was successfully added to your cart.

Loop jezelf sexy (en andere voordelen van wandelen)

By 12 oktober 2015 juli 19th, 2017 Afvallen

Steek je hand op als je de auto pakt om:

  • bij een vriend(in) op bezoek te gaan
  • naar je werk te gaan
  • boodschappen te doen

Grote kans dat je nu 3 keer met je arm in de lucht zat te zwaaien (ja we hebben je gezien!).

En als we je nu vragen wat je doet als je extra beweging nodig hebt? Ga je dan op de fiets naar je vriend(in), je werk of de supermarkt?

Waarschijnlijk wel. En je bent niet de enige.

Wandel jezelf sexy

Toch doe je er goed aan om die wandelschoenen af te stoffen, want het is super healthy. Onderzoeken tonen meerdere gezondheidsvoordelen van wandelen aan. Het verbetert je conditie (VO2 max). Diabetespatiënten met type 2 hebben er langdurige voordelen van (wandelen verkleint ook de kans om überhaput deze vorm van diabetes te krijgen). Daarnaast verlaagt wandelen niet alleen je bloeddruk en bloedglucose, maar ook je gewicht en vetpercentage. Wait…. say what?! Laat me dat nog een keer herhalen voor het geval je het gemist hebt: van wandelen wordt je sexy dus ;-).

Een actieve wandelaar werkt niet alleen aan een hot-bod, maar ook aan een betere mindset. Studies laten ook zien dat dagelijks wandelen bijdraagt aan je happiness en bovendien rust geeft. Ben je super gestrest van de GO-GO-GO mentaliteit die we tegenwoordig hebben? Ga dan terug naar onze roots en walk it off. Hondenbezitters weten al lang waar we het over hebben.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Onze voorouders liepen overigens wel meer dan 10.000 stappen per dag. Back in the day liep de prehistorische mens zo’n zes tot zestien kilometer. Wandelen was voor lange tijd de enige manier om van A naar B te komen. Gek eigenlijk dat we vier miljoen jaar later het wandelen weer opnieuw moeten ontdekken.

Geiten wollen sokken iemand?

Maar weinig mensen kiezen voor het oudste vervoersmiddel ter wereld: de benenwagen. Want wandelen? Goh, wie doet dat eigenlijk nog? Bijna niemand dus. Grote kans ook dat je bij wandelen aan oudjes en geiten wollen sokken (die zitten best lekker als het koud is, haha) denk. Het heeft een super stoffig imago, terwijl het juist zo geweldig kan zijn.

Wandelen lijkt tegenwoordig de meest ondergewaardeerde vorm van beweging die er maar denkbaar is.

Gemiddeld genomen lopen wij Nederlanders zo’n 6000 stappen per dag. En dat is jammer, want het is een verrassend effectieve workout (ook al zweet je er niet of nauwelijks van). Eigenlijk zouden het voor een healthy mens zo’n 10.000 stappen moeten zijn, volgens de Japanse arts Yoshiro Hatano. Die 4000 extra stappen zijn ongeveer gelijk aan een flinke wandeling van een half uur. Geen zorgen dus, die haal je ook zonder de gemiddelde leeftijd van je lokale Nordic Walking club omlaag te halen.

Niet te veel bij nadenken

Wat doen we als er nieuwe gezondheidshypes zijn? Juist, apps en gadgets downloaden, internet afstruinen naar hacks en tips.

Ons advies: just go out and do it. Gewoon elke dag even een half uurtje lopen buiten.

Niet te veel bij nadenken, niet proberen krampachtig je stappen te tellen (want iedereen heeft een ander aantal nodig). Geniet gewoon van het moment. In wollen sokken met hippe sneakers als jij je daar prettig bij voelt. Een wandeling is een avontuur, omdat je al lopende de omgeving ontdekt. Het kan jouw zenmomentje zijn waarbij je niet hoeft te letten op het stuur, de weg en misschien zelfs niet op de eindbestemming. Het enige wat je nodig hebt zijn goede schoenen en een fles water.

Happy walking!
Maaike

PS Laat jij de auto of fiets wel eens staan om te wandelen naar je bestemming of wandel je tijdens je lunch? Laat het ons weten in de comments.

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion 3 Comments

  • Sophie schreef:

    Wandelen is heel goed voor de ontwikkeling van je figuur, je billen worden strakker, je benen gespierder en, mits je genoeg wandelt en beter eet, val je ook nog eens lekker af.

  • Nelleke schreef:

    Goed stukje zeg!

    Zelf vind ik wandelen heerlijk. Nu doe ik het veel na mijn krachttraining op de loopband als lage intensiteit cardio.
    Of om het pittig te maken de incline op 15 om de billen lekker aan te pakken! Binnenkort ga ik buitenwandelen want dan heb ik een hond.

    Groetjes Nelleke!

Leave a Reply