was successfully added to your cart.

De kracht van positieve emoties: zo zorg je voor balans

positieve emoties

Emoties, we ervaren ze allemaal. Emoties kunnen intens en heftig zijn, zijn vaak van korte duur en moeten niet verward worden met gevoelens. Emoties kunnen positief als negatief zijn en ze zijn van grote invloed op onze gezondheid. Het bewust ervaren en actief opwekken van positieve emoties is een enorm krachtig middel die je verder helpt.                                                                         

De kracht van de positieve emotie

Het regelmatig ervaren van positieve emoties leidt tot een betere gezondheid. We voelen ons gelukkiger, het vergroot onze weerbaarheid en veerkracht (je herstelt sneller van emotionele stresssituaties) en het stimuleert persoonlijke groei.

Het ervaren van positieve emoties, helemaal wanneer je dit deelt met een ander, versterkt de intimiteit van een relatie. Maar ook het maken van contact met andere mensen wordt makkelijker. Zelfs je creativiteit wordt bevorderd, doordat je focus wordt verbreed en je meer mogelijkheden kan zien.

Natuurlijk ervaren we ook allemaal negatieve emoties, zoals angst, verdriet of boosheid. Deze emoties zijn niet weg te nemen en ze horen zelfs bij het leven. Ze hebben een functie die je in sommige situaties juist helpt. Maar het teveel ervaren van negatieve emoties willen we niet. Het heeft een negatief effect op je gevoel en het brengt je niet verder bij je doel.

Helaas onthouden we eerder de negatieve dan de positieve emoties. Dit is hoe ons brein gebouwd is. Negatieve emoties zijn er om te overleven. Maar we willen juist leven! Daarom is het goed om te streven naar een goede balans tussen positieve en negatieve emoties. Hoe meer positieve emoties we ervaren, hoe gelukkiger we ons voelen.

Verhoog je geluksgevoel in 3 stappen

Tijd om hier dus meer aandacht aan te besteden! Dit kun je doen door de volgende drie stappen te ondernemen: bewustwording van je huidige emoties, het actief creëren van positieve emoties en door negatieve emoties om te buigen naar een positieve  actie.

1. Bewustwording

Je bewust zijn van je positieve emoties en deze ook actief proberen te ervaren, is niet hetzelfde als positief denken. Je gedachten en emoties kunnen elkaar beïnvloeden, maar het gaat juist om het VOELEN. Je kunt je zelf flink voor de gek houden met positief denken, maar dat is onmogelijk met positieve emoties. Je voelt ze of je voelt ze niet.

Om je bewust te zijn van de positieve emoties, heb ik hieronder een overzicht gemaakt van de 10 belangrijkste emoties:

  • Vreugde
  • Dankbaarheid
  • Belangstelling
  • Sereniteit
  • Hoop
  • Trots
  • Plezier
  • Inspiratie
  • Bewondering
  • Liefde

Om je bewustwording te vergroten stel je jezelf open vragen en geef je hier zelf antwoord op. Wanneer ervaar jij positieve emoties? En welke emotie is dat dan? Wat zorgt ervoor dat jij die emotie ervaart? Dat je bijvoorbeeld dankbaar bent of plezier ervaart? Voor iedereen is dit anders en het is goed om hier eens bewust bij stil te staan.

Neem een moment op de dag. Dit kan een vast moment op de dag zijn, bijvoorbeeld wanneer je thuis komt van je werk of voor het slapen gaan. En denk terug aan de dag. Loop je dag na en kijk of je momenten kan herinneren waarop jij een positieve emotie ervaarde. Stel jezelf de bovenstaande vragen.

Door dit elke dag te doen wordt het uiteindelijk een gewoonte en ga je steeds makkelijker deze emoties herkennen. Als je dit elke avond voor het slapen gaan doet en je bewust bent van deze fijne momenten, val je ook nog eens met een glimlach in slaap 🙂

2. Creëren van positieve emoties

Doordat je dit elke dag doet en je steeds meer bewust bent van de fijne momenten die je ervaart, geeft het je tegelijkertijd informatie. Het geeft je inzicht in de activiteiten, mensen, omgevingsfactoren etc die jou dat fijne gevoel geeft. Dit is enorm waardevolle informatie. Je bent namelijk in staat om deze positieve emoties nu actief te gaan ervaren.

Dit doe je door méér te doen van hetgeen wat je op die momenten deed. Krijg je inspiratie door een wandeling in het bos? Voel je je blij als je afspreekt met je beste vriend of vriendin? Ben je trots als je toch bent gaan trainen of eindelijk die klus hebt gedaan waar je al zo lang tegenop keek? Toonde je oprechte interesse in je collega en gaf je dat een fijn gevoel? Haalde je plezier uit het lezen van een nieuw boek?

Wat het ook is wat jou dat positieve gevoel gaf, wees je ervan bewust en doe er meer van. Proef die positiviteit en dompel jezelf onder!

Een nog groter effect van positieve emoties is als je deze laat ervaren door een ander. Jij probeert dan actief een positieve emotie te laten ervaren door een ander. Dit door bijvoorbeeld een complimentje aan je vriend of vriendin te geven, aan je collega of een onbekende persoon op straat.

Je zult zien dat niet alleen de ander er blij van wordt, maar ook jij zal daar een goed gevoel aan over houden. Doordat we iets voor een ander doen, versterkt dat nóg meer ons geluksgevoel.

3. Negatieve emoties ombuigen naar een positieve actie

Maar wat als je nou kampt met het regelmatig voelen van negatieve emoties? Het helpt je niet, maar het brengt je juist steeds weer terug bij af. Of je begint er überhaupt niet aan. Dan is het tijd om deze aan te pakken!

Als eerste heb je al de belangrijkste stap gemaakt en dat is de bewustwording van de negatieve emotie. Je bent je bewust van je gevoel en je weet dat deze emotie je niet verder helpt. Je bent angstig of kwaad. Vraag jezelf af wat je op dit moment nodig hebt, in het breedste zin van het woord. Wil ik iets doen? Wil ik iets voelen? Wil ik iets bereiken? Is er een voordeel door het hebben van deze emotie?

Door jezelf af te vragen of er een voordeel is aan deze negatieve emotie, bv boosheid, dan kan deze negatieve emotie ook leiden naar een positieve actie. Boosheid kan overgaan in blinde woede, maar het kan er ook voor zorgen dat jij jezelf wilt bewijzen en het beste van jezelf laat zien.

Geeft iemand je het idee dat jij het niet kan? Probeert hij je uit je tent te lokken? Voel je boosheid, kies wat je ermee wilt doen. Zet de energie om in daadkracht en laat zien dat jij het kan. Niet voor de ander, maar uiteindelijk voor jezelf.

Of gebruik je angst. Laat je niet blokkeren, maar omarm het. Angst zorgt ervoor dat je juist scherp en gefocust bent. Je bent vol adrenaline, wat je kan gebruiken om toch die stap te zetten waar je zo bang voor bent. Geef er een positieve draai aan, een actie, in plaats van je angst weg te duwen. Dan blijft het zitten en wordt het groter en groter.

Emoties in balans

Door bewust te zijn van zowel je positieve als negatieve emotie, kan je beiden gebruiken om je geluksgevoel te verhogen. Hoe meer positieve emoties je ervaart, hoe beter. Maar als je tegelijkertijd je negatieve emoties omzet naar positieve acties, dan heb je hem helemaal te pakken!

Doe deze oefeningen en train jezelf erin om bewust te zijn van je emoties. De inzichten die je krijgt, de fijne gevoelens die je ervaart en de energie die je het zal geven brengt jouw leven naar een next level en helpt jou bij het behalen van jouw doelen.

Ben jij er mee aan de slag gegaan? Ik ben benieuwd naar je ervaringen, deel het met me in de comments! Of als je er hulp bij kunt gebruiken, kun je ook een gratis intake bij mij boeken.

Liefs,
Debby

Debby van der Mije

Author Debby van der Mije

Debby is naast vitaliteitscoach en personal trainer ook werkzaam als Intensive Care verpleegkundige. Debby heeft een enorme drive om anderen te inspireren en te motiveren en een bijdrage te leveren dat ook jij het beste uit jezelf haalt en die dingen doet die JIJ zelf wilt.

More posts by Debby van der Mije

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x