was successfully added to your cart.

Waarom ben ik zo rijk, slank en gelukkig? 8 manieren om affirmaties beter voor je te laten werken

By 5 september 2017 januari 5th, 2019 Geluk
affirmaties beter voor je laten werken

Als ik morgenochtend wakker word ben ik uitgeslapen, heb ik veel energie en voel ik me zelfverzekerd en vrolijk. Als ik morgenochtend wakker word ben ik uitgeslapen, heb ik veel energie en voel ik me zelfverzekerd en vrolijk. Als ik morgenochtend wakker word ben ik uitgeslapen, heb ik veel energie en voel ik me zelfverzekerd en vrolijk.

Er is niks mis met mijn computer.

Dit, of een variatie hierop, is wat er regelmatig in mijn 15-jarig hoofd op repeat stond als ik in mijn bed lag ‘s avonds.

Ergens had ik gehoord of gelezen dat je jezelf ’s avonds iets in kan prenten en dat je daarmee invloed hebt op hoe je je de dag erna voelt. Dus als ik maar vaak genoeg tegen mezelf zou zeggen dat ik energie en zelfvertrouwen had, dan zou dat ook zo zijn (hoopte ik).

De techniek die ik toen al intuïtief toepaste heb ik later leren kennen als affirmaties, een veelgebruikte tool in de zelfhulp hoek.

Ik werd inderdaad soms ook wel minder moe of down wakker, maar inmiddels ken ik een aantal variaties hierop die mijns inziens beter werken.

Wat zijn affirmaties?

De letterlijke vertaling van het woord affirmatie is bevestiging. Een affirmatie is dus een zinnetjes dat je tegen jezelf kan zeggen, waarmee je jezelf op een positieve manier bevestigt. Het doel is om jezelf beter te voelen.

Wil je graag slanker, rijker of gelukkiger zijn? Dan kan je bijvoorbeeld op je laptop of op je spiegel post-its plakken met daarop “Ik ben slank”, “Ik ben rijk” of “Ik ben gelukkig”.

Ook in meditatie kan je een soortgelijke strategie toepassen, door tijdens het mediteren steeds hetzelfde positieve of betekenisvolle zinnetje (mantra) tegen jezelf te herhalen.

Herprogrammeer jezelf

Affirmaties kan je zien als een manier om (negatieve) gedachten over jezelf te herprogrammeren.

Sommigen benoemen het ook wel als een vorm van zelfhypnose. Er is dan ook veel te vinden over de verschillen en overeenkomsten tussen affirmaties, meditatie en zelfhypnose. Het blijkt dat het allemaal manieren zijn waarmee je dezelfde gewenste uitkomst kunt bereiken.

Het idee is simpel: laat je bewuste iets positiefs over jezelf denken en je onbewuste (en daarmee ook je gedrag) nemen dit over.

Klinkt super, en tot bepaalde hoogte zeker bruikbaar en zinvol. Het gaf mij in ieder geval als tiener en ook als volwassene in bepaalde situaties zeker wat verlichting!

Als je enige weerstand of ongeloof voelde bij “Ik ben slank. Ik ben rijk. Ik ben gelukkig”, dan is dat echter ook terecht. Want affirmaties hebben hun beperkingen.

Affirmaties werken soms averechts

Ik heb ook geëxperimenteerd met de “Ik ben slank. Ik ben rijk. Ik ben gelukkig” methode. Het resultaat? Een stemmetje dat zei: “Yeah right”, en vervolgens weer vrolijk verder ging met waar het mee bezig was.

Ik was namelijk niet slank, rijk of gelukkig en al zei ik dat een miljoen keer tegen mezelf, het maakte me niet slanker, rijker of gelukkiger. In tegendeel, ik ging me er juist slechter door voelen, want het triggerde een gevoel van falen en ongeloof.

Dat blijkt ook uit onderzoeken: als je affirmaties té ver van de werkelijkheid liggen werken ze averechts! Door steeds op het positieve te focussen bevestig je daarmee tegelijkertijd ook het negatieve.

Daarom in deze blogpost niet een lijst met mogelijke affirmaties (zie daarvoor deze post), maar 8 manieren waarop je affirmaties, of variaties daarop nog beter voor je kan laten werken.

1. Maak vragen van je affirmaties

Onze bovenkamer is een briljante probleemoplosser; stel het een vraag en we gaan automatisch op zoek naar de antwoorden.

Dus in plaats van “Ik ben rijk”, kan je de vraag stellen “Waarom is het voor mij zo makkelijk om rijkdom te vergaren?”

En in plaats van “Ik ben slank” -> “Waarom is het voor mij zo makkelijk om mijn vetpercentage te verlagen?”

Stel dus vragen die jou op weg helpen om de gewenste uitkomsten te bereiken.

Probeer het maar eens! Dit werkt heel goed na bijvoorbeeld een meditatie of ander moment dat je geest wat tot rust is gekomen en je niet overspoeld wordt door zorgen over de waan van de dag.

De antwoorden komen gewoon als vanzelf in je op. En geen zorgen als je ze niet meteen hoort, soms is het heel subtiel of krijg je later pas ineens een ingeving.

Zet je onbewuste aan het werk, laat het mee zoeken naar oplossingen en kom in actie!

Overigens is dit ook de reden waarom het totaal onzinnig is om dingen te denken als “Waarom lukt het mij niet” of “Waarom vindt hij me niet leuk”.

Ook op die vragen gaat je onbewuste antwoorden zoeken… en dat zijn nu eigenlijk de tegenovergestelde antwoorden als die ons verder kunnen helpen.

Wees dus mindful waar je je gedachten mee voedt!

Voor meer info hierover verwijs ik je naar deze podcast aflevering van The Fat Burning Man (aanrader!).

2. Richt je affirmaties op gedrag in plaats van uitkomst

Gelukkig, rijk of slank zijn, zijn uitkomsten. Als jouw affirmaties zoals gezegd te ver van de werkelijkheid liggen, kan je veel weerstand ondervinden en werken ze zelfs tegen je. Ze herinneren je eraan dat je nog ongelukkig, arm en dik bent of voelt!

Dit kan je ondervangen door je affirmaties te richten op gedragingen.

Bijvoorbeeld: “Ik weet altijd iets positiefs in elke situatie te vinden” of “Ik glimlach vaak tegen mezelf (terwijl je grijnst!)”.

Door op actie te focussen zul je eerder geneigd zijn om deze ook te ondernemen én haal je niet je hele identiteit onderuit in het tegengestelde van de positieve affirmaties die op uitkomst gericht zijn.

Deze tip heb ik uit MindLift van Kasper Vermeulen (dank aan Eindbazen voor de inspiratie)

3. Zie je affirmaties als mental reminders

De beroemdste Stoïcijn en een van mijn helden Marcus Aurelius (een Romeinse keizer en krijgsheer), schreef voor het slapen gaan zijn gedachten op. Het waren korte bevestigingen van zijn levensfilosofie en dienden als mental reminders voor hemzelf hoe hij de wereld tegemoet wilde treden.

Dat is ook een manier om je affirmaties te gebruiken; laat ze een weerspiegeling zijn van hoe jij je wil gedragen, je wil voelen en hoe je wil denken.

Bijvoorbeeld “Ik kan van elke uitdaging een kans maken om rijkdom en kennis te vergaren”. “Falen bestaat niet, er zijn alleen leermomenten”, “De wereld om me heen kan ik niet veranderen, hoe ik daarop reageer is wel binnen mijn controle”.

Ik kan het boek Meditations (Overpeinzingen) van Marcus Aurelius aan iedereen van harte aanbevelen aan wie zich door de stoïcijnen wil laten inspireren.

4. Ondersteun je affirmaties met visualisaties

In plaats van affirmaties uit te spreken of op te schrijven kan je ook gebruik maken van visualisaties. En ze zelfs tegelijkertijd toepassen.

Doe je ogen dicht en bedenk dan wie en hoe je wilt zijn. Elk detail. Hoe ziet je dag eruit? Hoe gedraag je je? Hoe voel je je? Wat zie je om je heen? Hoe scherper en levendiger je dit beeld kan maken, hoe beter het werkt!

Schets je ideaalbeeld alvast in je hoofd en we gaan automatisch op zoek naar een werkelijkheid die daarbij past.

Overigens is er een reden dat veel topsporters gebruik maken van visualisaties tijdens de training: door aan een beweging te denken, train je deze beweging mentaal al.

Ben hier dus ook mindful in hoe en wat je over jezelf denkt en zegt! Zie jij jezelf al falen, stuntelen of ongelukkig zijn? Grote kans dat dat ook gaat gebeuren.

5. Spreek je affirmaties in en luister ze terug

En tip die voorbijkwam in een aflevering uit de Psychology of Eating Podcast: je affirmaties niet alleen opschrijven of uitspreken, maar ze inspreken met behulp van de dictafoon functie in je telefoon. Je kan ze dan als onderdeel van je ochtendroutine bijvoorbeeld elke dag terugluisteren.

Ik heb dat gedaan en een aantal weken tijdens de ochtendwandeling met de hond gedaan en ik kan ze nu nog dromen. Dat is ook precies de bedoeling!

Zeer simpel, maar onwijs effectief dus.

affirmaties beter voor je laten werken

6. Maak concrete doelen van je affirmaties en schrijf ze op!

Waarschijnlijk de reden dat je geïnteresseerd bent in affirmaties en hiermee aan de slag gaat is dat je graag iets wil bereiken: slank(er), rijk(er) en gelukkig(er) zijn bijvoorbeeld.

Nu zijn dat hele abstractie doelstellingen. Wat is slank voor jou precies? Een bepaalde kledingmaat? Een vetpercentage? Idem dito met rijk zijn. Is dat een bepaald bedrag op je bank of spaarrekening? Of juist een bepaalde manier van leven?

Als ik iets heb geleerd de afgelopen jaren, dan is het de noodzaak en het belang van het helder krijgen en uitwerken van je wensen, dromen en ambities in concrete doelstellingen.

Mijn tip is dan ook: doe dit! Neem de tijd, bedenk precies wat je wilt en schrijf het op! Met het opschrijven van bijvoorbeeld jaardoelen zet je daarnaast een (onbewust) mechanisme in werking dat je helpt om dit te bereiken.

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje wat er van mijn doelen (waarvan ik toen ik ze op schreef echt geen idee had of en hoe ik dat zou kunnen bereiken!) in deze vlog.

7. Gebruik mindfulness en meditatie om negatieve overtuigingen ‘te vangen’

In de voorgaande tips vroeg ik je een paar keer om mindful te zijn in wat je over jezelf zegt en denkt. Onze (onbewuste) gedachten hebben namelijk een grote invloed op onze bewuste uitkomsten.

Maar wat nu als jij helemaal niet weet wat je over jezelf denkt of niet weet hoe je dat kan sturen? Daarom deze volgende twee tips.

  1. Begin met een (liefst dagelijkse) meditatie. Hoe en waarom je dat zou moeten doen lees je in deze blogpost.
  2. Zodra je je meer gewaarwordt van je gedachten en van het feit dat de ‘verhalenverteller in ons hoofd’ gewoon doorgaat met het uitspugen van allerlei gedachten (die niks met jou te maken hebben), kan je wat meer rust en ruimte daaromheen creëren.

    Zodra je merkt dat je een negatieve gedachte zoals bijvoorbeeld “Het lukt me toch nooit” hebt, kan je daar makkelijker afstand van nemen en deze gewoon voorbij laten gaan zonder daarop te reageren of deze je acties te laten beïnvloeden.

Affirmaties zijn een manier om je onbewuste met positieve overtuigingen te voeden, daarnaast kun je ze dus ook inzetten om negatieve overtuigingen op te sporen (en voorbij te laten gaan).

8. Onderzoek (en bekritiseer) je saboterende gedachten in plaats van ze te overrulen

Met de vorige tip kon je je affirmaties ondersteunen en daar wil ik nog iets aan toevoegen. In plaats van je negatieve gedachten voorbij te laten gaan, kan je ze ook kritisch onderzoeken.

Je denkt bijvoorbeeld: “Ik zal nooit rijk worden”. Nu kan je jezelf de vraag stellen: Is dat waar? Kan je met absolute zekerheid weten dat dit waar is? Met andere woorden, kan jij de toekomst voorspellen?

Je zult zien dat na kritische inspectie de meeste van onze niet-zo-behulpzame gedachten geen standhouden, feitelijk gewoon omdat ze onwaar zijn. En als je eenmaal ziet dat ze onwaar zijn, hoef je er ook niet meer naar te luisteren en is het makkelijker om te accepteren en te genieten van wat er op dat moment wel is.

Om hier dieper in te duiken kan ik je het luisterboek van Byron Katie met daarin real-life voorbeelden van haar seminars aanraden. Ik vond het een onwijze eye-opener! Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon haar boek lezen.

 

Dat waren ze! Onbedoeld is deze post toch een stuk langer geworden dan de bedoeling was en ik wil afsluiten met een laatste tip. Mijn coach leerde ons namelijk de volgende formule:

Intentie + Actie = Resultaat

Laat het niet alleen bij affirmaties (intenties) blijven, maar kom ook daadwerkelijk in actie! In deze blogpost vind je meer dan genoeg handreikingen en manieren om hiermee te beginnen.

Welke manier om affirmaties beter voor je te laten werken vond jij het meest inspirerend of behulpzaam? Laat het me weten in de comments!

Liefs,
Sjanett

PS Als je bij het lezen van de intro dacht “Jeez, wat was jij een depressieve tiener”, dan heb je gelijk. Gelukkig ben ik een stuk weerbaarder geworden en kan ik tegenwoordig goed slapen 😉

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply