was successfully added to your cart.

Hoe je het beste met een eetbui om kan gaan (in 7 stappen)

By 22 februari 2016 juli 16th, 2017 Afvallen
hoe je het beste met een eetbui om kan gaan

Al weken hield je het vol om goed en gezond te eten of om je ‘aan je dieet’ te houden, maar toen kwam het…
Een zacht stemmetje in je hoofd of juist die brullende vriend, vriendin of collega in je oor… Je wil het het. Pak het. Eet het… ALLEMAAL.

En toen… Toen was er alleen nog jij. Met een mond vol van het ‘verboden’ voedsel.

Met als gevolg een tranenfeestje waar een gemiddeld Oscarwinnares een puntje aan kon zuigen. Of, voor de ‘tough ones’, een beat-up die Rousey zou doen verbleken… Plus ook nog eens heel veel moeite om door te gaan met je goede voornemens 🙁

Voor veel mensen is bovenstaand scenario helaas meer dan eens realiteit. Voor hun gevoel hebben ze gefaald en blijven ze achter met een enorm schuldgevoel.

Klink herkenbaar?

Het goede nieuws is dat je geen schuldgevoel nodig hebt

Een schuldgevoel brengt je alles behalve dichter bij je doel om je fit en energiek te voelen. En weet je wat: Het is ook helemaal niet nodig.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Eet je namelijk 80-90 % van de tijd gewoon goed en gezond, dan kan je de andere 10-20% best eens wat anders eten.

Voeding is namelijk meer dan enkel brandstof.

Je hebt in het dagelijks leven ook te maken met je sociale en emotionele mens. Die kun je, gericht op een bepaald doel of voor een bepaalde periode natuurlijk even uitschakelen. Voor lange termijn resultaat is het echter slimmer om hem een plekje te geven in je leven. En daar passen een paar cheat- of reward meals prima in. We schreven hier al eerder een artikel over.

Heb je nu zo’n cheatmeal (gepland of ongepland) hoe ga je daar dan mee om? Nou zo!

In 7 eenvoudige stappen:

  • Stap 1: Ga zitten en geniet.
  • Stap 2: Leg je hand op je hart. Voel je het slaan? Mooi, je bent nog steeds in leven. Zelfs na deze maaltijd.
  • Stap 3: Vraag jezelf af of je dat wat je eet lekker vindt. We gaan ervan uit van wel. Geniet er dus extra van.
  • Stap 4: Realiseer jezelf dat je ook gewoon een mens bent. Iedereen heeft zo nu en dan zin in suikerrijk en/of vet voedsel.
  • Stap 5: Stop met jezelf neerhalen. Het eten zit al in je maag. Niks aan te doen. Move on!
  • Stap 6: Neem jezelf niet te serieus. Doe old-style batman (Google that shit) en speel met je foodbelly. Lach om jezelf. Niemand loopt 24/7 met een super platte buik. Trust us.
  • Stap 7: Na een goede nacht slaap, sta je de volgende dag op en zeg je tegen jezelf. Zo: Dat was echt een super lekkere cheat meal. Pak vervolgens de draad weer op van je gezonde leef- en eetpatroon, drink wat meer water, eet wat meer groente en ga lekker trainen.
eetbui

We know the feel. Ook wij hebben vroeger dat stemmetje gehoord. Die Japie Krekel… nou ja… eerder brullende draak die in hammerde what de F*ck je nu had gedaan. Hoe je het in je hoofd haalde. Waarom toch. Dat we ons best niet deden om gezond te eten.

Inmiddels weten we wel beter. Dit gevoel brengt je geen meter dichter bij je doel. Eet gewoon zo nu en dan iets waar je zin in hebt en geniet ervan. Daarna pak je je gezonde eetpatroon weer op en er is niks aan het handje.

Over dat gezonde eetpatroon gesproken, daar gaan we volgende verder op door. Want, misschien denk je nu al heel gezond bezig te zijn, lekkere salades met noten en avocado enzo… hoe kunnen die nou je resultaat in de weg staan?

Maar dat is voor volgende week. Geniet van je dag!

Liefs,
Maaike

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply