was successfully added to your cart.

Flexchallenge 2015: Mijn laatste meting

By 29 juni 2015 augustus 2nd, 2017 Sjanett

Ik: “Hebben jullie deze jeans ook in een donkere kleur?
Verkoopster: “Jazeker, die zal ik even voor je pakken. Welke maat heb je? 29?”
Ik: “… ehm nee… ik heb 32… dacht ik…”

En dan blijkt de broek, en alle andere broeken die ik daarna pas, gewoon te passen. Had ik bijvoorbeeld bij de Hennes altijd  broekmaat 42, is het nu 38. Eigenlijk past alles in maat niet alleen M ineens, het zit ook als gegoten. Misschien moet je een vrouw zijn om mijn euforische gevoelens te begrijpen. Ik had heel de stad wel leeg kunnen kopen die middag. Jarenlang had ik een hekel aan shoppen. Aan pashokjes. Aan kleding die nooit leek te passen. En “ineens” is die hekel weg. Om mezelf te beschermen: snel een korte broek en een jurkje(!) gescoord en daarna direct naar huis, voordat ik mezelf blut had geshopt haha.

Mijn zelfbeeld veranderde maar langzaam mee

Mijn lichaamscompositie is er dus flink op vooruit gegaan. Of zoals een vriendin zei “Bij jou is het heel geleidelijk gegaan. Je bent niet zozeer “dun” geworden, maar wel veel strakker en compacter geworden”. Ik had er die winkelmiddag voor nodig om het zelf te beseffen. Want ondanks dat ik complimentjes krijg van mensen, het getal op de weegschaal (een beetje) omlaag zie gaan en het vetpercentage behoorlijk gezakt is… Mijn zelfbeeld veranderde maar langzaam mee. Het ‘binnen-gevoel’ bleef nog hetzelfde. Ik ben nog steeds kritisch, nog steeds niet waar ik uiteindelijk wil zijn, ookal zie ik degelijk dat de buitenkant veranderd is. En dan loop je dus ineens als een enthousiaste tiener trots te shoppen in de stad.

De laatste meting

Lijkt dus of alles super goed gaat, toch? Maar: “Sjanett waarom staat er dan boven deze blog ‘mijn laatste meting’? Whut’s up? Mijn laatste meting was die middag in het pashokje en voor de passpiegel. Ik schreef al eerder dat ik met de Flexchallenge door wilde gaan tot ik in ging boeten op energie of prestatie. En dat is precies waar ik 3 weken geleden tegenaan liep.

Waarom ik stop

Je hebt in eerder blogposts kunnen lezen dat ik het ontzettend moeilijk vond om me echt strikt aan het Flexchallenge eetschema te houden. Ik zat ontzettend laag in mijn calorieën: 1500 op rustdagen en 1850 op trainingsdagen. Tel daar 5 trainingen in de week en 1-2 keer cardioje zou denken dat ik als een speer afviel. Blijkbaar vecht mijn lijf terug en ben ik onbewust bij gaan eten (al mijn niet geplande extra cheat meals elke week). Gemiddeld heb ik wel absoluut minder gegeten dan op ‘onderhoud’, anders was ik al dat vet natuurlijk niet kwijt geraakt.

Daar tegenover staat dat ik merkte dat mijn prestaties tijdens de kettlebell trainingen stagneerden. En aangezien ik 5 juli wil knallen tijdens het NK, moest ik me toch echt afvragen waar ik het nu voor deed. Ik voelde me vaak leeg en futloos tijdens die trainingen. Daarnaast was er niet veel meer van mijn libido over (ook niet leuk als je in een relatie zit!). Ik baalde bovendien van alle ‘extra’ cheatmeals. Ze voelden als falen. En ik baalde van het feit dat het sociaal lastig in te passen is als je enkel mag eten wat er op je schema staat. Food for thought.

Conclusie: tijd om te kiezen en te focussen.

Fotoshoot

Het was onwijs lastig om de knoop definitief door te hakken om te stoppen, want ik wist waar ik heen wilde. Stoppen voor het behalen van het gewenste vetpercentage voelt als een mislukte Flexchallenge. Eén van de dingen die me echter over de streep heeft getrokken is een fotoshoot die ik laatst gedaan heb. Een tijdje terug werd ik namelijk in de shit4free (;)) aangesproken door een fotograaf die me vroeg of ik model wilde staan voor een fitness shoot. Ik? No way dacht ik! Gelukkig heb ik het toch gedaan 😉 De foto’s laten namelijk zien wat ik in de spiegel niet ‘zag’. Als ik de foto’s zie denk ik namelijk: ja, zo wil ik er uit zien. Sterk en zelfverzekerd. Dat vind ik mooi. Dan misschien geen zichtbare sixpack, maar hey, wie weet komt dat nog wel een keer. Nu eerst focussen op retesterk en een badass kettlebeller worden 🙂

Ik heb ontzettend veel inzicht en respect gekregen voor alle bodybuilders in deze wereld. Het is niet voor te stellen wat je voor deze sport over moet hebben. Mentaal, fysiek, sociaal en emotioneel is het een behoorlijke opgave. Daar waarschuwden Harry en Rene van te voren ook voor. Petje af voor iedereen die dit tot het einde toe helemaal volhoudt. Ondanks dat ik het trainen heel erg leuk vond is de rest duidelijk niet voor mij (op dit moment) weggelegd. Is het wel je doel en je passie, helemaal prima natuurlijk. Ik ben me gaan beseffen hoe gelukkig ik ben als ik ‘gewoon’ mag/kan eten en als ik lekker kan knallen in de gym.

flexchallenge 2015 laatste meting

Hoe nu verder

Ik blijf mijn vetpercentage en gewicht nog wel in de gaten houden. Zonde om alle harde arbeid ‘weg te gooien’. Een bevriende coach gaat me begeleiden op weg naar het NK en WK. Na vijf maanden een opgelegd voedingsschema gevolgd te hebben, vind ik het namelijk best eng om dat los te laten. Ook al weet ik nu dat het niks voor mij is. Geef mij maar weer de vrijheid van de FitFood principes en het portioneren met je handen!

Natuurlijk wil ik niet ineens weer heel veel aankomen, en ook zeker niet te weinig blijven eten. Ik hou mijn inname daarom eerst nog een tijdje bij in MyFitnessPal volgens het IIFYM-principe. Om zeker te weten dat ik van alle voedingstoffen genoeg binnen krijg. Voordat je nu meteen denk: Ik moet ook calorieën bijhouden. Zeker niet. Is het voor specifieke doelen of in bepaalde omstandigheden, zoals nu, een handig hulpmiddel? Absoluut.

Wat ga ik dan eten? Nou alles wat ik lekker vind (we Love FitFood!) en voedzaam is. Zoals je op Instagram kan zien geniet ik weer van heerlijke FitFood creaties. Maar ook eens nacho’s of een wijntje, zonder dat ik daar spastisch over hoef te doen of me daar schuldig over voel. Ik blijf daarnaast lekker mealpreppen omdat ik dat gewoon handig vind.

Dit doe ik nu 3 weken. Mijn vetpercentage is netjes op 20% gebleven (ik heb nog 2 keer een 12-punts meting laten doen om het zeker te weten). Voor nu is dit goed genoeg. Goed genoeg? Absoluut 🙂

Zoals gezegd is mijn doel tot december verschoven van uiterlijk naar prestatie.

Ik ben trots en dankbaar voor alles wat ik met behulp van Rene en Harry heb geleerd. Over mezelf. Over voeding. Over trainen. My journey continues, maar dit keer met een andere focus: ik wil eten voor prestatie. Om me goed te voelen. Om te winnen.

Until next time,
Sjanett

flexchallenge 2015 mijn laatste meting
Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Join the discussion 7 Comments

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x