was successfully added to your cart.

6 heerlijke tips om aardappelen te bereiden

By 18 januari 2017 juli 21st, 2017 Energie
heerlijke tips om aardappelen te bereiden

Van Gogh schilderde ons Hollanders al als ‘de aardappeleters’. En eerlijk is eerlijk, aardappelen zijn heerlijk! Maar wel graag met een beetje gezonde variatie.

Probeer deze 6 eenvoudig maar heerlijke tips om aardappelen te bereiden tot een smaakvol¬†maal. Grote kans dat ze vaker bij je op tafel verschijnen ūüėÄ

1. Uit de oven met chili

Hou je wel van een beetje kick in je eten? Maak dan deze Chili-krieltjes. Bekleed een ovenplaat met bakpapier, verdeel krieltjes in schil erover, besprenkel met reguliere olijfolie. Tot slot verse chilivlokken erover, even husselen en 40 minuten in de oven op 200 graden.

2. Puree met een extra smaakje

Je aardappelen heb je vast al eens gepureerd. Je blaast deze bereiding echter weer nieuw leven in door het toevoegen van √©√©n van deze ingredi√ęnten:

  • Spinazie
    Even bakken in grasgevoerde roomboter en kruiden met peper en zout. Daarna de spinazie door de geprakte aardappel mengen. Lekker met bijvoorbeeld zalm, mosterd en gegrilde paprika voor een volwaardige maaltijd.
  • Bosui
    Een bosuitje door je aardappelpuree doet wonderen. Prak vast de aardappelen. Kook de bosuitjes kort met de melk, rijstmelk of beetje water om je puree mee te maken.  Het lekkerste als de bosui nog een beetje bite heeft. Meng vervolgens door de puree.
  • Knoflook
    2-3 teentjes knoflook pellen en persen. Het mengsel kort aanbakken in een droge koekenpan. Vermengen door de puree met een scheutje olijfolie i.p.v. boter.
  • Mierikswortel
    De mierikswortel is tegenwoordig gewoon bij veel supermarkten te koop. Hij is wit en knoestig en de smaak lijkt een beetje op mosterd. Verwarm melk/water/rijstmelk en boter/olijfolie in een pan en voeg 2 eetlepels geraspte mierikswortel toe. Tegelijk laten pruttelen met je aardappelen en vervolgens toevoegen aan de puree.

3. Zoet & gepoft

Ook zoete aardappel vind je tegenwoordig in bijna iedere supermarkt. Verwarm je oven op 200 graden. Pak de aardappelen in aluminiumfolie met wat olijfolie, prik er gaatjes in en plaats 45 minuten in de oven.

Wist je dat zoete aardappel ook heel goed combineert met tijm?

Of vul ze met een beetje pesto. Gehaktballetjes in een eenvoudige tomatensaus van ui, knoflook, peper en zout met een salade erbij. En BAM weer een lekkere maaltijd.

4. In de soep

Niet zo’n zin om te koken, maar wel een volwaardig, gezond maaltje op tafel? Ga voor een gevulde maaltijdsoep met aardappel! Gebruik natuurlijke bouillonblokjes van bijvoorbeeld Zonnatura of Damhert, voeg kip/rund/ei/vis toe en de mogelijkheden zijn eindeloos!

Hou je van een heldere soep, voeg dan gehakte blokjes aardappel of kant-en-klare geschilde krieltjes toe aan een soep zoals deze knoflook-ei variant. Pureer je je aardappel door een soep van bijvoorbeeld courgette en prei, dan heeft deze een bindend effect. Je krijgt er dus een dikkere, volle soep van.

5. Stoofpot

Lifesaver van drukke FitFoodies is een slowcooker. Alles in één pot, in de ochtend of avond aan en die avond of de dag erop een heerlijk maaltje. Heerlijk met bijvoorbeeld rundvlees, kokosmelk, wortel, prei en currykruiden- of pasta.

6. Frittata

Een frittata is ideaal als je veel restjes en weinig inspiratie hebt. Je kan er namelijk alles indoen. Gebruik aardappelschijfjes of een restje gekookte vast aardappelen. Bak restjes groente in een pan. Voeg de aardappelen toe wanneer de groente bijna zacht is. Nog even doorbakken. Eieren erbij. Peper, zout en andere kruiden (rozemarijn is lekker). Op laag pitje laten indikken en voila!

Liever een recept? Probeer dan deze Frittata met prei, ham en krieltjes eens.

Plus (wat natuurlijk niet mag ontbreken): frietjes!

Sjanett en ik koken bijna wekelijks nieuwe recepten om jouw te inspireren om supersnel, superlekker en gezond eten op tafel te toveren. In dit rijtje aardappelidee√ęn mocht √©√©n ding natuurlijk niet ontbreken… FRIETJES!

Uiteraard met een FitFood-tintje: Marokaanse burger met Ras-el-Hanout frietjes

Gewoon genieten van aardappelen

Wij houden niet van di√ęten, maar we weten ook dat het voor veel mensen een startpunt is in hun ontdekkingsreis naar gezonder leven en lekkerder in je vel zitten. Dat was het in ieder geval van ons. Als je een paar di√ęten achter de rug hebt, of alleen al als je kijkt naar wat er leeft rondom ‘gezonder eten’, dan is dat vaak de associatie: nooit meer lekker eten en hongerlijden!

Gezond eten (dat perfect past binnen de FitFood richtlijnen) is alles behalve smakeloze of droge hap. Eten moet een feestje zijn! Dat is ook de reden dat we er een kookboek over maakten: FitFood Made Easy. Een boek met, tijdbesparende tips, eenvoudig portioneren, praktische handvatten en alleen al meer dan 100 recepten (suikervrij, glutenvrij en vrijwel zuivelvrij) om je gezonde lifestyle te ondersteunen.  Neem dus gauw een kijkje (klik op de foto hieronder)!

fitfood made easy
Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply