was successfully added to your cart.

Sterk van binnen: Probiotica en prebiotica

By 9 maart 2016 januari 5th, 2019 Energie

Als je heel diep in je geheugen graaft, herinner je misschien nog wel de biologieles over je darmen. Daarin werd naast lengte, dikte en waar ze zich bevonden ook kort gesproken over hun rol in ons immuunsysteem. Daarnaast zorgen je darmen dat je spijsvertering en stoelgang goed werken. Begint er alweer een lichtje te branden?

De gezondheid van je darmen speelt echter nog een veel grotere rol. Het eten van voldoende pré- en probioteca kan daarin onder andere bijdragen. En dan hebben we het niet over die ‘speciale’ drankjes…

Pre- en probioteca en de rol van je darmen

Heel even wat nerdscience dan… Darmen en je second brain

Meer en meer wordt er bekend dat je darmen een belangrijkere taak hebben dan, even platgezegd, je eten van je mond naar het toilet transporteren. Wie zich al wat verder in de darmen verdiepte, klinkt de term ‘second brain’ wellicht bekend in de oren. Naast heel veel bacteriën bevatten je darmen namelijk ruim 100 miljoenneuronen. Dat is meer dan zowel je ruggenmerg of perifere zenuwstelsel. Ook blijkt dat, simpel uitgelegd, de darmen meer met je hersenen praten dan andersom.

Deze ‘hersenen’ in je darmen zijn in staat om te ‘denken’, ‘herinneren’ en ‘leren’. Hoewel ze geen cognitieve gedachten kunnen hebben, geven ze ons wel duidelijkheid wat we intuïtief voelen over een situatie, omgeving of energie ten opzichte van andere mensen. Dit is een heel belangrijk overlevingsmechanisme. Het bepaalt namelijk of toenadering zoeken of afstand nemen verstandig is. Letterlijk je ‘gutfeeling’ en hoe je hiermee omgaat, kan dus bijdragen in het ervaren van meer of minder stress.

Je darmen en (wederom) niet je hersenen, zijn ook de grootste producent van serotonine, ons primaire gelukshormoon. Echter, zonder voldoende ‘gezonde’ bacteriën kunnen zowel je darmen als je hersenen onvoldoende serotonine produceren voor een goede stoelgang én goede hersenfuncties. Hierdoor krijgen bovendien schadelijke bacteriën meer de kans zich te nestelen.

Lang verhaal kort. Het hebben van een goede balans van bacteriën in je darmen kan dus een aanzienlijke invloed hebben hoe je je voelt en hoe je presteert, emotionaal en fysiek.

Hoe kun je je darmen zo veel mogelijk ondersteunen?

Hoewel wij denken dat de basis van meer energie en gezondheid qua voeding bij echt, zo onbewerkt mogelijk, eten in de juiste balans ligt, kun je je darmen wel een extra steuntje in de rug geven. Hoe dan? Met het eten van pre- en probiotica. Voordat je nu naar het koelversvak van de super rent…. Daar zijn geen dure drankjes of yoghurtjes voor nodig (met vooral ook extra additieven én zoetstoffen of suiker).

Probiotica en prebiotica in voedingsmiddelen

Voor we verdergaan over wat je dan kunt eten om je darmen extra te ondersteunen en jezelf sterk van binnen te maken: Wat is pro- en prebiotica eigenlijk?

Probiotica zijn bacteriën die van nature in de darm voorkomen. Deze bacteriën versterken je immuunsysteem en herstellen het evenwicht van je darmflora. Daarnaast verhinderen ze, samen met je darmwandcellen, dat vreemde en ongewenste indringers je lichaam via de darmwand binnendringen.

Prebiotica zijn niet-verteerbare voedingsstoffen van plantaardige oorsprong, die de groei en/of activiteit van gunstige bacteriën in je darmen stimuleren.

Pro- en prebiotica vind je, zoals gezegd, in gewone voeding terug. Denk hierbij aan:

Probiotica o.a.

  • Geitenyoghurt
  • Kefir
  • Kikkererwten (gefermeteerd)
  • Kidney bonen
  • Olijven
  • Asperges
  • Tempeh

Prebiotica o.a.

  • Linzen
  • Knoflook (gekookt/gebakken)
  • Kikkererwten (ongefermeteerd)
  • Uien
  • Broccoli
  • Tomaten

Probiotica aanvullend supplementeren?

Rondom het wel of niet nemen van aparte probiotica supplementen is best wat discussie. Deels ook omdat supplementen vaak gezien worden als de ‘oplossing tot alles’. Eet je shit, slaap je weinig en heb je veel stress, dan is er echter geen supplement dat dit kan compenseren. Dit is niet anders dan bij probiotica-supplementen. Begin dus bij het op orde brengen van je voeding en voeg er producten die pro- en prebiotica bevatten aan toe.

Wanneer je intensief sport, ziek bent geweest, veel op reis bent waar je minder optimale voedingskeuzes kan maken of een gevoeligheid hebt voor voedingsmiddelen (zoals zuivel) die probioteca bevatten, kan extra supplementeren interessant zijn. Of als je, ondanks aanpassingen in je voeding, darmklachten blijft houden (raadpleeg wel even je dokter of orthomoluculair arts).

Pre- en probioteca en de rol van je darmen

Sjanett en ik testten een maand lang de SB3 van Pure Pharma. Willen we echt iets onderbouwds zeggen over het effect van dit product op ons, dan zouden we het langer moeten proberen en ons uitgebreid moeten laten testen. Wat we vooral een voordeel vinden is de puurheid en hoge kwaliteit van deze probiotica. Iets waar Pure Pharma nu eenmaal om bekend staat. Ook de smaak is verassend goed, niet te zoet en er zijn geen onnodige toevoegingen aan het product gedaan. Je kunt de SB3 oplossen in een glas water of, zoals wij deden, met een klein beetje water in je mond en erop kauwen.

Het ISAPP (International Scientific Association for Probiotics) maakte overigens een handige consumentenrichtlijn (althans als je een beetje lezen niet schuwt 😉 over hoe je een goede probiotica herkent. Er zit veel verschil in de kwaliteit van supplementen. En goedkoop, betekent zoals met meer, niet altijd de beste koop.

Hoe zorg jij dat je voldoende pre- en probioteca binnenkrijgt? Laat het ons weten in de comments.

Liefs,
Maaike

Bronnen

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion One Comment

  • Nicole schreef:

    Hoi hoi,
    Na jaren in een gezondheidswinkel te hebben gewerkt, dus ook veel het effect van de suplementen gezien. Probiotica kan veel goed doen, vooral beginnen met hoge doses. Met capsules bijv de eerste dagen 3 x2 per dag, dan een tijdje 3 x 1 per dag en zo afbouwen tot je een lagere doses kan bijven gebruiken voor een tijdje. Maar ook aanvulling met lijnzaad (oliecapsules) werkt vaak goed. En inderdaad een goede kwaliteit, niet alle bacterieen zijn maagzuurresistent.

Leave a Reply