was successfully added to your cart.

Nooit meer een opgeblazen gevoel (dankzij deze 3 praktische tips)

By 18 september 2018 Afvallen, Energie
opgeblazen gevoel tips

Heb jij regelmatig last van een opgeblazen gevoel? Alsof je darmen helemaal zijn opgezet? Vaak kost dit erg veel energie die je natuurlijk beter ergens anders voor kunt gebruiken! Je bent zeker niet de enige, vele anderen met jou ervaren hier dagelijks hinder van.

De meeste mensen die last hebben van een opgeblazen gevoel hebben ook last van:

  • energiedips
  • stoelgangproblemen
  • moeite om af te vallen
  • moodswings
  • duizeligheid
  • enzovoort

Nu een lichtpuntje aan de horizon. Na het toepassen van de tips in dit blog is de kans erg groot dat je hier geen last meer van hebt. Een opgeblazen gevoel is in de meeste gevallen namelijk erg eenvoudig op te lossen.

Hiervoor is het belangrijk dat je een klein beetje weet hoe je darmen en het immuunsysteem samenwerken. Dit leg ik je hieronder zo eenvoudig mogelijk uit.

Je lichaam probeert je iets te vertellen

Op het moment dat je een opgeblazen gevoel hebt, probeert het lichaam je iets duidelijk te maken. Hoe vaker je last hebt, hoe harder je lichaam zijn best doet om jou iets kenbaar te maken. Namelijk, je eet iets waar je immuunsysteem niet blij van wordt. Of je eet te vaak.

Wat is het immuunsysteem dan en waarom is dit zo belangrijk?

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Je immuunsysteem noemen ze in de volksmond je ‘weerstand’. Het is het systeem in je lichaam dat er voor zorgt dat indringers niet naar binnen kunnen (denk o.a. aan bacteriën).

Het opgeblazen gevoel voelen de meeste mensen nadat ze gegeten hebben. Het is een teken dat het immuunsysteem meer actief is dan normaal.

Het immuunsysteem wordt meer actief omdat je iets eet wat je lichaam liever niet binnen krijgt. Meestal in combinatie met een hoge maaltijdfrequentie (lees daar later in dit artikel meer over).

Verder is je immuunsysteem ook nauw betrokken bij:

  • hoe energiek jij je voelt (je immuunsysteem neemt overdag maar liefst 30% van alle energie in om goed te kunnen functioneren).
  • of je stoelgang goed is (omdat je immuunsysteem zich grotendeels huisvest in je darmen).
  • of je afvalt (omdat je immuunsysteem ook nauw betrokken is bij het verbranden van vetten).
  • of je je gelukkig voelt (de darmen zijn ook verbonden met het brein, beluister daarover ook deze podcast)

Des te meer reden om goed voor je immuunsysteem te zorgen dus!

Benieuwd welke stappen jij kan zetten om van je opgeblazen gevoel af te komen?

opgeblazen buik tips

Tip #1: Zijn jouw darmen blij met wat je eet?

Jouw darmen zijn in de basis hetzelfde opgebouwd als bij ieder ander, maar er zijn altijd kleine verschillen. Deze verschillen zorgen ervoor dat jij misschien heel goed tegen brood kan, terwijl iemand anders er een opgeblazen gevoel van krijgt. Zo heeft iedereen zijn eigen intoleranties en allergieën.

Waar jij wel en niet tegen kan wordt allemaal bepaald door jouw immuunsysteem.

Er zijn in de regel een aantal voedingsmiddelen waarvan we op voorhand weten dat ze irritatie zouden kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld tarwe.

Maar dat is lang niet bij iedereen het geval. Er is een makkelijke test om erachter te komen waar jouw immuunsysteem wel of niet blij van wordt:

  • vermijd gedurende 30 dagen de meeste bekende allergenen en minder optimale voedingsmiddelen (gluten, tarwe, zuivel, lactose, suiker, bewerkte voedingsmiddelen). Ja, dat voelt wel een beetje als een dieet en het is niet de bedoeling om dit voor altijd te blijven doen. Het is een test!
  • evalueer bij jezelf of je opgeblazen gevoel weg is, of in ieder geval een stuk minder is.
  • na 30 dagen ga je producten die je hebt vermeden weer toevoegen aan je eetpatroon. Krijg je na het eten dan direct weer een opgeblazen gevoel dan weet je welke producten jouw immuunsysteem niet tolereert, het is dus verstandig om deze te mijden.

Deze 30 dagen test is niet te onderschatten en kan ontzettend veel voor je doen! Dat is ook de reden dat dit exact is wat we tijdens de FitFood30 doen. Je eet dan niet alleen 30 dagen volgens bovenstaand protocol, we begeleiden je ook met menu’s, recepten, tips en ondersteuning in onze Facebookgroep. Neem een kijkje op www.fitfood30.nl!

In de praktijk zie ik dat ongeveer 25% van de mensen met een opgeblazen gevoel na het volgen van de FitFood30 geen last meer van een opgeblazen buik heeft. Hoor jij bij deze 25%, dan komt het opgeblazen gevoel dus vooral door WAT je eet.

De producten die je een opgeblazen gevoel geven, kan je dan het beste mijden voor een tijd. Een aantal maanden later kan je ze weer eens introduceren om te kijken of de reactie van je lichaam is veranderd.

Is het opgeblazen gevoel bij jou nog niet weg dan is het tijd voor stap twee: HOE VAAK eet je?

Tip #2: Maaltijdfrequentie

Eet 5 tot 6 kleinere maaltijden per dag, dat is wat je vaak hoort. Voel jij je hier super goed bij en behaal je je doelen? Dan hoef je dit zeker niet aan te passen. Toch zijn er veel mensen die juist klachten hebben omdat ze zo vaak eten. Vaak komen ze hier pas achter wanneer ze iets anders proberen.

Elke keer dat je iets in je mond stopt moet je immuunsysteem even controleren of er niets schadelijks naar binnen komt. Dit gebeurt bij een volledige maaltijd, maar ook bij een tussendoortje, kauwgom en in mindere mate ook bij drinken.

De meeste mensen stoppen niet per se te veel, maar wel te vaak iets in hun mond met als gevolg dat het immuunsysteem de hele dag door actief is. Dit geeft vaak een opgeblazen gevoel, omdat je darmen gevoeliger worden voor ontstekingen.

Simpel en juist gedacht: dan moet ik dus minder vaak eten om mijn darmen meer rust te geven? Ja dat klopt! Opgeblazen buik tip #2 is daarom om gedurende een periode maximaal 3 maaltijden te eten per dag.

  • Ontbijt
  • Lunch
  • Diner

Het liefste drink je ook rond de tijden dat je eet. Krijg je tussendoor echt dorst, drink dan een paar glazen water/thee tot je genoeg hebt gehad. Drink dus niet de hele dag door kleine slokjes.

Deze tip klinkt heel simpel, maar onderschat niet het effect van maaltijdfrequentie!

Het is niet voor niks dat ook tijdens onze FitFood30 dit het uitgangspunt is: je eet 3 volwaardige maaltijden per dag, waarbij je wel alle voedingsstoffen binnen krijgt, maar je lichaam ook de kans geeft om tussendoor tot rust te komen. We noemen onze FitFood30 daarom niet voor niets ook een lichamelijke reboot.

Probeer het eens uit en laat je verbazen over wat de effecten zijn op dat vervelende opgeblazen gevoel!

opgeblazen buik

Tip#3: Vasten

De meeste mensen die de eerste twee tips hebben uitgevoerd (bijvoorbeeld tijdens een FitFood30) voelen zich al een stuk energieker en het opgeblazen gevoel is zo goed als weg.

Toch mist er soms iets, het kan misschien nog niet het ‘wauw!-gevoel’ geven wat je had verwacht. Soms hebben mensen nog last van

  • een hongergevoel
  • duizeligheid
  • en als belangrijkste, het gevoel dat ze dit niet kunnen volhouden.

Die laatste vind ik zelf het belangrijkst. Je moet nooit het gevoel hebben dat je op dieet bent en je alleen maar dingen moet laten. Deze laatste tip laat je zien hoe je de puntjes op de ‘i’ kan zetten.

Mijn derde tip is dan ook: eet eens een maaltijd minder. Dit is de kers op de taart voor je darmen en uiteindelijk ook voor je hersenen.

Het advies om minder maaltijden te gaan eten, geef ik om je darmen tegemoet te komen. Deze bepalen het hele reilen en zeilen in het lichaam. Hoe vaker je eet (ook al eet je gezond) hoe meer energie er verloren gaat naar het immuunsysteem. Dat is zonde.

Die reactie van het immuunsysteem duurt gemiddeld 16 uren na iedere maaltijd. Na een simpel sommetje weet je dat je ook met 3 maaltijden op een dag deze reactie nooit helemaal uit hebt staan.

Hier is het principe van intermittent fasting op gebaseerd. Door een aantal keer per week langer dan 16 uren nuchter te zijn, maak je voor altijd een einde aan je opgeblazen gevoel! Waarom? Omdat je darmen een aantal keer per week echt ‘vrij’ hebben.

Dit klinkt te simpel, en er zijn heel veel ingewikkelde manieren om het uit te leggen, maar je moet het vooral proberen. Voor veel mensen is zijn de gevolgen een echte eye-opener.

Het zorgt ervoor dat mensen:

  • afvallen en eenvoudig op gewicht blijven
  • nooit meer een opgeblazen gevoel hebben
  • een regelmatige stoelgang hebben
  • veel meer energie en focus hebben dan ze voorheen ooit hadden
  • makkelijk een weekendje kunnen ‘cheaten’ zonder dit daarna terug te betalen. En geef toe, eens lekker cheaten zonder echte consequentie is heerlijk toch?

Maar hoe kan het dat je met minder maaltijden nou juist géén hongergevoel of duizeligheid meer hebt?

Zowel het hongergevoel als de duizeligheid zijn signalen dat je lichaam glucose gebruikt als brandstof. Juist wanneer je je lichaam traint langere tijd nuchter te zijn, is je glucose op een gegeven moment op en leert je lichaam om energie te verbranden uit vetcellen.

Kenmerkend voor een vetverbranding is geen duizeligheid meer en een minder sterk hongergevoel op het moment dat je nuchter bent.

Dit komt mede doordat je van 1 molecuul glucose 17x energie kan vrijmaken en van 1 molecuul vet wel 100x! Dit is een immens groot verschil. Je kan dus veel langer op dezelfde hoeveelheid moleculen branden, waardoor je lichaam minder vaak naar eten vraagt.

Belangrijk is wel dat je dan in de maaltijden die je nuttigt goede vetten toevoegt.

Wat staat je dus te doen? Maak er een gewoonte van om drie keer per week de dag nuchter te starten. Het liefst ook zonder kopje koffie. De eerste paar keer is dit even wennen, maar het is nog nooit iemand tegen gevallen.

Ben je bang dat je duizelig wordt? Neem dan een handje noten of stukje fruit mee. De kans is groot dat je het eigenlijk helemaal niet nodig hebt, maar het voelt misschien fijn om een back-up te hebben.

Let op: Het is niet de bedoeling dat je op deze dag minder eet dan normaal. De inhoud van je ontbijt (dat je dus overslaat) kan je prima als toetje bij je lunch of avondeten nemen. Of je maakt je porties voor de lunch en diner gewoon wat groter. Je wilt natuurlijk wel de juiste hoeveelheid aan voedingsstoffen binnen krijgen.

En dan de magische woorden: ‘de 80-20 regel’.

Eerlijk is eerlijk, niemand wil een strak dieet volgen. Gelukkig hoeft dit niet, ook niet voor het voorkomen van opgeblazen gevoel in je buik. Wat doe je bijvoorbeeld na de FitFood30? Je voert de 80-20 regel in!

Dit houdt in dat je voor 80%:

  • je nog steeds aan de voedingslijst houdt
  • 3 maaltijden per dag eet
  • en 3 dagen per week je ontbijt overslaat

Alleen mag je nu ook af en toe genieten van wat lekkers! Heb je een gezellig weekend voor de boeg? Houd jezelf dan doordeweeks iets strakker aan het schema. Heb je doordeweeks een keer zin in iets lekkers, neem het dan en geniet er ook echt van!

Want zondigen met een schuldgevoel is lang niet zo lekker. 😉

Je zult merken dat, hoe langer je de principes uit deze blog toepast, je darmen steeds beter gaan functioneren en (helaas) ook steeds beter tegen ongezond eten kunnen. Je kan dus beter tegen de producten waar je eerder altijd een opgeblazen gevoel van kreeg. Een goed teken, maar de verleiding is ook groter om deze producten vaker te gaan eten. Je darmen geven vanzelf aan wanneer het teveel is, maar het is beter om dat te voorkomen en er gewoon af en toe van te genieten.

Zolang jij af bent van het opgeblazen gevoel, je nog meer energie en focus hebt en alle voordelen hiervan benut, ben ik allang tevreden.

Timo Hans

Author Timo Hans

More posts by Timo Hans

Leave a Reply