was successfully added to your cart.

Flexchallenge 2015: Meting vier

By 3 juni 2015 augustus 2nd, 2017 Sjanett

“En nu iedereen 100% aan zijn dieet, dus niet meer ‘ik heb bijna alles gedaan!’. Bijna betekent vanaf nu: ‘Ik heb het niet gedaan’. De inleidende fase (1/3 van het totale programma) zit erop.  Je bent nu gewend aan het eten en trainen en de mensen die het zonder personal trainer niet kunnen zijn afgevallen, dus tijd voor fase 2: Let the transformation begin!”

Zo trapt Harry de Jonge het begin van de 5de maand af.  Terwijl ik zijn post in de Flexchallenge FB-groep vrijdagavond lees, eet ik de rest van mijn home-made pizza op en “verheug” (dat was sarcastisch) ik me op de meting de ochtend erna. Want het waren moeizame, confronterende, maar vooral leerzame weken de afgelopen periode!

Het was deze confrontatie waardoor ik vorige maand ook nog geen blogpost geschreven had. Het resultaat daarvan had even tijd nodig om te bezinken en ik moest niet alleen nadenken over de oorzaak daarvan, maar ook wat ik wilde: doorgaan of niet?

No one said it would be easy…

Flexchallenge 2015: Meting vier op 18 april

Gezien mijn ‘tijd om na te denken’, raad je het misschien al: de vierde meting in april viel erg tegen. Mijn gewicht was hetzelfde gebleven, maar de meting liet een toename van 2,4% in lichaamsvet zien (en dat betekent logischerwijs ook dat ik spiermassa verloren had). Rene vraagt me terecht hoe dat kan en ik moest voor mezelf even goed nagaan wat er nu gebeurd was.

Conclusie: Er waren twee grote struikelblokken in april: mijn “hoofd” en een gebrek aan degelijke trainingsarbeid.

Begin van maand vier besloot ik om mijn opgekregen voedingschema eens bij te houden in MyFitnessPall. Dat leerde me dat een dag volgens schema 1600 kcal betekent. Biggest mindfuck ever. Want, dan gaat het knagen: ik zit in een deficit. Ik kan wel wat extra’s gebruiken. En voor ik het wist zat at ik meer dan in mijn schema stond. Nomnomnom. Dat ik zowel een grote opdracht had en een relaunch van mijn eBook waarbij ik behoorlijk veel dagen in de keuken stond, hielp niet bepaald mee…

Na een week flink cheaten besloot ik mijn Coach Rene te mailen en hem te vragen hoe lang ik nog in een deficit zou blijven (want dat kon ik toch zeker niet de hele zomer volhouden?!). Het geruststellende antwoord was dat ik niet in een deficit zit “want je bouwt nog spiermassa op”. Okee…geen deficit… Meer had ik eigenlijk niet nodig en daarna lukte het me prima om volgens schema te eten. Bizar hoe zoiets kan werken! Les geleerd: trust your coach.

flexchallenge 2015 meting 4

Voeding on track, maar what about training?

Als de voeding daarna verder on-track was, wat ging er dan zo mis die periode?

Ik dacht altijd dat je met enkel voeding al heel veel (80%) van je doelen (gewenste lichaamscompositie) kon bereiken. Dus ik vond het niet zo erg dat ik in periode vier niet of nauwelijks aan mijn training toe kwam. Het Flexchallenge trainingsschema had ik al lang aan de wilgen gehangen, omdat het te lastig was om alle oefeningen in de box te doen (zonder allerlei apparaten). Bovendien lag mijn focus op het kettlebellen en had ik net een blessure met verplichte rusttijd achter de rug. Ik was wel in beweging, maar niet de voorgeschreven vijf dagen krachttraining en al helemaal geen consequente cardiosessies.

Tja, de meting liet me zien dat ik het bij het verkeerd eind had: enkel letten op m’n voeding levert niet het gewenste effect op (bovendien was mijn voedingsschema ontworpen in combinatie met het trainingsschema). Ik had 20 trainingen ‘gemist’ en bij een goede training verbrand je al snel zo’n 500-700 calorieën. Een kilo lichaamsvet is ongeveer 8000 calorieën. Do the math. Het klopt precies. Weer een wijze les geleerd!

Heel toevallig (alsof ze het wisten) werd die week weer een jaartermijn afgeschreven van een ooit afgesloten Fit4Free abonnement. Niets is voor niets. Dit signaal besloot ik niet te negeren en tegelijk met mijn verhuizing terug naar Tilburg (de verbouwing was eindelijk klaar) het roer om te gooien en voortaan volgens de letter van het Flex trainingsschema te gaan trainen. Elke ochtend lekker naast de macho’s voor de spiegel een beetje met zware dumbbels zwaaien.

Benieuwd hoe periode vijf me verging? Lees morgen verder!

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x