was successfully added to your cart.

Minder stress in 5 stappen

By 27 januari 2017 januari 5th, 2019 Energie

“Slapen kan wel als je dood bent.”
“Niks doen is tijdverspilling.”
“Ik heb geen tijd om te ontspannen.”

 Herkenbare uitspraken?

 Met deze mindset kan je waarschijnlijk op korte termijn bergen werk verzetten, maar de kans is groot dat je continu veel stress hebt, bewust of onbewust.

 Geloof mij, daar word je niet fitter van. In dit laatste artikel van deze blogserie lees je alles over minder stress in 5 stappen.

De invloed van stress

Kortstondige stress is goed voor ons lichaam. Het helpt om te overleven bij bedreigende situaties. Denk aan een oermens die moest rennen voor een sabeltandtijger of een moeder die haar kind uit een brandend huis redt. Er ontstaat een fysiologische reactie die je tijdelijk veel focus en een sneller metabolisme geven.

Tegenwoordig zit het probleem vooral in langdurige, sluimerende stress. Deadlines, social media, geldzorgen, een volle agenda, we zijn allemaal ‘druk, druk, druk’.

Het gevolg: een chronisch verhoogd cortisolniveau, een minder goed functionerend immuunsysteem en een lichaam dat continu ‘aan’ staat. Op de lange termijn kan dit veel gezondheidsproblemen veroorzaken en zelfs tot een burn-out leiden.

Ontspanning is geen tijdverspilling

De boog kan niet altijd gespannen zijn. Ik merk dat ik veel productiever en creatiever ben als ik regelmatig ontspan en leuke dingen doe. Ik schreef eerder al een artikel met de toepasselijke naam: Stilstand is geen achteruitgang.

De take-away: neem wat vaker de tijd om stil te staan bij wat je doet. Dit geeft overzicht en meer balans in je leven. Net zoals bij training en herstel, heb je na een pauze juist meer energie om weer aan de slag te gaan.

In het taoïsme, een oude Chinese filosofische en religieuze stroming, wordt dit wel ‘Wu wei’ genoemd. Dit draait om het ‘niet doen’, wat trouwens niet hetzelfde is als ‘niets doen’.

Te weinig rust, teveel werken en trainen brengen je uit balans, maar helemaal niks doen ook. Het is zoeken naar een evenwicht tussen die twee, zonder te forceren. Dat maakt je gezonder en gelukkiger.

Meer ontspannen in 5 stappen

Maar hoe doe je dat dan? Deze vijf stappen hebben mij heel erg geholpen om meer balans te vinden. Je hoeft ze niet eens allemaal te doen, kijk vooral welke jou aanspreken en ga ze vanaf vandaag al toepassen.

  1. Zorg voor overzicht

Wat mij veel stress geeft, is het verliezen van overzicht. Dan voelt alles heel overweldigend en weet ik niet meer waar ik moet beginnen.

Op zo’n moment schrijf ik alles op wat ik nog moet doen. Aan de hand daarvan maak ik een planning en stel ik prioriteiten. Ik probeer vaker nee te zeggen tegen dingen die energie vreten en me ongelukkig maken.

Een goed boek om daarover te lezen is Getting Things Done van David Allen.

Zorg trouwens wel voor een realistische planning, anders krijg je er alleen maar meer stress van. Plan meteen een paar rustmomentjes in!

  1. Begin met mediteren

Onze gedachten razen de hele dag door. Het schijnt bovendien dat ongeveer 80% van die gedachten negatief en niet op feiten zijn gebaseerd. In andere woorden: onze gedachten geven ons onnodig extra stress.

De beste manier om meer rust je hoofd te krijgen is meditatie. Klinkt suf, werkt echt. Zie je hersenen als een spier die getraind moet worden en steeds beter bestand is tegen irrationele gedachten.

Bij meditatie denk je misschien aan urenlang in kleermakerszit stilzitten, maar het kan op allerlei manieren. Je kunt ook wandelen, liggen of zelfs huishoudelijke klusjes doen.

Begin eens met 10 minuten meditatie per dag en probeer tijdens het zitten (of wandelen of liggen, of wat dan ook) alle opkomende gedachten los te laten. Richt je bijvoorbeeld op je ademhaling of luister naar rustgevende muziek. Er zullen nog steeds gedachten opkomen en soms kun je ze moeilijk loslaten. Geeft niet, blijf proberen om in het moment te blijven.

Vooral op de lange termijn heeft meditatie veel effect. Je kunt negatieve gedachten steeds beter herkennen, waardoor je door de dag heen meer ontspannen bent.

Steuntje nodig? Gebruik een app als Headspace om te beginnen.

  1. Ga wat vaker offline

Ik denk dat dit punt wel voor zich spreekt. Ga eens een stuk wandelen en neem je telefoon niet mee. Of las regelmatig een ‘Screenless Sunday’ in. Lees een boek, ga in bad, speel een bordspel, maak muziek. Wat minder prikkels geven je hersenen rust.

  1. Laat je perfectionisme los

Veel mensen, waaronder ik, leggen de lat voor onszelf veel te hoog. Het is vrijwel onmogelijk om aan al deze opgelegde eisen te voldoen en toch proberen we het.

Een succesvolle carrière, regelmatig sporten, heel gezond eten, veel sociale activiteiten, altijd een schoon huis, ga zo maar door. Als je vindt dat je al deze dingen moet hebben en doen, dan kan dat veel stress opleveren.

De oorzaak van perfectionisme is vaak angst. Angst om te falen of door anderen niet meer aardig gevonden te worden. Pas als je alles perfect doet, ben je wat waard.

Uiteindelijk is meer zelfliefde de oplossing, want daardoor realiseer je je dat je goed genoeg bent zoals je bent. Het hoeft niet perfect, dat bestaat niet eens. Meer liefde voor jezelf ontwikkelen is niet gemakkelijk. De eerste stap is om de perfectie proberen los te laten. Als je daarnaast de andere stappen uit dit artikel toepast, kom je al een heel eind.

Een keer een bak ijs eten, je training overslaan of een rommelig huis? Voel je niet schuldig, je leven hoeft niet perfect te zijn.

  1. Wees dankbaar

Voor meer geluk en minder stress heb je geen nieuwe baan of dure auto nodig. Sta eens wat vaker stil waar je nu al dankbaar voor bent.

Ik schrijf iedere ochtend drie dingen op wat ik op dat moment waardeer. Dit kan van alles zijn: mijn ontbijt, de zon die schijnt, een leuke ontmoeting de vorige dag, noem maar op.

Vaker stilstaan bij wat je al hebt, zorgt direct voor meer ontspanning. Ondanks drukte of een moeilijke periode, zijn er altijd dingen om dankbaar voor te zijn.

Probeer het eens!

De balans tussen zijn en doen

Het is cliché, maar waar: balance is key.

Er is overigens geen ideale balans voor iedereen, ontdek vooral waar jij je goed bij voelt en pas dat regelmatig toe. Maak van ontspanning een gewoonte, net als voldoende slaap en herstel na je training.

Het gaat om een goede afwisseling tussen de ‘doen’ en ‘zijn’ modus. Als je bewust leert te herkennen wanneer je doorslaat in het ene, kun je omschakelen naar de andere staat. Pas dan kun je echt presteren op de momenten dat het nodig is, of dat nou op je werk, trainingen of in je vrije tijd is.

Is dat niks doen toch geen tijdverspilling!

Dit was het laatste artikel uit de reeks: give me a break. Wat heb jij hieruit opgestoken of waar ben je al mee aan de slag gegaan? Deel het met me in de comments!

Liefs,
Susan

Susan Dullink

Author Susan Dullink

Susan is gastblogger die schrijft over haar zoektocht in persoonlijke ontwikkeling en gezondheid. Op haar eigen blog susandullink.nl vind je alles op het gebied van psychologie, levenskeuzes en cultuur. Kortom, alles voor een bewuster en leuker leven.

More posts by Susan Dullink

Leave a Reply