was successfully added to your cart.

Flexchallenge 2015: Meting drie

By 30 maart 2015 december 27th, 2016 Sjanett

Na het overdonderende succes van de vorige meting was ik dit keer sceptischer toen ik naar Veldhoven reed voor de derde meting. Er zaten nu maar 3 weken tussen beide momenten en eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het in deze weekenden moeilijk had (en me dus ook niet perfect aan het eetschema gehouden had). Alhoewel de resultaten super waren, gebeurde er in het weekend daarna ook iets vreemds. Het mentale aspect wordt steeds prominenter, en ik moet op zoek naar strategieën om daar beter mee om te gaan!

Terugblik

Eerst maar eens evalueren hoe de afgelopen drie weken verlopen zijn.

Qua trainen heb ik me aan m’n plan gehouden, en dat was: trainen voor de World Fit Powerlift meet die afgelopen zondag (29 maart) plaats vond. Dat betekent dus squaten, benchen, deadliften en nog meer squaten, benchen en deadliften. Héérlijk als je het mij vraagt 🙂 Alhoewel dan dus geen flexchallenge trainingschema, nog steeds wel een full-body regime. Alleen in een totaal ander energie systeem, met 2-5 herhalingen, in plaats van ergens tussen de 12-16/18. Mijn lijf moest behoorlijk wennen aan die maximaal lifts, maar het ging super. Nog niet helemaal terug op mijn oude niveau, maar al zeker in de buurt met een 80 kg squat, 50 kg bench en 110 kg deadlift. So far, so good.

Maar dan: voeding. Zoals gezegd ging het niet he-le-maal lekker. Het eerste weekend had ik toevallig twee etentjes achter elkaar (en zelfs twee keer sushi… en zoals jullie zelf ook al weten, dan kán je niet alleen een salade eten om de schade te beperken). Als klap op de vuurpijl de zondag daarna ook nog eens een verjaardag waar ik wat van de hapjes meegegeten heb en nog een glaasje wijn gedronken had. Misschien stom dat ik het zo gepland had, maar ja. Ik moet er echt rekening mee gaan houden dat ik eigenlijk maar één sociaal event per week kan hebben, waarbij ik dan gewoon lekker mee kan doen met de rest, want ik voelde me enorm schuldig na dat weekend!

Ik was dan ook vastberaden om mijn cheatmoment het weekend daarop over te slaan. Makkelijker gezegd dan gedaan! Helemaal is het niet gelukt: ik ben wel gaan lunchen met een vriendin in het tweede weekend en gezellig meegegeten. Het was geen enorme cheat (courgette-feta ‘koekjes’ met een salade), maar het was niet wat er in m’n eetschema stond 😉 Daarbuiten waren het gewoon netjes de flexchallenge maaltijden en hoeveelheden.

Ik was ervan overtuigd dat ik geen goede resultaten zou hebben. Maar niets was minder waar!

Flexchallenge 2015: meting drie

  • Gewicht: – 1 kg (nu op 70,1 kg)
  • Vetpercentage: – 2,4% (nu op 19,9% -onder de 20, whoot, whoot!)
  • Vetvrije massa: + 1 kg

flexchallenge 2015: meting drie

Maar toen… oh ooohhh

En hier moet ik eigenlijk een stuk schrijven over mijn goede voornemens voor de komende periode. Ik heb nu 9 weken achter de rug en ga week 10 in. Maar in plaats van goede voornemens  is het hier tijd voor een kleine biecht. Of liever, een moment van bezinning.

De derde meting is nu een week geleden en alhoewel ik inderdaad goede voornemens had om volle kracht vooruit te blijven gaan is dat niet gelukt. Ik merk dat nu ‘de kleine saboteur’ in mij zich laat horen. En daar moet ik dringend een appeltje mee schillen! ‘Je kunt het hebben’, ‘Je ziet er al hartstikke goed uit’, ‘Dat haal je volgende week wel weer in’, en ‘Verder dan dit kom je toch niet’ (en nog een paar van die fijne dooddoeners), zijn allemaal niet constructieve gedachten, maar ze duiken wel op, en ze zorgen voor problemen!

Ik weet niet wat het is, misschien is de nieuwigheid er vanaf, of mis ik doorzettingsvermogen, of zelfvertrouwen, geen idee, maar ik heb dus afgelopen weekend behoorlijk gezondigd. Dat wil zeggen: donderdag, vrijdag, zaterdag én zondag… en op het plaats van delict waren pizza, cookie-dough ice cream en mora snacks gesignaleerd. Ik probeer het wel te analyseren, en kan heel veel redenen (lees: smoesjes) aandragen, maar het beste wat ik nu kan doen is zeggen: ok het is gebeurd, ik heb ervan geleerd, en nu dóór. Niet in blijven hangen of zielig doen, maar met frisse zin neus vooruit!

Want zoals mijn naamgenoot in deze blogpost zo mooi weet te verwoorden: Wanneer je in staat bent om mentaal écht ergens voor te gaan, zul je niets anders willen doen en laten (met jouw lichaam) dan wat je moet doen en laten om dat doel te bereiken. En ik WIL op dat podium staan met een super strak lijf. En geloof me dat GAAT gebeuren! 🙂

Moving on

Mijn zwakke momenten zijn ‘s avonds na het eten, dus dat wetende ga ik me daar beter tegen wapenen. Wandelen met de hond (overigens is het vele wandelen nu denk ik een van de mede oorzaken dat mijn resultaten zo goed zijn), warme douches en gewoon op tijd gaan slapen. Verder mijn social support system vaker aanspreken en gewoon knop omzetten en doorgaan!

Volgende maand laat ik jullie weer weten hoe het me vergaan is!

Sjanett

PS Uiteindelijk heb ik me door een vrij stevige nek/bovenrug blessure terug moeten trekken uit de powerlift wedstrijd. Baalde echt enorm daarvan! Nu weer lekker CrossFit en werken aan mijn zwakke plek (midden-/onderrug) en aan een mooie ass, want volgende maand is het weer met de billen bloot haha.

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x