was successfully added to your cart.

Hoe de Psychologie van het Eten helpt om het gevecht met voeding te stoppen

By 11 september 2017Afvallen
hoe de psychologie van het eten je helpt bij het veranderen van je voedingspatroon

We teach best what we most need to learn.

De afgelopen 10 jaar probeerde ik talloze keren om calorieën te tracken en om me aan bepaalde eetschema’s te houden, omdat ik graag slanker wilde zijn. Zoals zovelen lukte het me nooit om dit vol te houden. Eigenlijk had ik al een beetje de moed opgegeven. Ik had het gevoel dat mijn struggles rondom voeding mijn laatste struikelblok, mijn laatste ‘verslaving’ was. Zelfs nadat mijn doel verschoven was van uiterlijk naar prestatie en gezondheid, bleef het een punt van frustratie.

Het was de reden om vorig jaar met de opleiding tot Eating Psychology Coach te starten. Een opleiding die precies op het snijvlak ligt tussen de twee interessegebieden die me het meeste boeien: psychologie en voor jezelf zorgen (in dit geval met eten, maar ook in een bredere zin jezelf nourishen). Een opleiding die me meer schonkt dan mijn universitaire studie tot psychologisch wetenschapper en die naadloos aansluit bij het pad van zelf-actualisatie van de afgelopen jaren.

Door met de psychologie van het eten aan de slag te gaan kon ik de interne strijd, het gevecht met voeding (en met mezelf) eindelijk loslaten. Het liet me zien waarom ik zoveel weerstand had en hoe daarmee om te gaan. Geen makkelijke opgave, maar de quote is niet voor niets dat je het beste datgene aan anderen kan onderwijzen wat jij het moeilijkst vond. Dat wil ik nu voor jou doen.

Wat de psychologie van het eten precies is, waarom het belangrijk is en hoe het mij geholpen heeft en ook voor jou betekenisvol kan zijn, deel ik in deze blogpost.

Wat is de psychologie van het eten?

Om je even een beeld te geven wat ik precies bedoel als ik zeg “psychologie van het eten”; ik heb het dan niet over zware eetstoornissen of over hoe je je kinderen, zonder ze het door hebben, meer groenten laat eten of hoe je op basis van je persoonlijkheid, sterrenbeeld of geboortedatum het voor jou perfecte dieet kan vinden.

Wat voor type eter ben jij?

Ontdek je sterke kanten en leer om je valkuilen te omzeilen 
op weg naar een betere relatie met voeding, jezelf en je lijf.

De psychologie van het eten is een breed werkveld dat naar verschillende uitdagingen rondom eten en ons lichaam kijkt, zoals:

  • afvallen
  • (negatief) zelf/lichaamsbeeld
  • overeten
  • chronisch op dieet zijn
  • energie en vermoeidheid
  • spijsvertering
  • stemming
  • immuunsysteem

De problemen die we daarbij ervaren gaan bijna nooit over eten, maar zijn vaak symptomen die ons vragen om naar andere aspecten van ons leven te kijken – relaties, familie, werk, geld, seksualiteit, spiritualiteit, onze levensmissie, en nog veel meer.

Je bent niet stuk

Het goede nieuws is dat je niet ‘stuk’ bent en je ook niet ‘gefixt’ hoeft te worden.

De struggles die je ervaart zijn uitnodigingen om te groeien en jezelf als persoon verder te ontwikkelen! Wij zien ze dan ook als iets positiefs en iets om mee te werken, niet als iets om tegen te vechten (wat toch vaak averechts werkt).

Dat je ‘de knop’ niet om kan zetten, overeet of problemen hebt om je gezonde lifestyle vol te houden zijn ingangen om naar jou als persoon te kijken en om te zien waar je nog kan optimaliseren.

Het is ook belangrijk om te weten waar de psychologie van het eten NIET over gaat.

  • Het gaat niet over nooit meer chocolade of snoep mogen eten.
  • Het gaat niet over streng voor jezelf zijn, zodat het nu wel lukt.
  • Het gaat niet over welke voeding goed of slecht voor je is.
  • Het gaat niet over vanaf nu alles beter en perfect doen.

Je voedingspatroon veranderen gaat dus niet over wilskracht of over kennis over voeding.

We weten het allemaal wel

Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal echt wel weten wat we zouden moeten doen. Ook al is er veel tegenstrijdige informatie en zijn er veel bedrijven en goeroes die hun producten, boeken, shakes, opvattingen, wijsheden en wondermedicijnen willen verkopen.

We weten allemaal echt wel dat we op moeten passen met geraffineerde suikers en transvetten (kortom junkfood), dat we genoeg water moeten drinken, liefst ook een goede nachtrust krijgen en op tijd moeten zorgen voor wat ontspanning om te ont-stressen.

De sleutel naar gedragsverandering zit ons inziens dan ook niet in het vergaren van méér info. Is je basiskennis zoals in de Fundamentals behandeld op orde (en vergeet niet, simpel is het nieuwe sexy!), maar heb je moeite met de uitvoering daarvan en blijft het een gevecht met jezelf en met eten? Dan heb je niet nog meer kennis nodig!

Veel van ons zitten op een high-information-low-execution dieet 😉 waar Maaike eerdere over schreef.

Verassend genoeg is de oplossing ook niet te vinden in het sterker maken van je wilskracht.

Hoe de Psychologie van het Eten je helpt bij het veranderen van je voedingspatroon

Het is geen kwestie van wilskracht

Helaas, ik ga je geen tips geven over het kweken van wilskracht zodat je het maar gewoon ‘harder kan proberen’. Ik ga je ook niet vertellen dat je voedingsmiddel XYZ nóóit meer mag eten (waar je dan vervolgens heel veel wilskracht voor nodig hebt om dat inderdaad vol te blijven houden). Je wint het gevecht niet door harder te vechten.

Integendeel, het demoniseren van voedingsmiddelen en ze op basis van pure wilskracht in de ban doen, geeft doorgaans slechts tijdelijk het gewenste effect.

Eventjes lukt het om het verbodene te laten staan. Wat er daarna gebeurt hoeven we de meesten van ons niet uit te leggen.

  • Dat stemmetje zegt: “Pak maar lekker”
  • Weer iets niet volgehouden.
  • Weer die interne radio op standje kritiek.
  • Nog steeds niet dichter bij je doel.
  • Op zoek naar het volgende wonderdieet of de verborgen dikmaker om te vermijden.
  • Wat vervolgens weer niet vol te houden is en geen resultaten oplevert.
  • Zo is de cirkel rond en begin je weer van voren af aan.

Als dit jouw strategie is, heb ik een vraag voor je: Hoe vaak heb je het zo al geprobeerd? En hoe vaak heeft dit al succes opgeleverd? Ik oordeel niet! Dit is een patroon waar heel, heel veel mensen inzitten.

Je wilt (je voedingspatroon) wel veranderen, maar…

Waarom is het zo moeilijk om gezond(er) te gaan eten?
Hoe kan het dat het lijkt alsof ik eerst een ‘knop’ om moet zetten (en hoe doe ik dat)?
Hoe kan het dat ik het allemaal wel wéét… maar niet consequent DOE?

Kortom: waarom zijn we steeds in gevecht met onszelf en met voeding?

Persoonlijk uitte dat gevecht zich bij mij in bepaalde ‘stemmetjes’, smoesjes of gedachten die door mijn hoofd spookten op momenten dat ik bijvoorbeeld iets at terwijl ik geen honger had, of eigenlijk iets gezonders (of beter niks) had kunnen eten. Je weet wel, tijdens van die random snack momenten. Of het moment als je ergens wel beseft dat je bijvoorbeeld aan het overeten bent en je weet dat je hier spijt van gaat krijgen.

Je kan mij namelijk (ook) precies vertellen wat ik moet eten, hoeveel, waarom en wanneer. En dan nog zal ik (met grote regelmaat) eigenwijs zijn en dit niet doen.

Hoe ga je om met die interne weerstand bij het aanleren van nieuwe gezonde gewoonten zoals het optimaliseren van wat je eet?

De psychologie van het eten, of Dynamic Eating Psychology zoals ze het in Amerika noemen, geeft ons een inkijkje in waarom dit zo lastig is én hoe je dit op kan lossen.

Let wel, het is geen quick fix. Als het een kwestie was van één keer de knop omzetten of één keer een aha-moment hebben… dan waren we allemaal al lang waar we willen zijn. Het is een proces, dat soms lastig kan zijn, maar wat ook zo ontzettend veel vervulling, inzicht en groei op kan leveren!

Welk gevecht voer jij?

Kijk eens naar onderstaand rijtje en scoor voor jezelf op een schaal van 0 (helemaal niet) tot 5 (altijd) in welke mate je deze dingen denkt op momenten dat je voor je gevoel de mist in gaat.

  1. “Fuck it”
  2. “Toe maar, je hebt het verdiend”
  3. (achteraf) Ineens was het op/in mijn mond – Ik kon me niet beheersen
  4. “Laat maar, het lukt me toch nooit”
  5. “Ik begin morgen wel (weer)”
  6. “Ach, eentje maakt niet uit”
  7. “Werkt toch niet voor/bij mij”
  8. “Ik vind het wel prima zo – Ik hoef niet af te vallen”
  9. “Straks krijg ik honger”
  10. “Die <gezonde keuze> is vast niet zo lekker als die <ongezonde keuze>”

Het grappige is dat mensen zich ofwel in álle stemmetjes herkennen, ofwel in geen enkele. In welke categorie val jij?

Elk stemmetje/smoesje hierboven heeft een specifiek nut en in tegenstelling tot wat jij denkt is dat niet om jouw goede voornemens onderuit te halen. Sterker nog, het zijn hele goede en positieve psychologische mechanismen! Alleen zijn ze soms wat overactief of heeft je brein nog niet door dat ze niet meer nodig zijn.

Hoe de Psychologie van het Eten je helpt bij het veranderen van je voedingspatroon

Hoe de psychologie van het eten helpt om dat gevecht te stoppen

ALLE vormen van weerstand waren of zijn tot op de dag van vandaag actief in mijn hoofd. Ik heb ze dus niet met bruut geweld of een shitload aan kennis het zwijgen opgelegd. Ik heb geleerd om ze te herkennen voor wat ze zijn en om hier een andere draai aan te geven of ze alternatieven geboden waardoor ze me niet meer in de weg staan.

Het is een traject waar ik ik al mijn hele leven mee worstel en waarop ik in het afgelopen jaar de grootste vooruitgang op heb geboekt. In dit proces zijn een hele hoop thema’s aan bod gekomen waar ik werk op het verricht.

Want als je niet kan houden van wat je nu hebt, kan je ook niet houden van wat er in de toekomst gaat zijn.

Dan heb ik het over zelfliefde, zelfrespect, mijn lichaamsbeeld, het aangeven van mijn grenzen, de relatie met mijn familie en in de liefde, spirituele en financiële openbaringen, inzichten in mijn ego-conditioneringen en zelfs de samenwerking met mijn businesspartner Maaike in LoveFitFood.

De Psychologie van het eten gaat dus WEL over:

  • Met je lijf meewerken en ernaar luistern.
  • Goed voor jezelf zorgen op alle vlakken (ook emotioneel en spiritueel).
  • Een lange termijn verandering van binnenuit.

Ik had daarom laatst ineens een ingeving: waarom zou ik het niet nog een keer proberen? We hebben met LoveFitFood mooie portioneren richtlijnen en als alternatief is er altijd het keukenweegschaaltje. Ik heb dus weer even een tijdje mijn voeding bijgehouden en gecontroleerd.

Geloof het of niet, maar het verschil met vroeger is als dag en nacht. Wat eerst een frustrerende ervaring was die ik vooral nooit vol kon houden en veel negatieve stress opleverde, ging nu zonder moeite en zonder dat gevecht dat ik zo goed kende. Ik geloof het zelf ook bijna nog niet. Na twee weken weer wat meer inzicht in hoeveel ik precies at en waar te verbeteren, kon ik het ook weer loslaten. Heerlijk!

Ik ben niet op dieet, ik wil nooit meer op dieet, en ik hoef ook nooit meer op dieet. Met alle strategieën en inzichten die ik op heb gedaan, heb ik gewerkt aan een duurzame invulling van mijn voedingspatroon en lifestyle waarbij portiecontrole als vanzelf gaat (mijn lijf geeft aan wanneer het vol zit), ik wilskrachtvrije alternatieven heb om emoties te reguleren en vooral heel erg lekker in mijn kop zit, waardoor ik ook lekker in mijn vel zit. Ik ben van binnen de persoon die ik altijd wilde zijn, en de buitenkant past zich daaraan aan.

De opleiding tot Eating Pscyhology Coach kwam op precies het juiste moment en vulde de ontbrekende puzzelstukjes in. Want ook ik had niet meer kennis of wilskracht nodig. En jij ook niet.

Meer weten?

Maaike en ik zijn ontzettend enthousiast over deze aanpak en over wat de psychologie van het eten voor je kan betekenen als je graag wilt veranderen, maar vastloopt. Je kunt op verschillende manier verder met dit onderwerp aan de slag:

Hier op het blog kan je een aantal artikelen rondom dit thema lezen, waaronder:

 

OOK komt er zeer binnenkort een nieuwe online training beschikbaar over precies dit onderwerp. Hou daarvoor onze Facebook en nieuwsbrief in de gaten.

Worstel jij met soortgelijke uitdagingen, maar wil je daar liever persoonlijk met ons over sparren? Dan biedt een 1-op-1 Skype coachingscall of -traject uitkomst. Dat kan met Maaike of mij. Zie daarvoor deze pagina voor meer info en om een gratis intake te boeken.

Wil je de diepte in en ook anderen verder helpen? De opleiding bij The Institute for the Psychology of Eating die ik heb gedaan, kan ik van harte aanbevelen. Gedurende 7 maanden ga je samen met Marc David aan de slag en ik weet zeker dat dit voor jou ook transformationeel gaat zijn. Er zijn in Nederland nog maar een kleine handvol coaches, en hoe meer mensen met deze kennis anderen kunnen helpen en inspireren hoe beter!

Veel succes op je eigen journey en mail ons gerust als je vragen hebt!

Liefs,
Sjanett

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren). Je kunt haar dagelijkse avonturen (en struggles) op Instagram @sjanettdegeus en Youtube volgen.

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply