was successfully added to your cart.

FitFood ontbijt inspiratie

By 11 september 2015 januari 5th, 2019 Energie

Ontbijt. Het eerste moment om meteen goed van start te gaan en de toon voor de rest van de dag te zetten. Je eet het alleen, samen met de kids, vriend, vriendin, kat… Thuis, onderweg in de trein of vanachter je bureau. Ontbijt. De nacht slaap ervoor is een soort teletijdmachine er naartoe. Maar ook… ontbijt: DE maaltijd die voor de meeste uitdagingen zorgt. Hoe pak je dat aan?

Natuurlijk wil jij geen suikerrijke cruesli of croissant! Dat weten we. Je wil een een volwaardig, gezond en voedzaam maaltje. Eentje waarvan je niet meteen weer honger krijgt en waar je je lijf (en je doelstellingen!) echt een plezier mee doet. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. We geven een paar van onze persoonlijke favorieten.

Wil weten welke hoeveelheden je zou moeten eten ’s ochtends? Raadpleeg onze portioneer richtlijnen.

Havermout

Super über hip and happening, terwijl het eigenlijk zo ouderwets is! Onze favoriet: overnight oats. Zet ’s avonds al je bakje met havermout en (amandel- of rijst) melk klaar in de koelkast. Om er een complete maaltijd van te maken voegen we een schep proteïne poeder toe (naturel of met smaakje) en eventueel een scheutje milde olijfolie of MCT olie. Hoef je het ’s ochtends alleen nog maar op te warmen en eventueel verder ‘aan te kleden’ (bijvoorbeeld met vers fruit, paar nootjes of cacao nibs). Niet alleen lekker snel klaar ’s ochtends, maar door het weken is de havermout ook beter verteerbaar.

Variaties zijn werkelijk waar eindeloos, dus laat je fantasie de vrije loop! Let er alleen op dat het geen 6 aardbeien, een banaan, kiwi, een hand noten, cacaonibs én honing wordt.

Havermout is van nature glutenvrij, maar kan, doordat er op de plek waar het verwerkt wordt kruisbestuiving plaatsvindt, gluten bevatten. Heb je een allergie, kies dan voor speciale glutenvrije varianten. Deze zijn zowel bij de AH, als Ekoplaza of online verkrijgbaar (maar vaak wel een stukje duurder). Voor alle anderen onder ons: gewoon die goedkope uit de supermarkt voldoen prima! Fijne budgetvriendelijke keuze ook. Laat wel de instant liefst staan.

Met havermout kan je veel meer maken dan alleen een overnight oats natuurlijk. Je kunt het als extra koolhdyraatbron ook in je smoothies verwerken of er koekjes, muffins of brood van bakken. Ook als pre- of post-workout een prima optie.

Tip: neem eens een kijkje bij Havermoutje voor nog meer inspiratie.

Eieren

Alle varianten zijn eigenlijk favoriet 😉 Met of zonder spek. Gekookt, in een roerei, als omelet of sunny side up. Ook lekker met bijvoorbeeld wat zalm, garnalen of kipblokjes. Vergeet je groente niet en bak bijvoorbeeld wat spinazie, tomaatjes, ui, paprika of boerenkool mee. Of eet er rauwkost of een salade bij. Maak een fritatta met aardappelblokjes, voeg rijst toe aan je omelet of roerbak wat gekookte quinoa mee.

Tip: maak er kleine muffins van en neem ze mee voor onderweg. Goed geschikt ook om restjes groenten en/of vlees uit de koelkast mee op te maken en om van te voren al klaar te maken als onderdeel van je mealprep.

fitfood ontbijt inspiratie eieren
fitfood ontbijt inspiratie kwark

Kwark

Meestal met havermout en wat fruit. Maaike gaat het liefst voor blauwe bessen. Sjanett aardbeien, sinaasappel of kiwi. Neem je magere kwark dan kan je eventueel nog een paar amandelen (of andere noten) toevoegen. Bij volle kwark is dat niet nodig (daar zitten al genoeg vetten in). 150 gram kwark bevat al een goede shitload aan eiwitten en is lekker fris en vullend!

Tip: ga hier voor een naturel kwark. De varianten met smaakjes bevatten vaak veel toegevoegde suiker. Helemaal niet nodig want met wat vers fruit en lekker veel kaneel of een heel klein beetje honing maak je er zelf iets veel lekkerders van!

Je maakt hier een volwaardige maaltijd van door later op de ochtend bijvoorbeeld nog wat rauwkost te eten, een groente smoothie of een groentesoep.

Pannenkoekjes/wafels/pancakes…

Dat had je niet verwacht in dit overzicht he? 😉 Maar toch verdienen de banaan-ei-(havermout) recepten (want daar hebben we het hier over) een plekje in de lijst met fitfood ontbijt recepten! Van 2 eieren en 1 banaan kan je namelijk heerlijke pannenkoekjes, wafels of pancakes kan maken. Voor dat verwen gevoel in het weekend. Handig is ook dat je ze makkelijk meeneemt om later te eten en ze tot een paar dagen van te voren al kan maken.

De klassieke variant is zoals gezegd met 1 banaan met 2 eieren. Even blenden en daarna op een laag pitje (in kleine pannenkoekjes) bakken. Je kan een of twee handjes extra rijstmeel, tapioca, boekweitmeel of havermout toevoegen voor wat extra stevigheid en koolhydraten. Mislukken we bij jou altijd? Bekijk dan ons filmpje!

Tip: er zijn veel paleo pannenkoek recepten in omloop. Niet allemaal zijn ze even fantastisch. Deze met spek (en extra eiwit poeder) kunnen we in ieder geval van harte aanbevelen voor je weekend.

Ook hier eet je weer op een later moment de groenten die eigenlijk bij het ontbijt horen.

Hartig

Aardappelen met groenten en vlees als ontbijt? Sure. Rijst met curry en kip? No problem. Wat je als ontbijt ziet en wat niet is cultureel bepaald. Niemand die zegt dat jij persé boterhammen of cruesli moet eten ‘s ochtends. Wij eten ook af en toe steak met ei en een salade ‘s ochtends. Niks mis mee!

Tip: Bekijk deze 10 ontbijt salades maar eens of maak een (paleo) breakfast hash (lekker!)

fitfood ontbijt
blog recepten_green goddess

FitFood shake

Last, but not least een handige (en overheerlijke) fitfood shake. Verwerk er groenten, eiwitten, vetten én koolhydraten in (zoals bijvoorbeeld in onze Green Goddess) en you’re good to go!

Groen, paars, geel, wit, er is altijd wel een smaakje dat bij jou past.

Tip: in je bidon ook onderweg in de auto makkelijk te drinken.

Wil je nog meer ontbijt recepten? Dan is FitFood Made Easy echt iets voor jou!

Smakelijk morgenochtend alvast 😉
Sjanett

PS Wat is jouw favoriete fitfood ontbijtje? Laat het ons weten in de comments!

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Join the discussion 2 Comments

  • Jeannette Vandervorst schreef:

    Hallo Sjanett
    Val je met fitfood ook af.
    of heeft het niets met dieet te maken.

    mvg Jeannette

    • Sjanett de Geus schreef:

      Hoi Jeannette,

      Het korte antwoord is JA, het lange antwoord is HANGT ERVAN AF 😉
      Als je onze portie-richtlijnen aanhoudt en eet naar behoefte (afhankelijk van hoe actief/sportief je bent) zul je positieve effecten op je lijf merken. Dus minder vet en meer spieren. Als het je doel is om vet kwijt te raken gaat dit je dus zeker helpen.
      Het is inderdaad geen dieet zoals je zegt, maar een manier van eten die je altijd kan blijven doen.

      Hopelijk heb je hier wat aan! En anders beantwoorden we graag je vragen via de mail.

Leave a Reply