was successfully added to your cart.

Hoe kan je het beste met stress omgaan?

By 29 juli 2015 juli 11th, 2017 Energie

Adem in, adem uit… Ok: steek je hand op als je deze week even een momentje van stress gehad hebt. We durven er bijna op te wedden dat vrijwel iedereen nu z’n hand omhoog heeft… Iets om je helemaal niet voor te schamen hoor. Veel van ons hebben nu eenmaal een druk leventje. Een full-time baan, relatie, familie, vrienden, eventuele snotneuzen (aka kinderen), trainen, gezond eten én ook gewoon lol hebben is niet altijd makkelijk. Maar hoe ga je er nu mee om?

Wat is stress nu eigenlijk?

Stress is wel zo’n beetje ‘het woord’ van nu. Of ik heb het ‘druk’, voor veel mensen stiekem ook gewoon stress (niet voor jou natuurlijk :P). Maar wat is stress eigenlijk? Tja, stellen we deze vraag aan de groenteboer, dan heeft die waarschijnlijk een heel ander antwoord dan wij. Zonder een heel epistel te maken over DE definitie van – je hebt meer te doen vandaag – denken we dat het voornamelijk hier op neer komt: Alles NU perfect willen hebben. Het gevolg: emotionele, fysieke en mentale moeheid. Hoe perfect is dat?

Stress is onvermijdelijk

Wil je volledig zonder stress leven? Bummer. We zullen er maar geen doekjes omwinden: Je gaat in dit stuk niets lezen over hoe je stress kan voorkomen. Leg je er maar bij neer, stress heb je gewoon. “Lekker dan”, zul je nu misschien denken. Geen zorg. Wat stress voor jou betekent, hangt namelijk sterk samen met hoe je het accepteert en hoe je het positief voor je laat werken. Klinkt beter niet?

Neem nog een aspirientje…

Voor veel mensen is het steeds meer ‘normaal’ om dagelijks ongemakjes te hebben. Hoofdpijn, rugpijn, slecht of niet slapen. Wat doen de meeste mensen: Een quick fix in de vorm van een pijnstiller of slaapmiddeltje nemen. Anderen kiezen voor alcohol of drugs.

Punt is dat hier vaak de symptonen wel (eventjes) weg gaan, maar de oorzaak – in veel gevallen stress – hardnekkig wordt genegeerd. Dat is natuurlijk een manier om er mee om te gaan (vooral als je een ziekenhuizen fetish hebt), maar kan slimmer. En daar houden wij van. Lees verder om erachter te komen hoe je dat aan kan pakken. Plus, als je al die middeltjes kan laten staan, hou je ook nog eens geld over.

Emotie-shoppen of emo-eten? Waarschijnlijk heb je ook moeite met trainen

Gaat je wasmachine stuk, volgt je vaatwasser, auto of iets anders vaak snel. Alsof het met elkaar samenhangt… Met stress is dat eigenlijk ook zo. Heb je stress, dan heeft dit vaak gevolgen voor je gezondheid, je humeur (*warning, warning, explosief persoon*) en of je je happy voelt.

Voel je je daarentegen fit, dan is de kans groot dat je barst van het zelfvertrouwen en lekkerder in je vel zit. Betrap je jezelf op ’emotie-shoppen of emo-eten’? Meestal zit je dan ook minder lekker in je vel, heb je moeite om te trainen en ervaar je stress. Herkenbaar?

Bye bye sex

Stress heeft niet alleen invloed op hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt. Het verandert je blik op de wereld en, brengt je libido tot een uiterst dieptepunt.”Maar vanavond, heb ik hoofdpijn”, ja right, stress zul je bedoelen! Nog meer redenen nodig om stress op de juiste manier in te passen in je leven?

Goede versus slechte stress en hoe ermee om te gaan

Angst, depressie, ziek zijn… Weinig uitleg voor nodig om te stellen dat dit negatieve gevolgen zijn van stress. Maar, laten we Mr. Stress niet gelijk lens slaan. Er zijn namelijk ook goede vormen. Zoals stress door training! We breken spieren af tijdens een sessie om ze daarna weer op te bouwen. Het mooie is dat het bovendien ook nog een goede remedie is tegen depressie, het zorgt voor meer spiergroei dat weer zorgt voor een hoger metabolisme, dat weer zorgt voor een strakker lijf, dat weer zorgt voor meer zelfvertrouwen, equals GET MORE SHIT DONE

2 feiten over stress waar je niet omheen kunt

  • Je kan er niet volledig onderuit.
  • Het is een pain in the ass

Nou… lekker dan. Als je er dan niet onderuit kunt en die zogenaamde ‘quick fixes’ het ook niet zijn, wat kan je dan doen? Oefenen!

WTF… Omgaan met stress kun je oefenen?!

Je leest het goed, omgaan met stress kun je gewoon oefenen. Hoe mooi is dat! Hoe doe je dat dan? Volg deze 2 stappen.

Stap 1

Realiseer je dat er nu eenmaal externe factoren zijn waar jij geen of niet direct invloed op kan uitoefenen. En ja, dit is inclusief acties en reacties van anderen, je gewicht die ochtend op de weegschaal, je kat die je planten her-decoreert of een deadline die ineens verschoven wordt… naar morgen in plaats van volgende week :S.

Het enige dat je in zo’n situatie wel kunt controleren is de manier waarop je ermee omgaat. Accepteer ze zoals ze komen. Vraag jezelf het worst-case scenario af? En meteen daar achteraan hoe logisch het is dat dit ten uitvoer komt. Bedenk voor jezelf welke actie je NU kunt nemen om de situatie beter te maken.

Stap 2

Zoek hetgeen op waar je veel stress van ervaart. “Huh, serieus?” Ja, serieus. Stress lijkt erg op angst en heeft er in veel gevallen ook mee te maken (geen nee kunnen zeggen, bang om baan kwijt te raken, bang voor confrontatie, teleurstelling etc). Wanneer je jezelf regelmatig met je angsten confronteert, kun je er beter mee omgaan.

Voordat je nu meteen een bungeejump boekt, omdat je hoogtevrees hebt: Doe het rustig aan 😉 Het is een training. Heb je stress omdat je even krap bij kas zit bijvoorbeeld? Maak een stappenplannetje. Misschien moet je je maandelijkse kappersbezoek opschuiven en je filmabonnement stopzetten. Een volgende stap kan zijn dat je even geen nieuwe kleding shopt, je boodschappen op de markt scoort in plaats van bij de Appie. Zo ga je alles stap-voor-stap af.

Focus op wat je kan veranderen zoals je houding, gewoontes en reactie. Gaat je hartslag omhoog, krijg je zweet handjes, vraag je dan af waar je precies bang voor bent. en dan: Go get ‘m girl (or guy) 😉

Liefs,
Maaike

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion 2 Comments

Leave a Reply