was successfully added to your cart.

Flexchallenge 2015: Meting vijf

By 4 juni 2015 januari 5th, 2019 Sjanett

Periode vijf. Training: check! Voeding: ehm… redelijk. Verder is het deze maand veel twijfelen en tijd voor keuzes.

Eerst maar even de voeding. Ik blijf mijn best doen en de eerste twee weken waren erg netjes. Zo’n tegenvallende meting motiveerde enorm haha. De twee weken daarna kwam de klad er wat in. Overdag gaat het perfect volgens schema, maar in de avonden waren er iets te veel etentjes, toetjes en barbecues. Ik probeer wel te balanceren: dus als ik weet dat ik ijs zal eten die avond neem ik een grote salade in plaats van rijst bij m’n avondeten.

Het flexschema staat één cheatmeal per week toe (verplicht zelfs) en daar zit ik dus overheen. Ik merk dat ik het belang van het voeden van de sociale- en emotionele mens onderschat heb. Als ik dit wil maintainen na de challenge weet ik nu dat ik twee “vrije” avonden per week nodig heb. Desondanks voor nu er vol tegenaan. Niet alleen tijdens de training in de F4F, maar ook op weekendjes buiten klimmen waar ik mijn eigen eten mee neem.

Gelukkig ga ik qua training erg lekker! Mijn vriend vind me zelfs ‘te groot’ worden haha, mooi 😉 Naast het flexschema kettlebell ik nog volop en ik merk zeker tijdens bijvoorbeeld de Memorial Day Murph dat ik fitter ben dan ooit. Helaas kunnen mijn spieren soms wel wat meer liefde (lees: avondjes met de foamroller) gebruiken.

flexchallenge 2015 meting 5

Twijfel…

Desondanks begint de twijfel steeds groter te worden. Wat wil ik eigenlijk? Op het flex podium gaan staan in december? Of alle focus op het NK kettlebellsport en daarna proberen te kwalificeren voor het WK dat in november plaats zal vinden? Twee totaal verschillende doelen die niet bepaald compatible zijn met elkaar… Bovendien ben ik heel ‘bang’ voor de wedstrijdprep periode van de flexcup: ik weet dat ik niet erg gedisciplineerd ben en mocht het me wel lukken om 12 weken echt te gaan cutten, dan vrees ik voor een rebound daarna (eat aaaaalll the food en kom meteen weer 15 kilo aan). Hmmm…

en keuzes!

Ik denk dat ik ook wel mijn keuze hebt gemaakt: ik wil met behulp van de flexchallenge op een mooi vetpercentage van rond de 15-16% uitkomen. Voor iemand die ooit op 35% heeft gezeten, is dat letterlijk mijn dream come true! Belangrijkste is daarbij dat ik tijdens het proces daarnaartoe absoluut niet in wil boeten op energie of prestatie. En als ik dat bijvoorbeeld door middel van onze FitFood principes (feitelijk flexible dieting met zo veel mogelijk clean/whole foods) op lange termijn vol kan houden zou ik intens gelukkig zijn.

Ik ga er dus even van uit dat mijn lijf niet geschikt is om in december op het flexpodium te staan. So be it. Neemt niet weg dat ik enorm plezier en wijze lessen beleef aan de weg ernaartoe. Ondanks alle struggles en moeilijkheden geniet ik enorm van het proces en dat is misschien nog wel het belangrijkste! Ik voel me fit, sterk en ik zie mijn lijf nog steeds elke maand veranderen en aanpassen.

flexchallenge 2015 meting 5

Flexchallenge 2015: meting vijf op 23 mei

Kleine bekentenis: ik stond net voor de meting op het punt om de handdoek in de spreekwoordelijke ring te gooien. Na wat gegraaf in mijn hersenspinsels weet ik nu ook waarom ik het zo moeilijk vind om me aan het eetschema te houden. Zijn jullie bekend met delayed gratification (uitstellen van beloning)? Een van die experimenten waar kinderen konden kiezen: eet nu 1 koekje of wacht en krijg later 2 koekjes? In mijn hoofd ZIJN er straks geen koekjes meer (zal ik mijn doelen nooit behalen) en dus kan ik maar beter meteen dat eerste koekje opeten. Dat is een nasty kleine saboteur zeg! Gelukkig heb ik hem nu ontmaskerd en ondanks dat het ongetwijfeld nog vaak de kop op zal steken ben ik er nu beter op voorbereid (en is mijn vriend geïnstrueerd om me gerichter daarin te bevestigen als ik dat nodig heb hihi). Eat aaaallll the cookies later!

Inmiddels willen jullie natuurlijk wel weten wat de uitkomst van de laatste meting was. Gelukkig ben ik namelijk wel weer naar Veldhoven gereden om door Rene mijn vetpercentage te laten meten. Best wel spannend, maar nu wist ik ook dat ik in ieder geval qua training alles had gegeven. Stiekem is het trainen ook wel leuker dan ik dacht! 🙂 En dat was te zien:

Resultaten

  • Vetpercentage: 19,5% (3% eraf)
  • Gewicht: 69,5KG (1 kilo minder)
  • Vetvrije massa: 1,5 kilo erbij … GAINZ I say!

Bij het afsluiten van deze inleidende periode van de Flexchallenge (ik geloof dat inmiddels zeker de helft van alle challengers ook al is gestopt!) wil ik jullie mijn vooruitgang tot nu toe ook laten zien. Beetje eng. Slecht licht, chagrijnig hoofd (en volgens mijn omgeving zag ik er heus niet zo slecht uit als op de voorfoto), etc, etc. Maar ik zal toch een keer met de billen bloot moeten… Straks net voor de zomer kan ik hopelijk het eindresultaat van mijn inspanning laten zien. Maar voor nu ben ik ook al onwijs trots op wat ik heb bereikt en wat ik over mezelf en mijn lijf heb geleerd in de afgelopen maanden.

Ik wil afsluiten met het commentaar van mijn vriend na deze meting: “En nu voortaan niet meer zeuren, maar er gewoon voor gaan”. En dat ga ik met dit hernieuwde doel nu dus ook doen 🙂

Liefs,
Sjanett

flexchallenge 2015 meting vijf

 

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x