was successfully added to your cart.

Insider tips voor Obstacle Runs

By 29 februari 2016 juli 11th, 2017 Presteren

In april 2014 liep ik mijn eerste obstacle run en al vrij snel was ik verslaafd. Inmiddels ploegde ik vele honderden kilometers door de modder, in binnen- en buitenland. Ik hoor je denken; dan moeten die obstakels inmiddels wel een eitje zijn voor mij. Helaas, niets is minder waar. Als er camera’s stonden, was er inmiddels genoeg beeldmateriaal voor een nieuwe aflevering van Funniest Home Video’s, waarin al mijn fails te zien zouden zijn. Gelukkig moet ik er zelf alleen maar om lachen … achteraf ;).

Tegelijkertijd zit in deze anekdote één van de redenen waarom ik gepassioneerd ben over deze sport. Elke run zijn er weer momenten waarop ik denk; ik kan dit niet, ik durf dit niet. Soms wordt dit wederom bevestigd en faal ik opnieuw, maar gelukkig zijn er ook fysieke en mentale overwinningen. En dit maakt dat het een fantastische sport is, voor iedereen!

obstacel run

Maar hoe worden we dan wél beter in obstacle runs?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om beter te worden in obstacle running. ‘Beter worden’ kan voor iedereen wat anders betekenen, maar voor de meesten geldt; een snellere tijd neerzetten (door sneller te lopen of de obstakels sneller uit te voeren) óf de obstakels allemaal goed kunnen uitvoeren c.q. durven uit te voeren. Omdat er een grote variatie is aan obstakels, moet je eigenlijk op alle vlakken sterk zijn. In deze blog beschrijf ik een paar aspecten waarop je terreinwinst kunt boeken!

(Core) strength

Een goed getrainde core van je lichaam is bij veel obstakels een voordeel. Denk daarbij aan touwklimmen, door de modder tijgeren, etc. Dit zijn bewegingen waarbij je veel gebruik maakt van je core. Maar ook een sterk bovenlichaam en sterke armen kunnen helpen bij obstakels zoals bijvoorbeeld de apenhang.

Om je lichaam sterker te maken zijn er verschillende trainingsmogelijkheden. Denk hierbij aan:

  • Krachttraining/CrossFit
  • Bootcamps/Strength & Conditioning
  • Functional Training
  • Specifieke Obstacle Training events

Hardlopen

Mocht je de ambitie hebben om de nieuwe Max Verstappen van de obstacle runs te worden, dan moet hardlopen zeker in je trainingsschema zijn opgenomen. Voor de langere runs is het belangrijk om voldoende duurlooptrainingen te doen. Maar omdat de afstanden tussen de obstakels meestal relatief kort zijn, is intervaltraining ook een perfecte manier om je snelheid te verhogen. Juist tussen de obstakels kun je goed tijdswinst pakken. Door de intervaltraining went je lichaam ook aan de steeds wisselende hartslag, net als gedurende een obstacle run. Vergeet ook niet te trainen op hoogtemeters. Ook al is ons land zo goed als vlak, er zijn een aantal runs die bekend staan om vele hoogtemeters!

Techniek

Veel mensen hebben (onterecht) het idee dat je voor alle obstakels heel sterk en getraind moet zijn. Kracht is zeker iets wat van pas komt bij het overwinnen van de obstakels, maar veel obstakels vereisen meer techniek dan kracht. Omdat niet iedereen die techniek beheerst, worden obstakels met onnodig veel kracht uitgevoerd, waardoor je sneller uitgeput raakt. Zo is een goede voetklem kunnen leggen heel handig bij het touwklimmen. Als je die goed onder de knie hebt, kost het je amper nog armkracht om boven te komen. Bij de monkeybars draait het deels om kracht maar ook zeker de techniek van het swingen naar de volgende bar.

Dit soort technieken trainen kan soms lastig zijn. Ga op zoek naar een sportschool of CrossFit-box die hier faciliteiten voor heeft. Of neem deel aan een speciale obstacle running training. Er zijn een aantal runs in Nederland die in aanloop naar hun evenement zulke trainingen organiseren. Ook zijn er op verschillende plekken in Nederland buitenlocaties waar faciliteiten aanwezig zijn. Omdat techniek heel belangrijk is voor de survivalsport, kun je ook overwegen om je aan te melden bij een survivalvereniging.

Mentaal

Personal note; ik heb hoogtevrees. Altijd gehad. Ik heb het geaccepteerd en heb er vrede mee, wetende dat ik het nooit zou durven om uit een vliegtuig te springen of van een brug te bungeejumpen. Maar ja, tijdens zo’n obstacle run kom je steeds meer obstakels tegen die je mentaal uitdagen. Een 10 meter hoge glijbaan met een bijna verticaal beginstuk is bijvoorbeeld één van de nieuwe uitdagingen die tijdens de Strong Viking Obstacle Runs voorbij komt. Op hoogtevrees kun je niet trainen (speciale ‘Ik help je van je hoogtevrees-trainingen’ uitgezonderd).

Mentaal moet je proberen jezelf er overheen te zetten. De knop om en gaan. En natuurlijk klinkt dit nu makkelijker gezegd dan gedaan. Elke keer als ik die trap omhoog moet, zakt de moed in m’n schoenen. Ik twijfel bij elke stap omhoog. Durf ik het wel? Zal ik teruggaan? Waarom doe ik dit? Eenmaal boven besef je pas hoe hoog het is, maar ook dat je eigenlijk niet meer terug kan. Let’s do this. Eenmaal beneden is de euforie onbeschrijfelijk! Als een klein kind gil ik het uit dat ik het toch gedaan heb. Wat een kick! En uit ervaring kan ik zeggen; het wordt zeker niet opeens makkelijker als je het eerder gedaan hebt, maar je stapt langzaam maar zeker iets makkelijker uit je comfortzone, wetende dat het je zo’n groot gevoel van euforie oplevert.

obstacle run

Tips & Tricks

  • Zorg voor afwisselende trainingen, zowel krachttraining (CrossFit, bootcamps, Functional Trainings, Strength & Conditioning, etc.) als cardiotraining (Hardlopen, zwemmen, roeien, fietsen, etc.)
  • Zorg voor voldoende rust in aanloop naar de run. Veel mensen onderschatten de kracht van het rusten.
  • Geniet van de succesjes onderweg, hoe klein ook. En laat je niet uit het veld slaan door teleurstelling.
  • Put on your gameface and run 😉

Goed voorbereid aan je Obstacle Run beginnen? Lees dan ook het artikel: in-11-stappen-naar-je-beste-obstacle-run en download het gratis trainingsplan.

Joey is een mede muddie uit de Dutch Mudmen groep die verteld over zijn ervaringen op de weg naar beter, sneller, slanker en fitter.

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x