-pagina beantwoorden? Laat het ons weten in de comments! Stel hieronder ook gerust een andere vraag waar je graag ons antwoord op wil horen.

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion 6 Comments

  • Linda schreef:

    Hoi hoi!

    Heel nuttig! Dit is indd een super lastig ding…. Wat ik dan ook nog heb, is dat ik mezelf bv 2 dagen kan bedwingen en dan uiteindelijk toch iets van chocolade MOET eten ? En t soms doe en soms lukt t me t toch noet te doen, lastig hoor! Het is zo’n strijd dat eten, daar zou k graag van af willen…

    Groetjes,

    Linda

    • Sjanett de Geus schreef:

      Hoi Linda, ja dat kan een lastig proces zijn. Helaas gaat dit voor velen van ons met vallen en opstaan. En als je eenmaal weet dat er geen magisch moment is vanaf wanneer het nooit meer gebeurd, maar juist een geleidelijk proces van inzicht en het steeds beter onder controle krijgen, wordt het iets makkelijker om ook minder streng voor jezelf te zijn. Gewoon lekker blijven doorgaan dus en steeds een stapje dichterbij je doel komen! Gaat je absoluut lukken xxx

  • Bianca schreef:

    WoW wat verhelderd, herkenbaar!
    Hier ga ik aan werken:)

    Heb zo in een deuk gelegen tijdens het lezen…om het volgende stukje:

    Als je dan om te ontspannen of uit verveling naaineigingen krijgt, is het lastig om “nee” te zeggen tegen jezelf. Je hebt je wilskracht namelijk al opgebruikt voor die dag.

    “Naaineigingen” in de avond ….?

    Thanxxxx

  • Sophie schreef:

    Heb net mn chocolade reep door de keel en lees nu dit artikel, ai….. De les voor mij is om idd gedurende de dag beter te eten. Heb hard gewerkt en mezelf geen kans gegeven om even te zitten met een goede hap, ja dan kachel je in en heb je wat nodig. Ik ga mijn wilskracht maar eens oefenen.

    • Maaike Rijk schreef:

      Dat hij dan maar goed gesmaakt heeft :D.
      Nu je iets meer bewust ervan bent, kun je andere keuzes maken in je voeding overdag. Bijkomend voordeel, je leert echt genieten van de momenten waarop je bewust kiest voor een extraatje in de vorm van goede chocolade!

Leave a Reply