was successfully added to your cart.

Flexchallenge 2015: Meting twee

By 5 maart 2015 december 27th, 2016 Sjanett

Enigszins zenuwachtig, en helaas dit keer in m’n eentje, rij ik de laatste zaterdag van februari naar Muscle Totaal in Veldhoven voor de tweede meting van de Flexchallenge 2015. Ik ben ontzettend benieuwd wat de meting op gaat leveren. Onze weegschaal thuis vertrouw ik niet meer (zo veel kan ik noooooit afgevallen zijn), maar de mening van de mensen om me heen is wel luid en duidelijk: er is wat met m’n lijf gebeurd. Eens kijken wat de score is na 5 weken op het Flexchallenge voedings- en trainingsschema!

Terugblik

Ik schreef vorige keer dat ik onwijs veel zin had om te beginnen, en met dat enthousiasme ben ik er ook in gevlogen. Meteen boodschappen gedaan met m’n voedingsschema in het achterhoofd en op zoek gegaan naar een structuur die bij me past. Het eetschema biedt enorm veel verschillende mogelijkheden en ik ben uitgekomen op:

  • Ontbijt: havermout met whey (en beetje olijfolie)
  • Ochtend: pannenkoek met glutenvrij meel en ei(wit)
  • Lunch: rijst/aardappel/quinoa met kip/rund/vis en groenten
  • Middag: 2 boterhammen met rosbief/kip en pindakaas
  • Diner: idem lunch
  • Avond: magere kwark

En ik moet zeggen, het gaat me (verbazendwekkend) goed af om me aan dit eetschema te houden. Gelukkig zijn er veel overeenkomsten met onze FitFood-principes, alleen is dit schema natuurlijk gericht op een heel specifiek doel. Het is voor mij even wennen aan de maaltijdfrequentie en ik eet nog wat meer koolhydraten dan ik gewend ben, maar gaat prima! Het feit dat ik me hier voor 95% aan kon committen, ondanks dat het heel strikt is, is voor mij een goed teken. Wat ik gedaan heb met die overgebleven 5%? In plaats van 1 cheatmeal per week, ben ik me 2 extra cheats “gegund” op moeilijke (emotionele of stressvolle) momenten afgelopen maand. En natuurlijk kan ik niet koken voor het blog of mijn opdrachtgever zonder te proeven wat ik gemaakt heb. Maar dat was het dan ook.

Ik heb zelfs al wel een paar favoriete recepten die ik regelmatig voor mij en m’n vriend maak. Bijvoorbeeld glutenvrije pasta (gemaakt van enkel rijstmeel) met heel veel groenten, tartaar rundergehakt en tomatensaus. Of varkenshaas met aardappelpartjes uit de airfryer en gestoomde groenten. Of gewoon lekker veel Oosterse wokgroenten met garnalen of vis en rijst. Nomnomnom.

flexchallenge meting 2

Maar niet alles ging zo goed. Trainen was een behoorlijke uitdaging. Een week voor de meting heb ik nog gemaild met m’n coach Rene daarover. Behalve dat ik door omstandigheden bijna 2 weken niet getraind hebt, blijkt het Flexchallenge trainingsschema een (te?) grote omschakeling voor me. Van groepslessen of CrossFit naar in m’n eentje trainen met andere oefeningen dan ik gewend ben is erg lastig! Daarnaast kan ik niet alle oefeningen doen, omdat de apparatuur simpelweg niet aanwezig is in een Box. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen.

Cardio blijkt ook niet mijn grootste vriend te zijn. Van de 40 minuten per week low-intensity en 25 min high-intensity die op het menu staan heb ik in totaal maar 30 minuten gejogd… in 5 weken. Auwtch! Je snapt nu de zenuwen voor de meting misschien wat beter 😉

Resultaat

Ondanks de niet perfecte gang van zaken deze afgelopen periode kan ik over het resultaat kort zijn:
ongeveer 2 kilo afgevallen en 4,2% lichaamsvet verloren (van 26,5% naar 22,3%).

BAM toch best wel een beetje trots!!! 😀

Vooruitblik

Gezien het goede resultaat is het eetschema hetzelfde gebleven. Dat is super fijn, want ik ken inmiddels alle hoeveelheden uit m’n hoofd en kan lekker gevarieerd eten binnen de gegeven mogelijkheden. Wat betreft trainen ga ik het wel anders doen. Omdat het voor mij niet motiverend werkt om in m’n eentje te trainen heb ik besloten om weer aan te sluiten bij Breda Strength & Conditioning. M’n coaches daar kunnen met me meedenken om de trainingen zo veel mogelijk aan te laten sluiten: dus misschien maak ik wat meer herhalingen dan de buurman omdat ik in een ander energiesysteem train, maar dat vind ik niet erg. Voor René ga ik mijn trainingsarbeid bijhouden in een logboek. Benieuwd wat hij daarvan gaat vinden en of ik met de terugschakeling een goede zet ga doen.

De meting zaterdag was super motiverend voor me, en ik ben deze week meteen begonnen met een rondje hardlopen en langere stukken lopen met onze pup. Kijken wat ik bij de volgende meting kan bereiken als ik ook de training ‘nail’. Daarnaast zal ik voor volgende keer rekening houden met het feit dat bij elke meting foto’s worden gemaakt, zodat ik niet weer in m’n meest versleten onderbroek in de etalage van MuscleTotaal sta….

Tot over 3 weken!

Liefs,
Sjanett

PS Lees hier alles over de eerste meting in januari

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x