was successfully added to your cart.

Hoe kun je gezond en betaalbaar eten?

By 16 december 2014 juli 11th, 2017 Energie

“Ik kan al die gezonde voeding niet betalen”, is een veel gehoord argument. Uit ervaring weten we echter dat gezond en betaalbaar eten prima hand in hand gaan. Natuurlijk kent iedereen het “koop als het in de aanbieding is”, “sla groot in” en “eet in het seizoen” advies, maar we gaan iets verder. In drie stappen laten we je zien welke strategie je kunt handhaven als je boodschappen doet.

Hoe kun je gezond en betaalbaar eten?

Als zelfstandig ondernemers weten we hoe het is om zo nu en dan krap bij kas te zitten. Je kunt er dan voor kiezen om je lichaam te ‘voeden’ met een  goedkope diepvriespizza. Nu is iets natuurlijk beter dan niets, maar voor hetzelfde bedrag kun je slimmere, gezondere opties kiezen die je ook nog eens van meer energie en een goed gevoel voorzien. Wil je gezond en betaalbaar eten? Houd dan bij je volgende boodschappenrondje eens deze strategie aan.

Stap 1: Vlees, vis en eieren

Ga als eerste op op zoek naar goede kwaliteit proteïne bronnen. Je zult merken dat hier je meeste geld aan opgaat.
Je krijgt de beste kwaliteit/gezondheid-verhouding voor je geld als je kiest voor grasgevoerd of vrije-uitloop, biologisch vlees. Vers of uit de diepvries, maakt niet uit. Stem je weekmenu af op wat je kan vinden; of dat nou rund, kip of lam is. Ga eventueel later thuis op zoek naar clean-eating of paleo recepten met je vangst of gebruik een recept uit ons boek. Als je echt moet letten op budget werkt dit vaak beter dan andersom (op de ingrediënten van een nieuw recept jagen), omdat je dan niet precies weet op welk bedrag je bij de kassa uitkomt.

Kan je deze keus vlees niet betalen (hey, wij hebben ook niet altijd een volle portemonnee), volg dan deze strategie:

  • Ga voor herkauwers (rund, lam, wild)
  • Kies (in dit geval) de magere varianten en snij eventueel zichtbaar vet af voor het eten.
  • Vermijd varkensvlees (en ja, dat betekent ook geen bacon).
  • Op de visafdeling is verse wildgevangen vis vaak erg prijzig, kijk ook eens in de vriesafdeling of ga voor goedkopere vissoorten.

Tot slot slaan we eieren in, en ondanks dat de vrije-uitloop eieren duurder zijn kiezen we toch hiervoor. Eieren zijn de goedkoopste proteïne bronnen die je vrij makkelijk in goede kwaliteit kan krijgen. Gelukkig kan je er allerlei heerlijke gerechten mee maken. Tolereer je daarnaast zuivel, dan is ook kwark nog een goede, betaalbare eiwitbron om je energie uit te halen.

Stap 2: Groenten en fruit

Stap 2 is het kopen van groente en fruit. Een tip: als je moet kiezen, besteed je geld dan aan goede kwaliteit proteïne, in plaats van aan biologisch groente of fruit (aangezien dit een groter effect op je gezondheid heeft).  Eerst de groenten. Koop in het seizoen en ga voor groenten met de meeste voedingswaarden.  Diepvriesgroenten zijn ook een goede optie en niet alleen goedkoop, maar ook handig (en snel) te bereiden.

Eigenlijk geldt voor fruit hetzelfde: koop in het seizoen en besteed je geld liever aan (lokaal) fruit met hoge voedingswaarden dan aan duur tropisch fruit.

Stap 3: Vetten en koolhydraten

Wat je tot slot doet is het inkopen van gezonde vetten en veilige koolhydraten. Volvette kokosmelk (zelfs de biologische variant) is erg betaalbaar en levert een mooie hoeveelheid gezonde vetten. Dat geldt ook voor andere kokosproducten, zoals kokosolie en kokosrasp. Avocado’s en olijven (en ook de varianten in glas of blik zijn prima) zijn ook een super bronnen van goede vetten. Moet je extra opletten, dan kun je ook kiezen voor een goede kwaliteit olijfolie extra vierge. Dit is één keer een iets hogere investering, maar je haalt er veel porties uit en kunt het langer bewaren.

Als je nog wat over hebt: kijk eens bij de noten en zaden. Notenpasta’s zijn heerlijk, maar helaas ook erg prijzig, ga dus voor de noten zelf.

Als laatste dan de veilige koolhydraten. Deze zijn over het algemeen het meest betaalbaar. Het loont daarbij zeker de moeite om eens wat supermarkten en merken te vergelijken. Kies als basis voor basmati of pandan rijst en vul dit aan met havermout, gewone aardappel en zoete aardappel. De laatste variant is lekker, maar ook het duurst. Moeten wij op budget letten, dan kopen we zoete aardappel enkel als afwisseling en eten hem na de training. Omdat ze wat hoger in de suikers zitten, kan je lijf hier op zo’n moment het meeste mee.

 

Als je slim boodschappen hebt gedaan, sta je bij de kassa met een karretje maximaal voorzien van gezond eten, tegen minimale uitgaven. Zoals gezegd, ook wij moeten, net als iedereen, roeien met de riemen die we hebben en we proberen daarbinnen de beste keuzes te maken. Dat betekent misschien niet altijd de meest optimale keuze, maar met deze 3 stappen kom je een heel eind!

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion 2 Comments

  • alexa schreef:

    het probleem in de supermarkt is alleen dat je vaak ook langs alle ongezonde dingen komt, het is dan best lastig om er voorbij te lopen zonder iets te kopen zonder in de verleiding te komen

    • Maaike schreef:

      Wat daarbij vaak kan helpen Alexa is in ieder geval niet met een lege maag boodschappen gaan doen én om een boodschappenlijstje maken. De meeste gezonde opties zijn daarnaast vaak aan de buitenranden van de supermarkt te vinden. Zolang je daar blijft, is de verleiding om iets minder gezonds te kopen al een stuk kleiner. Wat we zelf merken, is dat het voor ons inmiddels gewenning is, we komen niet eens meer in de rij van de chips en koekjes, omdat er simpelweg geen stemmetje meer in ons roept dat daar iets ligt wat we willen. Niet alleen gezonder, maar ook een stuk voordeliger dus.

Leave a Reply