was successfully added to your cart.

Saboteer jij onbewust je nieuwe eetgewoonten? (+ 5 stappen om hiermee te dealen)

By 22 oktober 2018 april 24th, 2019 Afvallen, Blog, BZBS Larissa, Food Freedom

Ken je dat? Je had je voorgenomen om er weer tegen aan te gaan na de zomervakantie. Je begint vol goede moed met gezonde lunchsalade’s, 3 keer per week sporten en gebak op je werk sla je af. Je gaat lekker en je bent trots. Maar binnen een paar weken merk je al dat het lastiger wordt en hoor je steeds vaker dat irritante stemmetje in je hoofd.

 ‘Ach, die reep chocola heb je best verdiend na deze drukke dag’
‘Kon je je weer niet inhouden? Met dat slappe gedrag kom je er nooit’
‘Ik heb het nu toch al verpest met die patat, nu kan een bakje ijs er ook nog wel bij’
‘Nu moet je weer opnieuw beginnen en extra streng zijn deze keer!’
‘Fuck it, wat kan het mij ook eigenlijk schelen?!’

Het lijkt wel alsof hoe harder je je best doet, hoe meer negatieve of verleidende stemmetjes je hoort. Het is je saboteur die aan het woord is. Sommige noemen hem ook wel de ‘innerlijke criticus’ of het ‘duiveltje’.

Het maakt niet uit wat voor naam je er aan geeft, we herkennen deze verleidende of negatieve stem allemaal. Saboterende gedachten bekritiseren of verleiden je en belemmeren je om je ‘slechte’ eetgewoonten los te laten.

Wat is de functie van de saboteur?

Hoewel die stemmetjes erg irritant kunnen zijn, zijn ze er niet voor niks. Ze zijn ooit gekomen om ons te helpen, een beschermingsmechanisme. Ze triggeren ons om stil te staan bij de dingen die we anders of beter hadden kunnen doen. Ze slaan alarm als we buiten onze comfortzone gaan.

Positief bedoeld dus, maar ze zijn een beetje doorgeslagen. Ze hebben de neiging om te overdrijven en werken ons daarmee vaak tegen.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Oké niet helemaal slecht dus, maar kan ik hem toch zijn mond snoeren?

Hoewel ze dus positieve bedoelingen hebben, komen ze nogal beroerd uit de hoek. Misschien heb je net als ik de neiging om ze het zwijgen proberen om te leggen. Of een weerwoord te geven met tegenovergestelde gedachten? Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, maar bij mij werkte dat nogal averechts.

Hoe meer je je saboteur probeert te negeren of zijn mond te snoeren, des te harder zal die gaan roepen. Tijd voor een andere tactiek. Een effectievere manier is om te accepteren dat je nou een saboteur hebt, net als iedereen…, en hem wat beter te leren kennen. Hij zal namelijk nooit echt weggaan, maar wanneer je hem in de smiezen krijgt zorg je ervoor dat jíj weer de leiding krijgt.

Met deze 5 stappen kun je je saboteur effectief aanpakken

In dit artikel geef ik je 5 stappen om met saboterende gedachten om te gaan. Gedachten zijn slechts mentale activiteiten, niets meer en niets minder. Maar doordat ze automatisch plaatsvinden, zijn we ons zelden bewust van wat ze precies denken en hebben we de neiging om onze gedachten als waarheid te zien.

De sleutel is om je bewust te worden van je saboterende stemmetjes. Ze te leren herkennen, te ontdekken wanneer ze actief worden en welke trucjes ze gebruiken. Hierdoor krijg je ze steeds sneller in de smiezen en wordt het steeds makkelijker om ze niet meer te geloven.

Leer met deze 5 tools hoe jij weer de leiding krijgt, in plaats van andersom.

Stap 1: Leer je type saboteur(s) kennen

Die ‘stemmetjes’ kunnen elkaar tegen spreken. Je innerlijke saboteur kan op verschillende manieren van zich laten horen. Als zogenaamde verschillende ‘typetjes’. Let eens op wat ze zeggen. Wat zijn de kenmerken van jouw saboteur(s)?

Is het een perfectionist? Die vindt dat het altijd beter kan?

Is het een vergelijkingskoningin? ‘Die-en-die is veel mooier dan jij bent.’ ‘Je bent gewoon niet zo mooi en slank meer als je was.’

 Of een verleider? ‘Voel je je rot? Ga maar lekker tv kijken met koekjes en chocola.; 

 Of de machteloze? ‘Ik kan er toch niets aan doen dat mijn lichaam aangeeft dat het zoet nodig heeft? Eten is toch sterker dan ik.

Misschien zijn het er zelfs meerdere.

Ik (Larissa) heb er drie: de criticus, de verleider en de controleur.

Mijn criticus is streng en legt de lat altijd wat hoger. Hij neemt zijn taak om me te ‘helpen’ bloedserieus en weet me altijd wel weer op iets te wijzen wat beter kan.

Mijn verleider is ook heel sneaky. Net wanneer ik lekker in de flow zit komt hij aanzetten met zijn gladde verkooppraatjes. Hij probeert me te verleiden met een reep Tony’s Chocolonely karamel zeetzout. Of hij verleidt me om lekker thuis te blijven in plaats van te gaan sporten. Ik heb mooie doelen, maar als ik niet op pas saboteert de verleider me om alles bij het oude te laten. Gelukkig heb ik zijn trucjes steeds sneller door.

En dan de controleur. Die probeert de touwtjes in handen te houden door alles eeuwig te overdenken. Lekker hoog en veilig in mijn hoofd. En waarom? In het hoofd zitten is een manier om overzicht te houden en niet naar het lijf te hoeven; daar waar je de gevoelens zitten. Eigenlijk probeert die me te beschermen tegen ongemakkelijke gevoelens. Maar luisteren naar behoeften en gevoelens zijn juist belangrijk om goed en relaxt te kunnen eten.

Wil je ontdekken welke soort saboteur jij in je hebt? Doe dan onze test, waarmee je in 18 vragen ontdekt welk eettype je bent.

Stap 2: Geef je saboteur een naam en een look

Het is een eenvoudig trucje, maar wel een die werkt! Geef je saboteur een naam. Je kunt het type als naam gebruiken, ‘de verleider’, de ‘criticus’. Maar je kunt hem of haar ook een naam geven van een personage uit een film bijvoorbeeld. Zoals Miranda, de bazin uit The Devil wears Prada…
En hoe ziet je saboteur er uit? Een dametje met een strenge bril en een vergrootglas in haar hand? Maak er eens een tekening van. Met een naam en een beeld erbij is het makkelijker om van een afstandje naar je saboteur te kijken.

Stap 3: Ontdek de trucjes en triggers van je saboteur

Nu je je saboteur een beetje kent, is het tijd voor de volgende stap: erachter komen wat je saboteur triggert en wat zijn of haar trucjes zijn. Wanneer je weet wat je saboteur activeert kun je hem voor zijn en zal zijn aanval minder effect op je hebben.

Geef jezelf toestemming om nieuwsgierig te zijn naar jezelf (in plaats van kritisch en veroordelend). Let eens op wanneer je saboteur actief wordt. Zijn er situaties waarin hij extra van zich laat horen?

Op je werk? Bij bepaalde personen? Als je in de spiegel kijkt? Wanneer dingen niet goed gaan? Of wanneer dingen juist heel goed gaan?

Wat zegt je saboteur precies?

Pak pen en papier en schrijf zijn opmerkingen of goedbedoelde adviezen eens op. Opschrijven helpt om inzicht te krijgen en om al wat afstand te creëren.

Stap 4: Creëer afstand tussen jou en je saboteur

Gedachten zijn slechts mentale activiteiten. Ze komen en ze verdwijnen weer. Maar op het moment dat je een gedachte vastgrijpt en gelooft, wordt de gedachte onderdeel van jouw verzameling van overtuigingen die bepalen hoe jij jezelf en de wereld ziet. Maar weet dat je gedachten geen feiten zijn en dat je er niet in mee hoeft te gaan.

Nu je je bewust bent van je gedachte ga ik een tool met je delen die helpt om afstand te creëren tussen jou en je gedachte. Dit trucje pas ik vaak toe bij mijn cliënten en ook bij mezelf. De truc is om een aantal woorden voor de saboterende gedachte te zetten, waardoor je de gedachte makkelijker kunt zien zoals ze zijn.

Stel je hebt de saboterende gedachte: ‘Het gaat me toch nooit lukken’

Zet dan de woorden ‘ik heb de gedachte dat … (saboterende gedachte) ervoor:

Ik heb de gedachte dat… ‘het me toch nooit gaat lukken’

Spreek de zin hardop uit en kijk eens hoe dat voelt. Merk je verschil?

Zet nu de woorden ‘ik merk’ er ook voor:

Ik merk dat ik de gedachte heb dat… ‘het me toch nooit gaat lukken’

Spreek deze zin ook hardop uit en kijk eens hoe dat voelt. Merk je verschil?

Door dit zinnetje te gebruiken zet je als het ware een stap naar achteren, zodat je deze gedachten kunt zien zoals ze zijn. Gedachten zijn namelijk niets meer dan woorden die door je hoofd gaan. Hierdoor wordt het makkelijker om de gedachte niet als waarheid te beschouwen en ervoor te kiezen er niet meer in mee te gaan.

Stap 5: Bedank je saboteur en neem zelf de leiding

Je saboteur heeft goede bedoelingen, maar is er nogal in doorgeschoten. Door de vorige stappen begrijp je je saboteur beter en weet dat je er niet in mee hoeft te gaan. Het is nu tijd voor de laatste stap. Laat weten dat je je saboteur gehoord hebt, en vertel dat je je eigen bewuste keuze maakt.

  1. Bedank hem/haar voor de waarschuwing of zijn advies
  2. Leg uit dat dit niet nodig is omdat je weet wat je doet
  3. Neem de leiding en maak een bewuste keuze
  4. Ga verder waar je mee bezig was.

Saboteur: “Je gaat straks echt geen gebak eten op die verjaardag, dan kun je weer opnieuw beginnen!”

Jij: “Thanks voor je waarschuwing <naam van je saboteur>, ik mag af en toe best gebak eten, maar ik kies er vandaag voor om af te slaan want ik heb er toch niet zo’n trek in.”

Of

Jij: “Thanks voor je waarschuwing <naam van je saboteur>, ik mag af en toe best gebak eten en ik kies er vandaag voor om een half stukje te nemen en er heel erg van te genieten.”

Saboteur: Hmm lekker frietjes met mayo, dat heb je wel verdiend!

Jij:Thanks voor je advies <naam van je saboteur>, frietjes zijn inderdaad lekker, maar ik kies toch liever voor een gezonde maaltijd, want daar voel ik me beter bij.”

Probeer het zo te formuleren dat je jezelf iets niet verbiedt. JE MAG HET WEL, maar je wilt het wel of niet. Neem de leiding door het woord ‘willen’ of ‘kiezen’ te gebruiken. Waar je ook voor kiest, wel of niet eten, het is beide oké. Door het zo te formuleren laat je je saboteur weten dat je hebt geluisterd, maar dat je een BEWUSTE keuze hebt gemaakt. Jij bent dan weer aan de leiding en je saboteur heeft dan niet zoveel meer te zeggen! ?

Wat is jouw volgende wilskracht-vrije stap richting je doel?

Dacht jij ook altijd dat je eetstruggles te maken hadden met een gebrek aan wilskracht of discipline? Dat is wat we zo vaak te horen krijgen en dat leidt alleen maar tot meer negatieve ‘stemmetjes’. Wat je misschien wel hebt gemerkt is dat je innerlijke saboteur vaak toeslaat op momenten dat je moe of gestresst bent. Als je uitgerust bent is gezond eten makkelijk, maar wanneer je moe bent is je saboteur veel sterker dan je met wilskracht kunt onderdrukken.

Bij mij zorgde dat wilskrachtverhaal in ieder geval voor een berg frustratie. Want waarom lukte het mij (en andere mensen) dan niet om het te vol te houden? Heb ik niet genoeg wilskracht? Ik ben me gaan verdiepen in alles wat met de psychologie van het eten te maken heeft en er ging een wereld voor me open!

Het gaat helemaal niet over wilskracht, maar over de triggers waardoor we verleid worden te eten terwijl we het niet van plan zijn. Dat kunnen o.a. saboterende gedachten of emoties zijn. Met wilskracht onze saboteur of emoties onderdrukken is symptoombestrijding en werkt slechts tijdelijk.

Daarom deel ik je met veel liefde de tools die ik heb geleerd om de kern aan te pakken. Wilskrachtvrij en duurzaam effectief. Dus lieve fitfoodies, we gaan niet met grof geweld en wilskracht onze saboterende stemmetjes onderdrukken, want dan gaan ze alleen maar harder roepen. We gaan naar de kern, zodat gezond eten veel relaxter en makkelijker gaat!

Ga aan de slag met de tools (of kies er om te beginnen 1 uit) en je zult merken dat het steeds makkelijker gaat!

Welke tool(s) kies jij? Of waar herken je je in? Laat het ons weten in de comments.

Kun je hier hulp bij gebruiken, of wil je een keer met mij sparren over dit onderwerp? Boek dan een gratis en vrijblijvende intake met mij. Ik help je graag! <3

Liefs Larissa

Larissa Ruwiel

Author Larissa Ruwiel

Larissa is holistisch diëtist en Eating Psychology coach. Ze doorziet snel de oorzaak van eetstruggles en helpt vrouwen met een holistische body & mind aanpak hun gezonde doelen te behalen. Mensen coachen naar ‘Food Freedom’, (lekker in je vel zitten én een relaxte relatie met eten hebben), is haar kadotje aan de wereld. Naast coachen bij LoveFitFood, coacht ze in haar eigen praktijk Manage Your Body.

More posts by Larissa Ruwiel

Leave a Reply