was successfully added to your cart.

Waarom het goed is om af en toe te cheaten (of juist niet)

By 3 augustus 2015 oktober 9th, 2017 Afvallen, Energie
cheat meal

Lief dagboek, today is a good day, it’s cheat day!

Om alles even in de goede context te plaatsen: we hebben het over voedsel h√® ūüėČ

Je hebt veel tijd en energie gestoken om voor jezelf de optimale voeding voor jouw doel te bepalen. Toch blijft er iets knagen in je hoofd…

Wat nu met al het eten dat daar niet in staat?

Je weet wel: The dirty chapter van je eat clean boek. Want hoe goed je ook op weg bent, dat blijft lonken.

Cheat meal, reward meal, free meal

Geef het beestje een naam, maar onder aan de streep betekenen ze allemaal hetzelfde. Cheat, reward of free meal: Allemaal gaat het over eten dat normaliter geen onderdeel is van je samengestelde gezonde eetplan.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Hoewel we niet de voorkeur geven aan de term cheat meal (omdat het klinkt of je iets slechts doet) gebruiken we hem hier toch even. Waarom? Omdat de meeste mensen die term kennen.

Wat is het doel van een cheat meal?

Waarom kan een cheat meal goed werken?

Omdat je een mens bent.

We weten allemaal dat voedsel brandstof is en onze rationele mens kan prima gezonde keuzes maken. Meer groenten eten, genoeg water drinken en oppassen met junkfood en geraffineerde suiker om maar wat te noemen.

Eten is echter óók een belangrijk onderdeel van ons emotioneel en sociaal mens-zijn.

De emotionele mens wil bijvoorbeeld gewoon lekker af en toe zwelgen in zelfmedelijden met een bak ijs op de bank of genieten van die reep chocolade. De sociale mens vind het lekker om met vrienden biertjes en bitterballen te doen of om gezellig te tafelen bij een 15-gangen diner.

En dat is helemaal ok!

Je bent als mens nu eenmaal niet alleen een rationele mens, je bent ook een emotionele en sociale (en spirituele) mens.

Natuurlijk kun je de behoeften van de sociale en emotionele mens negeren of onderdrukken. Vaak gaat dit 2 dagen tot zelfs een paar weken prima. Wat er daarna gebeurt hoeven we de meesten niet uit te leggen…

Overmatig streng zijn voor jezelf en enkel navigeren op de rationele mens draagt in onze ogen niet bij aan een duurzame gezonde levenswijze.

Een cheat meal heeft dus voornamelijk een psychologisch effect. Het kan helpen om de rest van de tijd betere keuzes te maken.

Staat een cheat meal mijn progressie in de weg?

Zolang je van je cheat MEAL geen cheat DAY maakt, hoef je je geen zorgen te maken. Tenzij je natuurlijk over 3 weken een bikini wedstrijd gaat doen.

Over het algemeen geldt: train je regelmatig, eet je 80 tot 90% van de tijd gezond en bewust, dan kunnen 1 tot 2 cheat meals per week prima.

Wanneer wel en wanneer niet cheaten?

“He, net vertellen jullie dat het prima is om 1-2 keer per week te cheaten en nu komt deze vraag?”

Yup. We schreven namelijk ook “over het algemeen”. Jullie zijn allemaal bijzonder (aahhh) en wat voor de √©√©n goed werkt, werkt voor de ander helemaal niet. Reden om er iets verder in te duiken dus.

Misschien ben jij iemand die, wanneer er wordt gezegd dat je een bepaald iets niet mag eten, er alleen maar harder aan gaat denken. Zelfs al hou je bijvoorbeeld niet zo van snoepen, dan betrap je jezelf erop dat je toeleeft naar een cheat meal dag om te kunnen snoepen. Altijd leuk als je jezelf op dat soort gedrag betrapt hé. Vervolgens is het dan maar net hoe je daar mee om kan gaan.

Persoon A: Weerstaat de gedachtes naar junkfood en kan prima verder.

Persoon B: Laat tijdens een cheat meal de heks van Hans & Grietje huilen als een klein meisje, omdat heel haar huis weg geschransd is, maar lukt het om daarna weer fatsoenlijk te eten.

Persoon C: Dit is een all or nothing situatie. Alles dat los en vastzit gaat naar binnen en ook na de cheat meal kost het heel veel moeite om weer terug te komen in het reguliere eetpatroon.

Herken jij jezelf in Persoon B of Persoon C? Lees dan nog even verder.

Schuldig en out of control na een cheat? 

Voor persoon B en C fluistert (of schreeuwt) ook het schuldgevoel nog gezellig mee in het hoofd. Het is maar de vraag of een cheat meal voor deze personen wel zo goed werkt.

Ben jij zo iemand, dan kun je beter kiezen om af een toe een kleine lekkernij te pakken als onderdeel van je normale eetpatroon, dan je te beperken tot een geplande cheat meal(s).

Ga voor het koekje als je er echt zin in hebt of bijvoorbeeld die nacho’s met kaas. Hou het echter klein en beperkt het tot de momenten dat je er echt echt zin in hebt.

Geniet ervan (dus niet al op je telefoon surfende in je hoofd duwend… en toen was het op…) en ga verder.

Wat voor sommigen ook goed werkt en wat wij regelmatig doen, is je cheat momenten koppelen aan sociale evenementen. Een familiefeest, een bruiloft of een verjaardag bijvoorbeeld. Zo beperk je je tot dat specifieke event en lukt het makkelijker om thuis de draad weer op te pakken.

Zorg dat je kiest wat bij jou past en wat voor jouw werkt.

Het doel is om van een cheat meal te kunnen genieten zonder schuldgevoel en zonder dat het je gezonde levenswijze in de war schopt. Of dat nu een volledige maaltijd is of vier keer per week een stuk chocola. Je wilt een gezonde relatie met voeding houden en genieten van alles dat er is. Je gaat voor duurzaam resultaat en een gezonde lifestyle op lange termijn.

cheat meal

Tips om slim te cheaten

Tja, en dan is het je cheat meal: Wat kies jij?

Op sommige momenten is het prima om gewoon lekker te doen waar jij op dat moment zin in hebt. Of dat nu pizza, ijs of frietjes is. Je zal overigens zelfs merken dat, hoe langer je FitFood eet, hoe minder je waarschijnlijk neigt naar junkfood. Maar dat even terzijde.

Wil je het optimale uit je cheat meal halen, eet dan vóór deze maaltijd een kleiner maaltje dat laag in GI (Glycemische Index) is en vezelrijke koolhydraten bevat. Dit helpt om het effect dat je cheatmeal op je insulinespiegel heeft te beperken.

Een laatste tip: Kies eventueel voor een clean cheat.¬†Zelf maken we bijvoorbeeld graag plakkerige kip in een rijke honingmarinade en zelfgemaakt Griekse yoghurt ijs als toetje. Kijk, voor wat idee√ęn van clean cheats, ook eens eens op¬†Sjanett haar Pinterest.

Liefs,
Maaike

Bronnen

  • Bowden VL and McMurray RG. Effects of training status on the metabolic responses to high carbohydrate and high fat meals. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2000 Mar;10(1):16-27.
  • Katzeff, H.L., O’Connell, M., Horton, E.S., et al. Metabolic studies in human obesity during overnutrition and undernutrition: thermogenic and hormonal responses to norepinephrine. Metabolism: Clinical and Experimental, 1986 Feb;35(2):166-75.

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply