was successfully added to your cart.

Wat is een volwaardige maaltijd? Volgens de FitFood richtlijnen.

By 8 december 2015 januari 5th, 2019 Energie
volwaardige maaltijd fitfood

Tijd voor een beetje wiskunde.

Hey, niet meteen weglopen! We maakten maar een grapje ūüėČ

Je kunt een volwaardig maaltijd wel als een soort formule zien die er altijd als volgt uitziet:

Eiwitten + Vetten + Koolhydraten + Groenten (+ Smaakmakers)

Misschien even ter opfrissing:

  • Eiwitten (ook wel prote√Įnen) vind je onder andere in vis, vlees, eieren en zuivel.
  • Gezonde vetten vind je in onder andere in roomboter, kokosolie, noten, avocado en olijfolie.
  • Koolhydraten vind je in onder andere in (zoete) aardappelen, rijst en havermout.
  • Groenten spreken voor zich (denk ook aan rauwkost)
  • Smaakmakers zijn onder andere azijnen, kruiden, specerijen, knoflook, peper, ui en gember.

Onze truc? Zie het als een blokkendoos

Denk dus niet in termen van klassieke recepten of gerecht (in ieder geval in het begin tot dit een tweede natuur voor je wordt) maar als invuloefening met losse elementen.

Jouw opdracht is daarbij om elke maaltijd alle componenten op je bord te krijgen. Heb je kinderen, kan je hier meteen een leuk spel van maken!

Het leuke is dat je na enig oefenen elk recept of maaltijd (thuis of daarbuiten) op deze manier kan ontleden. Zo weet je dus altijd of je een complete/volwaardige maaltijd binnen krijgt.

In de praktijk

Volwaardig diner

Biefstuk in grasboter gebakken met gekookte aardappeltjes, bospeentjes, tuinerwten en champignons (zie hier voor het recept).

volwaardige maaltijd diner

Volwaardige lunch

Salade met gegrilde tonijn en aardappel (zie hier voor het recept).

Volwaardig ontbijt

Havermout met eiwitpoeder (als overnight oats) met amandelen en blauwe bessen en daarna in de ochtendpauze tomaatjes en komkommer (zie hier voor het recept).

overnight oats met amandelen en blauwe bessen

Meer inspiratie nodig? Alle recepten in FitFood Made Easy en FitFood at Work zijn speciaal ontwikkeld om aan bovenstaande eisen te voldoen én bevatten daarnaast al de juiste hoeveelheden voor je. Lekker én handig dus!

Word de logica hierachter je al een beetje duidelijk? Het klinkt allemaal heel erg voor de hand liggend (en dat is maar goed ook!). Maar… wat was jouw laatste maaltijd? En bevatte deze alle bovenstaande elementen?

Zo niet, lees dan nog even verder…

Voordelen van een gebalanceerd en volwaardig voedingspatroon

  • Minder last van snaaien tussen maaltijden door
  • Verbetering lichaamscompositie (minder vet & meer spieren)
  • Geen honger gedurende de dag
  • Makkelijk toe te passen, ook als je zelf niet je eigen eten kookt
  • Nooit meer een eetschema nodig omdat je het zelf kan!

Dus, onthou deze simpele formule: eiwitten + koolhydraten + vetten + groenten (+ smaakmakers) voor de perfecte volwaardige maaltijd die ervoor zorgt dat jij genoeg energie hebt om al je dingen te doen en die je helpt om beter in je lijf te komen zitten. Voor elke maaltijd, dus zowel ontbijt, als lunch en diner.

Doen vandaag: hou eens een dagje je voeding bij (in een schriftje of op je telefoon) en check of al jouw maaltijden daadwerkelijk deze elementen bevatten. Dit is een super makkelijke manier om  zelf je eigen voedingspatroon te evalueren en waar nodig bij te sturen.

Liefs,
Sjanett

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoe√ęerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply