was successfully added to your cart.

Hoe zet je de knop om? (inclusief 5 handige tools)

By 28 november 2017 februari 11th, 2019 Afvallen

Waar zou die ‘knop’ in ons hoofd toch zitten, en hoe zet je hem ‘om’? Het lijkt een onoplosbaar mysterie dat velen in de weg staat bij het bereiken (en volhouden) van een gezonde levensstijl.

Natuurlijk moet je wéten wat je moet doen. Maar er komt meer bij kijken dan alleen wat en hoeveel te eten. Want als je dit eenmaal weet, dan moet je het ook nog doén. Dan moet je dus nog de knop om zetten, of blijvend om zetten. Het punt waar voor velen de echte uitdaging begint.

In dit artikel geven we je 5 tools om blijvend de knop om te zetten en je gezonde levensstijl vol te houden.

Tool 1: Bewapen jezelf met anti-smoesjes

Ken je ze? Die zelf-saboterende gedachten. “Het lukt me niet, want…“, “Ik zou wel willen sporten, maar…“.

Ook wij hebben wel eens last van zelf-saboterende gedachten. Deze gedachten hebben alles te maken met je comfort zone. Verandering is ongemakkelijk en kost energie. Dus het is niet gek dat je hier weerstand van ondervindt. Veel van die gedachten zijn ook te herkennen onder de naam ‘smoesjes’ 😉

Smoesjes neigen vaak naar wat je op de korte termijn wil: dat stuk chocolade eten of op de bank blijven zitten.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Op het moment dat mensen onder stress staan, worden lange-termijn doelen minder zichtbaar en zijn we geprogrammeerd om voor de korte-termijn bevrediging te gaan. Hier heeft iedereen last van. Het goede nieuws: Je hiervan bewust zijn en er daarom niet op reageren, is vaak al genoeg om de juiste keuzes te maken.  Ben je je eenmaal bewust van je lange-termijn doelen, dan worden ook je prioriteiten weer helder. Eyes on the prize!

Hoe kun je dan beter omgaan met die smoesjes? Door: anti-smoesjes!

Je weet waarschijnlijk vast wel welke smoesjes jij veel gebruikt. Noteer ze vandaag eens. Vervolgens verplaats je jezelf in de rol van je beste vriend(in). Noteer bij ieder smoesje het motiverende antwoord dat jij jou goede vriend zou geven als hij/zij dit smoesje gebruikt. Dit soort antwoorden (en dat mogen er best meer dan 1 per smoesje zijn) noemen we anti-smoesjes!

Smoesje: “Het is te druk op het werk om vandaag te gaan trainen.”
Anti-smoesje: “Wie wil je gelukkig maken? Jezelf of je baas?”

Probeer voor elk smoesjes minimaal 1 (maar liefst een stuk of 3) anti-smoesjes te noteren en zet ze bijvoorbeeld in je telefoon.
De volgende keer dat jij jezelf op een smoesje betrapt, herhaal je je anti-smoesjes voor jezelf en ga je vol goede moed weer verder!

Tool 2: Word vriendjes met je innerlijke saboteur

We hebben er allemaal last van: dat stemmetje dat zegt

Het lukt je toch niet
Toe maar, je hebt het verdiend
Fuck it, het maakt allemaal niet uit
of een van die andere negatieve overtuigingen die je over jezelf kan hebben.

Ze kunnen een belangrijke rol spelen in het wel of niet volhouden van je gezonde levensstijl.

Moet je dat stemmetje dan negeren? In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, hoef je deze innerlijke saboteur (door sommigen ook wel de inner mean girl genoemd) helemaal niet het zwijgen op te leggen!

Dat stemmetje heeft namelijk een hele nuttige functie: het beschermt ons. Doe je iets dat buiten je comfort-zone of normale gedrag valt, dan wil ons ego dat vermijden. Het ego denkt: “Dat gaat pijn doen of wordt onaangenaam“. Dus in plaats van je goede voornemens te volgen,  komt je innerlijke saboteur met allerlei redenen om dit niet te doen. Die saboteur zal daarom ook nooit weg gaan. Met dat in gedachte, kun je er maar beter vriendjes mee worden.

Geef je innerlijke saboteur een naam en gezicht

Misschien lijkt jouw saboteur op een sleazy autoverkoper, of een bitchy zusje. Ga na wat zijn de kenmerken van jouw saboteur? Is het een perfectionist, wil hijof zij iedereen te vriend houden? En zeker weten dat je hem kent hoor! Misschien zijn het er zelfs meerdere.

De volgende keer als deze de kop op steekt doe je het volgende:

  • Je bedankt hem/haar voor de waarschuwing.
  • Je legt uit dat dit echter niet nodig is omdat je alles onder controle hebt.
  • Je bent immers goed genoeg en ook al haal je niet meteen je doelen, dit heeft geen effect op je eigenwaarde. Sterker nog, keuzes maken die je in lijn zijn met je doelstellingen maken je sterker dan je ooit was!
  • Je gaat verder waar je mee bezig was.

Dit kan eng zijn in het begin en daarnaast kan de stem van de innerlijke saboteur hardnekkig zijn.

Om je een beeld te geven: Maaike haar saboteur is die van Miranda (met die lekker snerpende aaiii), de bazin uit The Devil wears Prada… Best een stugge 😉 En die van mij is Der General.

Hij/zij beschermt je al jaren tegen (zogenaamd) gevaar. Door meer mindful te zijn en vaker stil te staan bij de redenen waarom je iets wel/niet doet, kan je dit echter heel goed gaan herkennen én hier op een constructieve manier mee om gaan!

De volgende keer dat je toch voor die diepvries pizza gaat omdat “Je het verdient hebt“, zeg je:
Thanks voor het advies <insert naam van je saboteur>, maar ik ga toch liever voor de gezonde maaltijd, want daardoor voel ik me een stuk beter.

Wil je ontdekken welke soort saboteur jij in je hebt? Doe dan onze test, waarmee je in 18 vragen ontdekt welk eettype je bent.

Tool 3: Zoek een buddy (of meerdere) om je accountable te houden

Dit is één van de belangrijkste strategieën voor succes die je kan hanteren is om jezelf verantwoordelijk, of accountable houden voor wat je doet.

Waarom boeken mensen succes bij bijvoorbeeld een ‘body transformation’ programma? Natuurlijk, en zeker als ze voorheen een couch potato waren, door meer te bewegen en anders te eten. Maar dat blijkt niet de hoofdreden van hun succes. Nope, wat blijkt: het draait uiteindelijk allemaal om accountability.

Ze gingen een afspraak aan. Doordat ze vervolgens de verplichting voelden om te melden, uit te leggen, wat ze van plan waren en hoe ze daar vervolgens invulling aan gaven, boekten ze succes. Het zorgt dat je consequent blijft in wat je doet of niet doet. In de sportschool, op je werkt, in de box én in de keuken.

Ook wij kunnen dit beamen. Want, ook al weten we inmiddels het nodige over voeding en training, ook wij hebben regelmatig een coach. Iemand die ons accountable houdt op wat we willen bereiken. Want weten hoe iets moet, betekent nog niet dat het altijd vanuit jezelf lukt. Vroeger hadden we dit nooit durven zeggen. Het voelde niet als ‘perfect’, als ‘het goede voorbeeld geven’. Nu weten we beter. Juist door je uitdagingen te erkennen én ze vervolgens aan te pakken, boek je blijvend resultaat.

Vind dus een buddy om je accountable te houden

Dit kan door een buddy in je naaste omgeving, iemand uit de box of sportschool, een collega, een mede FitFoodie of je partner.

Maak afspraken over hoe, wat, waar en wanneer je elkaar accountable gaat houden. Dit kan op allerlei manieren! Van dagelijks bij elkaar inchecken hoe het gegaan is, tot de boodschappenbonnetjes voor elkaar bewaren en controleren (ja, echt!). Spreek iets af waar jij je fijn bij voelt en vooral ook hoe je elkaar gaat aanspreken als het even niet zo goed gaat. Onthou daarbij dat je elkaar altijd aanspreekt vanuit respect en mededogen.

Tool 4: Channel je ‘inner hero’

Tijd voor een serieus potje role-playing!

Stel nu dat jij een superheld zou zijn, die op elk moment altijd de juiste keuzes kan maken. Wat voor normen, waarden, gewoonten en karaktereigenschappen zou die held(in) hebben?

Schrijf dit voor jezelf uit op de volgende manier:

“De held(in) zou…”

Bijvoorbeeld
“De held(in) zou geen bevestiging van anderen nodig hebben om goed in zijn/haar vel te zitten.
“De held(in) zou alles doen wat nodig is om zijn/haar doel te bereiken.”
“De held(in) zou altijd de juiste lifestyle keuzes maken wat betreft voeding, training en ontspanning.

Je hoeft het niet bij lifestyle aspecten te houden. Ik heb zelf ook opgeschreven wat voor persoon ik wil zijn en wat ik belangrijk vind in het leven. Maak het zo uitgebreid als je wilt en schets een compleet beeld van je superhelden alter-ego.

Vraag jezelf de eerstvolgende keer dat je een beslissende lifestyle (of levens-) keuze moet maken: Wat zou mijn inner hero nu doen? En dat doe je dan vervolgens.

Je speelt dus even dat je je eigen held bent! Je kunt bijvoorbeeld beginnen door dit 5 minuten per dag te doen (met wat minder ‘lastig’ voelende keuzes) en langzaam uit te bouwen. Voor je het weet sta je capes te passen en bén je die superheld 😉

 

Tool 5: Heb compassie en liefde voor jezelf

Wat zegt een moeder tegen een kind dat net leert lopen en op de grond valt?

Hou maar op stom kind, het lukt je toch niet“?

Natuurlijk niet!

Waarom zijn we dan wel zo streng tegen onszelf als iets niet meteen wil lukken? Een nieuwe gezonde levensstijl aanleren, keuzes maken en iets doen wat buiten je comfort zone ligt, kan je ook zien als opnieuw leren lopen. Het hoeft én kan niet meteen perfect en je gaat ongetwijfeld nog vaak onderuit in het proces. Laat dat geen reden zijn om jezelf omlaag te praten.

Praat tegen jezelf zoals een liefhebbende moeder tegen haar kind spreekt: vol compassie en liefde

Als dat kind een keertje valt is het nog steeds het houden van waard. Zelfs al zou het 1000x vallen voordat het lukt. Jij bent deze liefde ook waard en niemand verlangt van jou dat jij in een keer alles perfect hoeft te doen. Falen is toegestaan. Dan zoek je even troost bij jezelf en ga je gewoon weer door. Net zo lang tot het wel lukt. Zonder daarbij veel te kritisch en onaardig over jezelf te zijn.

Welke stap zet jij om de knop om te zetten?

Aan het begin van dit artikel las je het al, de knop om zetten en een gezonde levensstijl volhouden heeft met meer te maken dan wat je eet. Ook gaat het verder dan het vaak gehoorde ‘pure wilskracht’. Is het daarmee onbereikbaar? Zeker niet, ga met de gegeven tools (of kies er om te beginnen 1 uit) aan de slag en je zal merken dat dit zijn vruchten afwerpt.

Welke tool(s) kies jij? Of waar herken je je in? Laat het ons weten in de comments.

Lees ook eens de eerdere blogserie Effectieve strategieën om jouw doelen te bereiken en behouden. Hierin bespreekt Maaike o.a. het effect van je omgeving en hoe jij hiermee om kan gaan.

Liefs,
Larissa

Hulp bij het behalen en/of behouden van je gezonde levensstijl of andere doelen? Een paar keer per week zijn we beschikbaar voor 1-op-1 coachingsgesprekken. Stuur ons een mailtje voor meer informatie of bij vragen. Of ga zelf aan de slag met het Omgaan met Weerstand eBook. We helpen je heel graag!

Larissa Ruwiel

Author Larissa Ruwiel

Larissa is holistisch diëtist en Eating Psychology coach. Ze doorziet snel de oorzaak van eetstruggles en helpt vrouwen met een holistische body & mind aanpak hun gezonde doelen te behalen. Mensen coachen naar ‘Food Freedom’, (lekker in je vel zitten én een relaxte relatie met eten hebben), is haar kadotje aan de wereld. Naast coachen bij LoveFitFood, coacht ze in haar eigen praktijk Manage Your Body.

More posts by Larissa Ruwiel

Leave a Reply