was successfully added to your cart.

Zo hou je wél vol (en win je van het saboterende stemmetje in je hoofd) – Incl 5 seconden tip

By 1 augustus 2017 Afvallen

Oh dat duivelse stemmetje dat je keuzes en gedrag beinvoeden nog voor jij er erg in hebt… en uiteraard is dat vaker niet dan wel datgene wat je je nu écht vol overtuiging had voorgenomen.

Je kan hier lezen waarom ik denk dat het NIET een kwestie van meer wilskracht of meer kennis is. Hoe komt het dan wel dat we wel wéten wat je moeten doen.. maar het gewoon niet doen? Het is een vraagstuk dat mij, mede door mijn eigen struggles op dit vlak, enorm intrigeert en waar ik in dit artikel mijn bescheiden licht over ga laten schijnen. Ik zoom daarbij in op de vicieuze cirkel waar veel van ons zich in bevinden, het effect van (mentale) stress en ik geef je tips waarmee je vandaag nog positieve blijvende verandering kan maken.

Oh, en als bonus: wil je graag wat afvallen? Dan is dit artikel zéker een aanrader voor jou!

Waarom lukt het niet om vol te houden?

Als je het op wilskracht probeert, dan lukt dit vaak eventjes om vervolgens weer terug te vallen in je oude patronen. En gelukkig is het helemaal niet erg om af en toe suboptimale voeding te eten. Want ook voor suboptimale voeding geldt altijd nog de dosis maakt het vergif.

Eet je gevarieerd en kies je 80% van de tijd voor optimale voeding, dus kwalitatieve, onbewerkte en volwaardige voeding, dan heb je genoeg speling om ook van suboptimale plezier-voeding te genieten.

De hamvraag is natuurlijk: Waarom lukt het niet om vol te houden en wint dat saboterende stemmetje in je hoofd waardoor de 20% suboptimale voeding vaak naar 40, 60 en soms zelfs 100% verschuift?

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Ik wil hiervoor in dit artikel drie gerelateerde verklaringen aandragen die eraan bijdragen dat je in een vicieuze cirkel blijf hangen en continu faalt:

  • onze innerlijke rebel
  • de fysieke stress respons
  • de functie van voeding

De innerlijke rebel komt in opstand

Iedereen van ons heeft een aantal psychologische overlevingsmechanismen. Eén daarvan is in deze context bijzonder relevant (en iedereen herkent hem wel): dat stemmetje dat zegt “Fuck it” voordat je dat derde, vierde of vijfde koekje in je mond stopt.

Maak kennis met je innerlijke rebel!

Je mag dan wellicht geen vriendjes zijn met je innerlijke rebel; het laat je immers dingen doen waarvan je rationele zelf had besloten dat je dat beter niet meer kon doen, maar het is een fantastisch systeem.

Mensen worden namelijk niet graag onderdrukt. We houden er niet van om onnodige en starre regeltjes volgen of om aan banden te worden gelegd. Allemaal momenten waarop de innerlijke rebel (een van de vele rollen die we in het dagelijks leven aannemen) goed van pas komt.

Verbied jij jezelf om iets nóóit meer te snoepen bijvoorbeeld? Grote kans dat je innerlijke rebel hier vroeg of laat tegen in opstand komt.

Hoe los je dit op?

Er zijn verschillende tactieken. Wat je vooral niet moet doen is om te proberen tegen de innerlijke rebel te strijden met wilskracht. De rebel wint uiteindelijk toch.

Je kan bijvoorbeeld wel aan je houding ten opzichte van voeding werken. Zo kan je het beste het hele concept ‘goed’ of ‘slecht’ loslaten en meer denken in termen van ‘optimaal’ en ‘suboptimaal’. Maak ruimte in je eetpatroon voor af en toe suboptimale voeding waar je volop van geniet (zonder schuldgevoel!). Daarnaast kan je proberen om je rebel op andere aspecten in je leven of de maatschappij te wijzen waar deze wel goed van pas komt. Zijn er bijvoorbeeld organisaties of doelen die strijden voor onrecht of zijn er mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken? Kijk eens wat je voor hen kan doen!

De stress respons

Stress kan je definiëren als een bedreiging, zowel door gebeurtenissen buitenaf (een leeuw die jou als een lekker hapje beschouwd) als van binnenuit (gedachten aan diezelfde leeuw).

Iedereen kent de stress van de deadline op het werk of een overvolle agenda wel. Met andere woorden, de bedreiging van buitenaf. Het tweede deel van de stress definitie is echter wat minder bekend. Ook als je negatief of vol kritiek over jezelf praat; als je jezelf niet goed/mooi/leuk genoeg vindt en/of continu bezig bent met “dit is slecht voor me”, wordt dit ervaren als stress. En je moet weten dat deze stress exact dezelfde lichamelijke reacties veroorzaakt als stress van buitenaf!

Er zijn talloze positieve en negatieve lichamelijke reacties op stress en om dit artikel niet te lang te maken geef ik de samenvatting: het zorgt voor hormonale disbalans en een verstoring van onze spijsvertering. Beiden samen maken het lastig(er) om vet te verliezen en kunnen leiden tot ongewenst eetgedrag. Ze versterken de vicieuze cirkel waar we juist zo graag uit willen.

Nog korter gezegd: het is re-de-lijk belangrijk dat je niet alleen weet wat je moet eten, maar ook dat je dit stressvrij doet en niet vanuit een negatieve mindset benaderd.

En daar nu niet over in de stress schieten! Aan het einde van dit artikel deel ik een hele eenvoudige tip om stress tijdens het eten te verminderen.

Voeding = troost, plezier en ontspanning

Wat gebeurt er als je een drukke dag hebt gehad en moe bent? Wat gebeurt er als je verdrietig en emotioneel bent? Wat gebeurt er als je niet lekker in je vel zit? Wat gebeurt er ook als je mentale stress hebt, omdat jouw inwendige radio op dat standje kritiek hebt staan?

Juist.

We gaan op zoek naar de #1 oplossing hiervoor: eten!

Door onze focus op gezondheid en hoe we eruit zien, vergeten we soms dat voeding niet alleen maar brandstof is en dat ons lijf ook andere functies heeft dan er enkel goed uit te zien.

Voeding is een hele belangrijke bron van troost, plezier, ontspanning en genot.

Het laat ons goed voelen.

Dit biologische mechanisme werkt bijzonder effectief en ook hier weer is dit met wilskracht proberen te weerstaan geen goede (lange termijn) strategie.

Het is juist effectiever om deze functie van voeding te omarmen en jezelf die momenten van plezier en ontspanning te gunnen. En ja: vaak bestaat suboptimale plezier-voeding uit zoetigheid of vette/hartige hap. Ga hier dus gedoseerd mee om, want jezelf af en toe plezier gunnen is iets anders als geen verantwoordelijkheid nemen voor je gezondheid en alle dagen alles overboord te gooien.

Maar wat nu als je dermate veel last heb van emotie eten dat je overeet, eetbuien hebt en naar te veel suiker of junkfood grijpt?

Ik zal eerlijk zijn. Dat antwoord is makkelijker dan de uitvoering. Maar zeker haalbaar! Je zult op zoek moeten gaan naar andere manieren om te ontspannen. Mediteren of lekker wandelen kan hierbij goed helpen. Ook kan je naar dieperliggende oorzaken gaan kijken: wat zorgt ervoor dat jij zoveel stress in je leven hebt? Een coach kan hierbij uitkomst bieden en je handvatten geven om naar alternatieve oplossingen te kijken om meer in balans te komen.

De vicieuze cirkel

Het inzicht dat we het voeding-als-ontspanning-en-troost-mechanisme dus óók inzetten als we stress hebben door negatieve gedachten of door voeding als de vijand te zien, kan een enorme eyeopener zijn. Hiermee houd je dus zelf de vicieuze cirkel in stand!

Jezelf dingen verbieden -> inner rebel (overeten) -> negatieve gedachten -> meer stress -> negatieve lichamelijke effecten -> meer cravings -> nog strenger voor jezelf zijn -> etc

Het lijkt een uitzichtloze toestand maar dat is het niet.

En dat patroon doorbreken

Hoe doorbreek je een vicieuze cirkel die draait om uitbannen en stress? Door het tegenovergestelde toe te voegen!

Wat wij adviseren is dat je niet focust op wat je niet mag, of wat slecht voor je is en op wat je nooit meer zou moeten doen. In plaats daarvan richt je je aandacht op wat je wel zou willen eten, op goed en lief voor jezelf zijn en op positieve aanpassingen.

Om het patroon te doorbreken ga je met andere woorden eerst toevoegen in plaats van weghalen.

Focus op het eten van drie volwaardige maaltijden per dag opgebouwd uit kwalitatief hoogwaardige voeding (puur en onbewerkt, oftewel FitFood). Laat alle onbedoelde snackmomenten die je eventueel nog hebt voor wat ze zijn. Je zult zien dat dit best wel veel eten is en dat je hiermee absoluut geen honger hoeft te lijden (zelfs al wil je afvallen).

Simpel is het nieuwe sexy

Is het zo eenvoudig? Let op…. Het klínkt eenvoudig, maar je zult merken dat dit zeker in het begin behoorlijk wat moeite kost. En dan niet moeite omdat je dingen niet mag eten, maar juist moeite omdat je wél mag eten!

Dus niet de kantjes eraf lopen, denken “Dat doe ik al” of toch voor die dure supplementen (quick fix) gaan. Dat zijn fijne pogingen van ons onbewuste om vooral niet in actie te hoeven komen, maar dat is weer mooi voer voor een volgend artikel.

Wees eens kritisch en bekijk je eigen voedingspatroon: bevat ELKE maaltijd (ontbijt, lunch en diner) daadwerkelijk eiwitten, gezonde vetten, koolhydraten en groenten?

Check www.portionerenmetjehanden.nl om te weten hoeveel dit per maaltijd zou mogen zijn. Een uitstekend vertrekpunt als je wil weten wat de gemiddelde man of vrouw zou mogen eten (en je geen calorieën wil tellen of met weegschaaltjes in de weer wilt).

Je kan bijvoorbeeld met een eenvoudige habbit tracker (app) bijhouden of de drie maaltijden lukken.

Lukken de drie maaltijden? Op basis van FitFood. Zonder erover na te denken?

Mooi, dan ga je water toevoegen.
Volgens precies hetzelfde systeem.
Nergens anders iets willen veranderen.
Alleen op je doel van 2 liter water per dag.

Lukt de 2 liter water?

Mooi, dan ga je slaap toevoegen.
Volgens precies hetzelfde systeem.
Nergens anders iets willen veranderen.
Alleen op je doel van 8 uur slaap per nacht.

PAS DAN, en echt alleen pas dan, ga je (als het tenminste nog nodig is), dingen wegstrepen uit je voedingspatroon als dit jouw doelen in de weg staat.

Misschien zitten er nog te veel cheat momenten in. Of snack/snoep je nog te veel. Nu is het moment om naar dat soort patronen te kijken.

Focus op stressreductie en ontspanning door bijvoorbeeld meditatie kan hierbij goed helpen. Je mindset is hierbij de doorslaggevende factor. Eventueel kan je met behulp van coaching hieraan werken.

Snoep je niet, of maar 2-3 keer per week? En wil je toch nog wat vetmassa kwijtraken? Pas dan je portiegroottes aan. Dus geen maaltijden skippen of een van de onderdelen (vaak zien we dat met koolhydraten) weglaten. Neem van elke component 10% minder. Maak je maaltijden dus op precies dezelfde manier, alleen simpelweg ietsje kleiner.

Zo simpel is het. Sexy.

Ik heb je in dit artikel laten zien waarom ik denk dat veel van ons niet meer wilskracht nodig hebben en strenger voor onszelf moeten zijn als we gezond willen eten of willen afvallen. Als je je bewust bent van de functie van voeding, het effect van stress en jouw inner rebel kun je op een makkelijkere en duurzamere manier aanpassingen in je voedingspatroon.

Start vandaag met jouw eerste stapje, zodat jij nu ook in praktijk kan brengen wat je weet dat goed voor je is.

Bonus tip: in 5 seconden stressvrij eten

Haal voordat je gaat eten 3 tot 5 keer diep adem. En dan echt zo’n mooie diepe buikademhaling. Probeer je volledig op je ademhaling te focussen en je bewust te zijn van je lijf als je dat doet. Voel hoe de lucht door je neusgaten naar binnen stroomt, je buik beweegt en vervolgens via de mond weer je lijf verlaat.

Dit schakelt je van een stress respons naar een ontspannen toestand.

Het gevolg? Je hebt minder eten nodig om je te ontspannen, je hoeft je niet vol te proppen om je goed te voelen en je kan beter aanvoelen wanneer je echt vol zit. Je eet bewuster en kan er meer van genieten. Win-win-win.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan een kijkje op Food Freedom Mindset!

Liefs,
Sjanett

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Join the discussion 2 Comments

  • Jolanda schreef:

    Hoi Sjanett, mooi artikel en natuurlijk heel herkenbaar. Volg de Fundamentals al, toch nog last van sabotage. Heeft ook met stress te maken.
    Je hebt het in je artikel over een habbit tracker (app), heb jij suggesties voor een goede bruikbare app ?
    En verder volg ik jullie met veel plezier, ga zo door.

    • Sjanett de Geus schreef:

      Hey Jolanda, mooi zelfinzicht al om dat aan stress te koppelen! Ik heb meerdere apps geprobeerd en ze werken allemaal prima. Bijvoorbeeld wonderful day. Nu doe ik het gewoon op papier in mijn notitieboek met gewoon kruisjes (of turven, dat kan ook).

Leave a Reply