was successfully added to your cart.

Wat is een clean cheat en waarom en wanneer eet je die?

By 18 april 2017 december 24th, 2017 Afvallen
clean cheat

Toen ik begon met gezonder eten (en toen nog paleo), was een van de eerste recepten die ik maakte een pizza met een bodem van bloemkool. Het mislukte faliekant… Daarna was het een bananenbrood-achtige creatie op basis van heel veel amandelmeel en kokosmeel. Gelukkig was deze beter te eten, maar (zo weet ik nu) het is geen vervanging voor een volwaardige maaltijd.

Als je Googled op Paleo-recepten kom je namelijk al snel uit bij ver-paleo-iseerd junkfood: paleo crackers, paleo taartjes, paleo double chunky chocolate chip cookies en paleo donuts om maar wat te noemen.

Begrijp me niet verkeerd.

Er is niks mis met deze gezondere (paleo) traktaties en ik eet het nog steeds regelmatig.

Wat ik in deze blogpost uit wil leggen is wat ‘clean cheats’ zijn, wat de relatie is met deze ver-paleo-iseerd junkfood of paleo traktaties, hoe deze wel (of niet) in een gezond voedingspatroon passen en wat in het achterhoofd te houden.

Laten we bij het begin beginnen.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Wat is een cheat meal?

Een cheat meal is een maaltijd die buiten de basis valt van het door jou gevolgde voedingspatroon. Een ander woord voor cheat meal is ook: bonusmaaltijd, reward meal of smokkelmaaltijd.

Stel je volgt een eetschema of bepaalde manier van eten. Of dat nu aan het cutten bent, aan clean eating doet, paleo eet, macrobiotisch kookt of iets anders, dat maakt niet uit.

Dan zie je vaak dat in zo’n weekschema ergens tussen de 1 en 3 maaltijden per week zelf in te vullen zijn als cheat meal. Je ‘mag’ hier dus afwijken van je strenge schema en bijvoorbeeld pizza bestellen of uit eten gaan en wijntjes drinken.

Zoek maar eens op #cheatmeal op instagram 😉

Of je moet cheaten of niet bespraken we ook al een keer in deze blogpost.

Wat is een clean cheat?

Een clean cheat is eigenlijk gewoon een cheat meal (of junkfood), maar dan gemaakt van ‘schone’ of gezonde ingrediënten.

Dat is dus de chocolademouse gemaakt van avocado en cacaopoeder, paleo cheesecake gemaakt van cashewnoten en kokosmelk, zelfgemaakt ijs op basis van yoghurt en fruit of glutenvrije pizza met een bodem van bloemkool.

Vaak/meestal zijn clean cheats glutenvrij, zuivelvrij en bevatten ze geen geraffineerde suiker.

Dat is de reden dat veel paleo traktaties als clean cheat ingezet kunnen worden.

We noemen clean cheats overigens ook ze ook weleens sex-with-your-pants-on voeding (kijk bijvoorbeeld eens op dit Pinterest-bord).

Wanneer kies je voor een clean cheat?

Ben je een beginnende FitFoodie, dan zijn 1 to 2 cheat meals per week geen probleem, dit zal je progressie niet in de weg staan. Je kunt zelf bepalen of je ervoor kiest om hier een clean cheat van te maken of niet.

Wil je even alle regels overboord gooien, maar niet je lijf (om wat voor reden dan ook) niet volstoppen met gluten of lactose en geen geraffineerde suiker of transvetten binnen krijgen? Ga dan voor een clean cheat. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in dit kookboek: Paleo Traktaties.

Uiteraard zijn clean cheats vaak ook uitermate geschikt voor mensen met bepaalde allergieën of intoleranties. Geen reden waarom je niet van lekkers kan genieten, omdat je geen tarwe eet of kan eten!

Wanneer kan je beter geen clean cheats eten?

Ontbijt je met paleo muffins of wentelteefjes, tussendoor een sneetje bananenbrood, een lunch met glutenvrije crackers, ’s middags zelfgemaakte chocolade en na het avondeten ijs op basis van kokosmelk?

Sure, fantastische dat je gezonde varianten van muffins, wentelteefjes, cake, crackers, chocolade en ijs eet…

Maar je bent nog steeds muffins, wentelteefjes, cake, crackers, chocolade en ijs aan het eten!

De basis van je dagelijkse voeding bestaat het liefste uit drie volwaardige maaltijden waarbij je genoeg eiwitten, vetten, koolhydraten en groenten binnen krijgt. Clean cheats zijn bedoeld als aanvullende traktaties.

Ga voor jezelf eens na waar die balans voor jou ligt en in hoeverre je nog mentaal afhankelijk bent van (al dan niet gezonde varianten van) junkfood en snacks. Ben je veel aan het snacken en zijn je ‘gewone’ maaltijden klein en niet volwaardig? Laat dan de (clean) cheats en tussendoortjes even voor wat ze zijn en focus je eerst op je hoofdmaaltijden!

Dit is overigens de reden dat je tijdens de FitFood30 helemaal GEEN clean cheats of gewone cheats eet. We willen je daarmee even uit je comfort zone halen, de balans terug verschuiven naar volwaardige maaltijden en je uit je snack-modus halen.

Geen reden om niet te genieten

Een lifestyle verandering zou niet moeten draaien om het jezelf ontzeggen van lekker eten. Gezond eten kan zeker net zo lekker zijn als minder gezond eten (en na verloop van tijd wil je niet anders meer).

Maar we zijn ook gewoon mensen en soms is er die traktatie, dat gezellige avondje uit of die emotionele bui waarbij chocolade gewoon moét.

Je brengt geen schade toe aan je doelen (of je gezondheid) als je de 80/20 regel toepast: 80% van de tijd eet je FitFood, 20% van de tijd eet je waar je op dat moment gewoon zin in hebt.

Eet je 3 maaltijden per dag, zou dat betekenen dat je 4 eetmomenten per week speling hebt om te eten ‘what-ever you feel like’. Of het nu een clean cheat is of een gewone cheat is: neem de tijd om er echt van te genieten, proef wat je eet en eet zonder schuldgevoel.

Smakelijk alvast!

Sjanett

PS Als iets paleo of clean is, is het nog niet per definitie geschikt om onbeperkt te eten. Het zijn traktaties, en dat moeten het ook blijven: extraatjes. Zelfgebakken paleo koekjes van amandelmeel, kokosolie en kokosbloemsuiker zijn wellicht beter dan de industriële variant, maar nog steeds calorierijk. Een volwaardige maaltijd met groente, vlees en rijst geeft nog steeds de meest essentiële voedingsmiddelen.

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply