was successfully added to your cart.

Dé tip om je eetpatroon te verbeteren, zonder het aan te passen

By 19 november 2014 december 26th, 2017 Uncategorized

Je stopt het eten in je mond, kauwt en slikt het door. Voor de meeste mensen is het haast een reflex. Waarschijnlijk heb je al wel vaker gehoord dat je je voedsel goed moet kauwen. Ja, ja, zul je op dit punt mogelijk zelfs al denken. Maar doe je het ook echt? Sta er vandaag eens extra bij stil en probeer bewust je maaltijden te eten. Hoe proeven en ruiken ze en hoe voelt het aan in je mond?

Kauw je eten

Misschien zei je moeder het vroeger al tegen je: “goed kauwen”.  Maar waarom is dat eigenlijk zo? Het kauwen van je voeding heeft verschillende voordelen. Hoewel we er nog geen onderzoek over konden vinden, denken we wel dat met de komst van fast-food, televisie en sinds een aantal jaren ook mobiel internetmensen minder goed zijn gaan kauwen. Kijk maar eens naar jezelf. Hoe vaak eet jij, terwijl je de updates van Facebook doorscrollt? En kauw je dan daadwerkelijk je voeding?

De meest bekende voordelen

Waarom is het zo belangrijk om je eten goed te kauwen?

  • Maakt enzymen in je mond aan die spijsverteringen en opname verbeteren
  • Zorgt ervoor dat je trager eet en behoud je voor overeten; pas na 20 minuten bereikt het ‘ik zit vol’-signaal je hersenen.

En de minder bekende

Schimmels en bacteriën

Het Institute of Food Technologists deed in 2013 onderzoek naar het effect van kauwen op voedsel. Als ‘testvoeding’ gebruikte men amandelen. Bij de participanten die langer op de amandelen kauwden, waren de partikelen kleiner en werden ze beter en sneller opgenomen door het lichaam. Bij hen die minder kauwden, gingen de grotere partikelen sneller door het lichaam terwijl ze bepaalde bacteriën en schimmels aanwakkerden. Het gevolg is dat er zich een soort Franse kaas vormt… Not a pretty sight.

Wanneer je je voedsel beter kauwt, worden grote stukken voedsel kleiner. Hierdoor zijn ze makkelijker verteerbaar. Het verteren van voedsel vraagt veel energie van je lichaam, zeker als het gevraagd wordt om onvoldoende gekauwd voedsel te verwerken. Kleinere stukje voedsel maken het makkelijker om de nutriënten die er in zitten op te nemen.

Beter voor je tanden

Wist je ook dat beter kauwen ook nog eens beter is voor je tanden? De botten die je gebit ‘bijeenhouden’ worden door het kauwen getraind. Crosstraining all-over dus, als je goed kauwt ;).

Ook is het slijm dat je produceert tijdens het kauwen belangrijk. Het helpt je mond te reinigen van de etensresten en zorgt dat er minder bacteriën hun gang kunnen gaan, minder tandplak en uiteindelijk dus minder gaatjes vormen.

Een paar tips om beter te kauwen

Er zijn verschillende theorieën over hoe vaak je je voeding precies moet kauwen. Exact tellen vinden wij niet praktisch toepasbaar in je leven. Met de volgende tips zorg je echter direct al voor een bewuster en daarmee waarschijnlijk beter kauwpatroon:

  • Neem kleinere happen.
  • Kauw langzaam en beheerst. Bij voorkeur zet je de tv uit. Wil je toch tv kijken, focus je dan extra op je maaltijd.
  • Kauw tot je voeding voornamelijk vloeibaar aanvoelt in je mond.
  • Neem pas een volgende hap als je de vorige volledig gekauwd én doorgeslikt hebt.
  • Drink je bij het eten? Neem dan pas een slok wanneer je je eten hebt doorgeslikt. Veel mensen spoelen ongemerkt hun maaltijd weg.

Zo zie je maar dat een positieve lifestyle interventie zo eenvoudig (maar onwijs effectief) kan zijn. Je hoeft niet altijd meteen ‘alles anders te doen’. Start gewoon met goed op je eten kauwen ?

Liefs,
Maaike

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply