was successfully added to your cart.

Suikervrij eten is onmogelijk en niet nodig

By 3 april 2017 september 23rd, 2017 Afvallen, Energie
suikervrij eten

Je moet wel echt onder een steen hebben gelegen de afgelopen jaren om niet mee te hebben te hebben gekregen dat het waarschijnlijk beter is om minder geraffineerde suiker tot je te nemen.

Er wordt soms zelfs beweerd dat suiker des duivels is. Een verslavend en ongezond goedje dat ten alle tijden vermeden dient te worden.

Het gevolg hiervan is dat we regelmatig mensen spreken die ervan overtuigd zijn dat je 100% suikervrij moet eten. Daar zijn we het (zoals de titel al doet vermoeden) niet mee eens. Uiteraard leggen we graag even uit waarom we zo lekker eigenwijs zijn.

Koolhydraatarm is niet ons doel

Als de gemiddelde collega of je tante het over “suiker” heeft, dan hebben ze het doorgaans over geraffineerde suiker. Die witte kristallen die zowel je pannenkoek als je koffie lekker zoet maken.

De slimmeriken zijn echter op de hoogte dat feitelijk álle koolhydraten afgebroken worden tot enkelvoudige suikermoleculen. Suikers is dus gewoon een ander woord voor koolhydraten. Die (uitzonderlijke) slimme collega zal dus zeggen dat suikervrij eten hetzelfde is als koolhydraatarm eten.

En daar hebben ze feitelijk gelijk in.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Maar dat is niet ons doel.

Je weet immers: we gaan voor volwaardige maaltijden en een (beperkte) hoeveelheid gezonde koolhydraten is voor de meeste actievelingen onder ons meer dan welkom.

Welke koolhydraten/suikers zijn dan goed voor ons?

suikervrij eten

Not all sugars are created equal

Dat het lot van alle koolhydraatmoleculen uiteindelijk gedoemd is om te eindigen als enkelvoudige suikermolecuul, wil niet zeggen dat ze ook door ons lijf hetzelfde worden ervaren.

We kennen natuurlijke suikers uit (gedroogd) fruit, dadels en honing, maar ook uit groenten zoals tomaten of mais. Biologische stropen, palmsuiker en kokosbloesemsuiker worden ook tot de natuurlijke suikers gerekend.

Natuurlijke suikers zitten verpakt in een pakketje met vezels, vitaminen en mineralen. Kortom, natuurlijke suikers leveren niet alleen brandstof maar ook micronutriënten. Daardoor worden ze bijvoorbeeld ook trager door het lichaam opgenomen dan geraffineerde suikers en veroorzaken ze een minder grote piek in je bloedsuikerspiegel (en dat is fijn).

Onder geraffineerde suikers verstaan we kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en poedersuiker. Deze worden gewonnen uit het sap van suikerbieten en suikerriet en tijdens het zuiveringsproces (raffineren) wordt de suiker ontdaan van de natuurlijke vezels en mineralen. Hierdoor worden geraffineerde suikers ‘lege’ calorieën die wel mooi wit, lang houdbaar en neutraal van smaak zijn.

Tot slot nog een woord over zoetstoffen en (caloriearme) suikervervangers.

We zijn gebouwd om zoet lekker te vinden. Je vindt dan ook in veel bewerkt voedsel kunstmatige zoetstoffen en toegevoegde suiker. De consumentenbond heeft een handig printbaar lijstje (pdf) met daarop schuilnamen van suiker. Neem dat voor de grap de volgende keer maar eens mee als je boodschappen gaat doen en kijk eens hoeveel van deze verborgen suikers je tegen komt in zelfs de meest gangbare producten.

We duiken een andere keer in de discussie over of kunstmatige en natuurlijke (caloriearme) suikervervangers zoals aspartaam of stevia goed voor je zijn of niet. Aan het einde van dit artikel weet je wel waarom we deze soort zoetstof als vanzelf minder binnen krijgen (en daarmee de hele discussie makkelijk omzeilt).

Is suiker goed voor je?

Ga je Googelen kom je een heel scala aan negatieve effecten tegen die allemaal veroorzaakt kunnen worden door het eten van te veel (geraffineerde) suiker.

We sommen ze even op:

  • het zijn lege calorieën zonder voedingsstoffen
  • stimuleert lage graad ontstekingen en infecties
  • kan leiden tot disbalans in darmflora
  • kan negatief effect hebben op ons immuunsysteem
  • negatief effect op onze spijsvertering
  • kan stemmingswisselingen veroorzaken
  • schopt hormonen zoals insuline in de war en kan daarmee voor vetopslag op de heupen zorgen en draagt bij aan veroudering
  • verstoort de mineraalbalans; opname calcium en magnesium moeilijker
  • bevordert de kans op cardiovasculaire ziektes, astma, diabetes 2 en artritis
  • kan aansporen tot overeten omdat het ons beloningssysteem activeert
  • over stimulatie endorfine waardoor je rusteloos, labiel en nerveus kunt raken; concentratieproblemen, minder focussen, depressiviteit en lusteloosheid
  • extra belasting voor je bijnieren
  • teveel aan suiker wordt omgezet in vetzuren, waardoor de kans op aderverkalking toeneemt
  • te veel zoetigheid ontregelt je honger- en verzadigingsgevoel, waardoor je niet meer voelt dat je genoeg gegeten hebt en juist extra trek krijgt in suiker

Impressive huh?

Waarom zeggen we dan toch dat suikervrij eten niet nodig is?

Volledig suikervrij eten is niet nodig

Experts zeggen dat we gemiddeld in Nederland 44 kilo suiker per jaar eten. Hiervan is 26 kilo toegevoegd en 18 kilo van nature aanwezige suiker. De aanbevelingen hoeveel je suiker (of koolhydraten wat dat betreft) je zou mogen consumeren lopen uiteen.

Overconsumptie van geraffineerde suiker is niet goed voor je. Maar niemand lijkt precies lijkt te kunnen zeggen hoeveel “te veel” is. Wanneer is het overconsumptie en wanneer is het normale consumptie? Eet het liefste “zo min mogelijk” producten met toegevoegde suiker zegt het voedingscentrum.

Dus een klein beetje suiker is niet erg! Ook voor suiker geld namelijk:

The Dose Makes The Poison

En bovendien is er een veel elegantere manier om eventuele negatieve effecten van overconsumptie te omzeilen.

suikervrij eten - eetbui

Wat dan? Toevoegen in plaats van uitbannen!

Onze oplossing is heel simpel en waanzinnig effectief:

Bouw je dagelijkse maaltijden op rondom kwalitatief hoogwaardige voeding (kies indien nodig daarbij voor natuurlijke suikers) in plaats van krampachtig voor 100% suikervrij te willen gaan.

Hierdoor krijg je vanzelf minder geraffineerde suiker en toegevoegde zoetstoffen binnen.

Mooi he.

Bijkomend voordeel is dat je vanzelf minder trek in zoete tussendoortjes krijgt doordat je je lijf voedt in plaats van alleen vult met lege calorieën.

Onze filosofie als het gaat om lifestyle aanpassingen en voedingsadviezen focust zich op toevoegen in plaats van uitbannen of demoniseren. Dit is niet alleen mentaal gezien makkelijker om vol te houden, maar zorgt er ook voor dat je geen verstoorde relatie met eten krijgt.

Nog een keer in puntsgewijs waarom suikervrij eten onnodig is (en wat je dan wel moet doen)

  • Suikers is gewoon een ander woord voor koolhydraten en koolhydraten heb je nodig. Compleet suikervrij/koolhydraatarm eten is dus niet nodig (en bijna onmogelijk).
  • Niet alle suikers zijn hetzelfde, alleen de natuurlijke varianten leveren ook micronutriënten.
  • Er is niks mis met een beetje suiker (the dose makes the poison), maar overmatige consumptie van geraffineerde suiker en kunstmatige zoetstoffen is niet goed voor ons.
  • De oplossing: Bouw je dagelijkse maaltijden op rondom kwalitatief hoogwaardige voeding (en kies oa voor natuurlijke suikers) in plaats van krampachtig voor 100% suikervrij te willen gaan.

Bonus: Tips hoe toegevoegde zoetstoffen te vermijden

  1. Maak je eten zelf.
    Focus op kwalitatief hoogwaardige voeding en volwaardige maaltijden. Dit is helemaal niet moeilijk (ook als je geen keukenprins-es bent).
  1. Lees etiketten.
    Let hierbij op de ingrediëntenlijst (en kijk niet in de tabel met voedingswaarden –daar staan de suikers aka koolhydraten vermeld) en vermijd producten die suiker (of verborgen suiker, zie deze schuilnamen) bevatten.
  1. Drink minder suiker.
    Dus drink liever water, evenuteel op smaak gebracht met bijvoorbeeld citroen. Of (groene) thee. Niks mis met af en toe een glaasje cola of vruchtensap, maar hou het bij af en toe 😉

Dat was het! Heb je nog extra tips voor ons? Laat het ons hieronder weten in de comments.

Liefs,
Sjanett

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply