was successfully added to your cart.

Waarom het belangrijk is om lekker te eten (al helemaal als je wilt afvallen)

By 6 maart 2017 december 18th, 2017 Afvallen
waarom lekker eten belangrijk is, al helemaal als je wilt afvallen

Het lijkt een ongelooflijke no-brainer. Natuuuuuurlijk wil je vooral lekker eten. D’uh. Toch zijn er een aantal redenen te noemen waarom dit belangrijk is voor iedereen die gezond wil eten, zijn lifestyle wil optimaliseren en vooral als je af wilt vallen.

Ik lust geen gezond eten

Laten we beginnen met dat gezonde eten. Wat is gezond eten eigenlijk? Wat voor beeld heb jij nu meteen in je hoofd? Een bord broccoli? Of een berg sla? En hoe gevuld is dat bord?

Word je blij van dat bord eten dat je nu in je hoofd hebt? Daarnaast gaan veel van ons ook direct verlangen naar alles wat dan niet meer zou mogen. Ik dank hiervoor de media. Google maar eens op gezond eten. De kleurrijke smoothies, groenten en over the top salades vliegen je rond de oren. En daar is niks mis mee. Dit is inderdaad erg gezond!

En als jij helemaal blij wordt van genoemd eten, al helemaal niks mis mee. Er is echter ook nog een hele grote groep mensen die gruwelt bij alles wat groen is. Ik hoor het regelmatig “Ik lust geen gezond eten”. It blows my mind (alsof gezonde eten slechts in one flavor beschikbaar is). En het laat zien dat er op dat vlak nog wel wat werk te doen is.

Kijk als jij ‘gezond eten’ associeert met iets dat je niet lekker vindt. Dan wordt gezond eten een straf. Wie denk je dat meer succes heeft bij gezonder gaan eten? Iemand voor wie dit als een straf voelt, of iemand voor wie elke maaltijd een feestje is?

Het goede nieuws is dat er veeeeel meer smaakjes dan ‘broccoli met rijst en kip’ of ‘bergen sla’ te verkrijgen zijn als je aan je gezondheid, energie en lichaamscompositie wil werken.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Gezond eten is namelijk niet hetzelfde als mager, light, low-carb, glutenvrij of honger lijden.

Gezond eten draait om het optimaliseren van voedingswaarde en minimaliseren van mogelijke belastende stoffen. Kies voor echt eten en varieer volop met vlees, vis, groenten, fruit, noten, zaden, eieren en ga voor echt eten waar je vervolgens volwaardige maaltijden van maakt die minstens zo lekker zijn (als niet lekkerder) dan een kartonnen kant-en-klaar pizza.

Jezelf een nieuw en gezond eetpatroon aanleren heeft niks te maken met jezelf lekker eten ontzeggen.

Maar ruimschoots gebruik van verse kruiden en specerijen. Geen keukenprinses? Een beetje peper en zout doen wonderen. Wat kruidenmixen of currpasta’s in je keukenkastje en je bent al een heel eind! Oh en uiteraard helpt ons kookboek FitFood Made Easy je ruimschoots op weg!

waarom lekker eten belangrijk is, al helemaal als je wilt afvallen

Wil je afvallen? Maak je eten lekker!

Ok, dus gezond eten bestaat uit meer dan hongerlijden en saaie maaltijden.

Maar er speelt nog een heel ander belangrijk component mee en dat is plezier.

Ja je hoort het goed. Als je af wilt vallen is het belangrijk dat je plezier hebt tijdens het eten. En dan bedoel ik niet dat je een dansje moet doen tijdens het eten, maar dat je geniet van wat er op je bordje ligt.

Onze spijsvertering en metabolisme wordt namelijk beïnvloed door de mate van stress, ontspanning en plezier dat we beleven aan het eten.

En zoals je weet: je bent niet wat je eet, je bent wat je opneemt.

Zelfs het (voor jou) meest ‘perfecte’ voedingspatroon zal je niet dat lijf en energielevel geven waar je naar verlangd, als je lichaam de voedingsstoffen niet uit je voeding opneemt.

Leuk feitje: als we gestrests zijn werkt onze spijsvertering voor 40-70% minder dan wanneer we ontspannen zijn. Logisch: als je moet rennen voor een sabeltandtijger is je lichaam alleen bezig met dat: overleven. Alle energie gaat naar je ledematen (om te rennen en in bomen te klimmen) en niet naar je spijsvertering (of andere lichaamsfuncties zoals je seks organen). Daar heb je op dat moment namelijk niks aan.

Stress kan ontstaan door druk van buitenaf en door onze gedachten. Heb je stress tijdens het eten: “Ik wil niet dik worden”. “Ik vind mezelf lelijk”, “Het is weer niet gelukt”, maar ook “Ik lust dit eigenlijk niet” en soortgelijke (vaak onbewuste gedachten). Dan zal dit ook je spijsvertering en metabolisme beïnvloeden.

Link dit met het volgende feitje: zolang we niet voldoende van de door het lichaam benodigde voedingsstoffen binnen hebben zal ons lijf honger signalen blijven uitzenden. We hebben immers wel gegeten, maar nog niet genoeg opgenomen! Met andere woorden: we zijn wel gevuld maar niet gevoed.

Ineens worden cravings en continu honger hebben een stuk verklaarbaarder.

Ok, nog een leuke mindcookie dan om mijn punt nog duidelijker te maken. Een mega interessant onderzoek is gedaan waarbij ze twee groepen vrouwen met totaal verschillende smaakvoorkeuren (Aziatisch en Scandinavisch) lieten eten om vervolgens via een bloedonderzoek te meten in welke mate een aantal voedingstoffen opgenomen waren door het lichaam. De vrouwen kregen drie maaltijden: hun favoriete eten, onbekend (niet lekker voor hen) eten en favoriete eten dat in een blender fijngemalen werd.

Wat bleek: aten zie iets dat ze niet lekker vonden (zowel het onbekende eten als de blender maaltijd) dan liet het bloedonderzoek zien dat er geen tot minimale hoeveelheid van de gemeten micronutriënten opgenomen werden. Soms zelfs 0%!

Dit pleit niet alleen voor smaakbeleving (dat overigens zo belangrijk voor ons en ons voortbestaan dat er een specifiek deel in onze voor aanwezig is: het food reward system) maar ook voor mondgevoel en structuur in voeding.

Vind je dit niet ook fascinerend?! Doe er je voordeel mee!

Wil je dus gezonder gaan eten? Of graag wat afvallen? Focus eerst op plezier, ontspanning en maak je eten zo lekker en smaakvol mogelijk! Als je stofwisseling niet optimaal is zal zelfs het ‘beste’ afslankdieet (maar dat is weer een onderwerp voor een andere blogpost) je niet het beloofde resultaat opleveren.

Vind het gezonde smaakje dat voor jou goed werkt. Bonuspunten als je dit in fijn en ontspannen gezelschap kan doen. Maak je eten lekkerder dan junkfood en geniet!

Liefs,
Sjanett

PS Dit is een van de vele onderwerpen die ik als Eating Psycholgy Coach tijdens mijn opleiding geleerd heb en die me mateloos interesseren. Wil je graag door ons gecoached worden op gebied van afvallen, body image of energie/vermoeidheid?

We hebben per jaar een paar 1-op-1 coachingsplekken beschikbaar. Stuur ons een mail en we kijken graag met je mee hoe wij jou zou kunnen ondersteunen.

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply