was successfully added to your cart.

Waar start je met gezonder eten als je een druk leven hebt?

By 28 september 2016 december 24th, 2017 Energie
gezonder eten druk leven

25 tabbladen staan open in je internetbrowser. Sterker nog, je bent haast alweer vergeten waar je zoektocht begon. Inmiddels weet je wel hoe het paringsgedrag van de reuzen smaragdhagedis werkt… maar daar was je niet naar op zoek. Dat je iets wil veranderen aan hoe je nu eet en hoe je je voelt DAT weet je nu wel.

Waar start je als je gezonder wil gaan eten én een druk leven hebt?

Komt goed schatje, no stress

Merk je dat je bloeddruk omhoog schiet zodra je alleen nog maar denkt aan beginnen? Dan ligt jouw eerste stap niet bij wat nu te eten, maar bij rustig ademhalen en jezelf kalmeren.

Stress is een grote killer van meer dan alleen je humeur. In plaats van je druk te maken, focus op rustig in en out ademen, accepteer de gedachte dat je het spannend vindt en lees rustig verder.

Geen ‘sudden lifestyle overhaul’

Wil je gelijk alle info goed kunnen toepassen en verwerken? Nergens voor nodig. Probeer hetgeen je nu allemaal gelezen hebt (op onze blog of ergens anders) te zien als de boeken die je vroeger voor je opleiding ophaalde. Daar snapte je ook niet altijd meteen alles van.

Het moment dat ik als brugsmurf het boekenpakket mocht ophalen, voelde ook enigzins intimiderend (naast…damn, moet ik dat allemaal gaan lezen, moest het overigens ook nog 17 km mee op de fiets ;P).

Veel belangrijker voor je resultaat is dat je stukje bij beetje actie gaat ondernemen, daarvan leert, een volgend stapje maakt en leert en wat voor jou wel en niet werkt.

Bepaal wat je uiteindelijk doel is

Ok, je wil gezonder gaan eten. Maar, waarom wil je dit? Probeer dit voor jezelf duidelijk te krijgen.

Wil je meer energie?
Mooi, en waarom wil je dit?
Om lekker met je kinderen te kunnen spelen en ravotten.
Super! En waarom vind je dat belangrijk?
Omdat je je kinderen gezond en gelukkig wilt zien opgroeien en jezelf realiseert dat jij daarbij een voorbeeldrol hebt.

Door je doel duidelijk te krijgen zul je merken dat je keuze tot verandering duurzamer wordt en beter vol te houden is. Ook kan het helpen om meer begrip te krijgen van anderen om je heen.

Kleine stapjes

Eerder noemde ik al de lifestyle overhaul. Het ‘alles of niks’ principe. Jouw winst zit echter in het maken van kleine stapjes en het kiezen van aanpassingen die voor jou het makkelijkst zijn.

Is dit een andere avondmaaltijd of juist een ontbijt? Begin daar. Pak er een paar maaltijden per week uit en start daar. Hou dat 2 weken vol en pak er dan weer iets bij.

Altijd een gezonde optie achter de hand hebben?

Dan kan je ‘s avonds een extra portie maken van je FitFood-diner voor de lunch of om in te vriezen voor later. Of je maakt gelijk meerdere porties in één.

Een handig handvat daarbij en nog meer tips daarover vind je daarvoor in ons kookboek.

Wil je liever experimenteren met anders eten en de juiste porties?

Dan zijn een paar goede basisrecepten van volwaardige maaltijden zoals je op onze receptenpagina kunt vinden bijvoorbeeld al voldoende.

Wil je weten welke voeding goed voor jou werkt en een lichamelijke en mentale reboot?

Kijk dan even op de pagina van onze FitFood30 (aanrader!).

Hoe combineer je gezonder eten met drukte

Eigenlijk is het antwoord hierop heel kort. Hou het simpel! Zeker in het begin.

Zorg dat je een paar lekkere basisgerechten van volwaardige maaltijden onder de knie hebt, vóórdat je weer wat nieuws gaat uitproberen. Zo bouw je voor jezelf een soort database op met lekkere en gezonde gerechten die je uiteindelijk zo uit je hoofd kunt maken.

Ook basisgerechten zoals deze voorbeelden kun je preppen om tijd te besparen:

  • Ontbijtjes. Kun je iedere ochtend maken. Kies 2 ontbijtjes en wissel ze om per dag
    Bijvoorbeeld banaan ei havermout pannenkoek of makkelijke ei muffins.
  • Lunch. Kies 2 à 3 lunches en wissel ze af. Bijvoorbeeld een salade, een gevulde soep en een wrap.
  • Pre-workout maaltje. Kun je bijvoorbeeld ook een extra portie maken de dag ervoor met je avondmaaltijd. Heb je die al klaar staan.
  • Diner. Kies hier ook weer 2 à 3 recepten en wissel af.

Je hoeft niet voor iedere dag iets nieuws te bedenken! Je eet dan die eerste week misschien een paar keer hetzelfde, maar zo hou je het wel behapbaar voor jezelf.

Een volgende stap naar gezonder eten in combinatie met drukte kan het opstellen van een weekmenu zijn.

Wat vond je van dit artikel? Laat het me weten in de comments.

Liefs,
Maaike

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply