was successfully added to your cart.

Waarom zijn eiwitten belangrijk?

By 22 november 2014 januari 5th, 2019 Uncategorized

In de bodybuild wereld is de kracht van eiwitten al langer bekend. Vandaag delen we een stukje van deze kennis met je. Doe er je voordeel mee en kies bij iedere maaltijd een goede bron van eiwitten.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten (ook wel proteïne genoemd) zijn zeer belangrijke voedingsstoffen. We gebruiken de calorieën als brandstof en de aminozuren die het levert worden door het lichaam gebruikt als bouwstoffen.

Waarvoor heb je eiwitten nodig?

Een volwassene bestaat gemiddeld voor 12 kilo uit eiwit. Kijk dat zijn nog eens leuke party-weetjes 😉 Onze spieren, organen, het zenuwstelsel, botten en bloed bestaan namelijk uit cellen die eiwitten bevatten. Het lichaam gebruikt eiwitten bij zowel het onderhouden als opbouwen van weefsel. Daarnaast spelen eiwitten onder andere een rol bij onze hormoonhuishouding, spijsvertering en het transport van voedingsstoffen in ons bloed.

Wat zijn goede eiwitbronnen?

Goede dierlijke eiwitbronnen zijn: vis, ei, rundvlees, gevogelte en zuivel.

Idealiter is dit biologisch of wildgevangen of grasgevoerd. Heb je daar geen toegang toe, kies dan voor de vetarme varianten.

Goede plantaardige eiwitbronnen zijn: granen (rijst en quinoa), noten, tempeh (gefermenteerde soja), bonen en peulvruchten (met mate) en paddestoelen

Vlees en vis zijn het rijkst aan eiwit: 20 tot 30%. Granen bevatten juist lage hoeveelheden. Eieren en melk hebben de hoogste eiwitkwaliteit. Van plantaardig eiwit scoort tempeh relatief het hoogst en tarwe het laagst.

eiwitten

Hoeveel eiwit moet je eten?

Als ergens ‘te’ voorstaat is het meestal niet goed voor je. Zo ook met eiwitten. Te weinig eiwit is schadelijk voor je organen, met name je nieren, je immuunsysteem en je darmstelsel. Te veel aan eiwit zorgt echter weer voor een overschot aan ammoniak. En dat heeft meer gevolgen dan alleen een naar geurtje…

Gemiddeld heeft een mens 1 tot 2 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig Sporters, zwangere vrouwens, mensen die een bepaald dieet volgen of mannen zitten hierbij aan de hogere grens.

In onze serie over portioneren kon je ons advies al lezen:

Eet 2 handpalmen (man) of 1 handpalm (vrouw) eiwitten per maaltijd

Voordelen van eiwitten

Het binnenkrijgen van voldoende proteïne heeft verschillende bekende en minder bekende voordelen. Dit zijn:

  • Meer (behoud van) spiermassa
  • Minder honger en een lagere calorie-inname
  • Minder buikvet
  • Meer kracht door training
  • Betere slaap

Proteïne-honger

De kracht van eiwitten en haar rol bij gewichtsverlies en honger is belangrijker dan tot een paar jaar terug werd gedacht. Wetenschappers identificeerden de zogenaamde: proteïne-honger. Zowel mensen als dieren blijven namelijk eten tot ze een bepaalde hoeveelheid proteïne/eiwit binnen hebben. Oftewel, je blijft dus honger houden TOT je genoeg eiwitten binnen hebt! Koolhydraten en vetten hebben dit effect trouwens niet.

Dat is de reden dat veel mensen in eerste instantie afvallen als ze eiwitrijk-dieet volgen: meer/genoeg eiwitten eten is een natuurlijke hongeronderdrukker en daardoor is het eenvoudiger om calorieën te beperken. Wanneer je echter niet genoeg van de andere voedingsstoffen binnen krijgt, zal dit effect zich weer uitbalanceren. Het lichaam wil tekorten ook weer aanvullen namelijk. Het is dus zaak om alle van alle voedingsstoffen genoeg binnen te krijgen.

Eiwit-rijke tips

  • Kies voor verscheidenheid aan eiwitbronnen, zoveel mogelijk uit natuurlijke bronnen: vis, eieren, rundvlees, gevogelte, andere dierlijke producten, (volle biologische of rauwe) zuivel en (met mate) noten en peulvruchten.
  • Eet groenten die rijk zijn aan antioxidanten om de oxidatieve stress veroorzaakt door het eten van eiwitten tegen te gaan.
  • Kook of bak dierlijke eiwitten niet bij te hoge temperaturen. Dit kan leiden tot de productie van kankerverwekkende stoffen. Neem een iets langere kooktijd op een gematigd vuur.

Verder lezen

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply