was successfully added to your cart.

FitFood eten met kinderen

By 11 april 2017 februari 10th, 2018 Blog
FitFood met kinderen

Eten is een feestje! Die boodschap is naar ons idee één van de belangrijkste dingen om je kinderen mee te geven. Wil je een gezond fundament meegeven aan jouw kids, dan begint dat binnenhuis. Betekent dat dat ze dezelfde keuzes moeten maken en hetzelfde moeten eten als jij? Zeker niet! FitFood eten met kinderen is echter prima te combineren. Hoe je dat aanpakt, daar vertellen we je in dit artikel meer over.

Niet uitbannen, maar toevoegen

Het lijkt soms een alles of niets gedachte… “Ik ga gezonder eten, dus ik (en daarmee mijn kinderen) mag nooit meer…”. Focus, in plaats van het uitbannen van bepaald eten, op het toevoegen van gezondere opties. Zelf gemaakt en vanuit de gedachte ‘volwaardige maaltijd. Denk aan: Verschillende soorten groenten bij het avondeten, fruit of gedroogd fruit als snoepje of bijvoorbeeld een zelfgemaakte soep tussendoor. Juist het uitbannen of heel strict omgaan met bepaalde voeding, kan een averechtse effect hebben op het ontwikkelen van gezonde eetgewoontes.

Altijd iets gezonds achter de hand

“Mam, ik heb honger”. Zeker als je nog wat jongere kinderen hebt, herken je dit waarschijnlijk wel. Aan tafel willen ze niet altijd eten, maar dan ineens, is dat stemmetje van jouw kind daar. Of ze zijn volop in de groei en eten het liefst de hele dag. Zorg dat je altijd iets gezonds te snacken achter de hand hebt: Stukjes komkommer, wat fruit, paprika, een plakje van eerder gemaakt banaanbrood, wat kwark of yoghurt met besjes. Zo’n snackmomentje is een perfect moment om wat extra groente aan te bieden aan je kind. Zo wennen ze aan het idee dat je ook groente gewoon ook gedurende de dag kan eten (en niet alleen bij het avondeten).

Ga je op pad en heb je kleine kinderen, neem dan wat mee in een luchtdicht trommeltje. Door het beschikbaar maken van (gezonde) voeding op enkele andere momenten dan ‘vaste maaltijden’ leert je kind beter gehoor geven aan zijn eigen natuurlijke hongergevoel.

Bijkomend voordeel voor jou. Kinderen kunnen je helpen om ook gelijk een gezonde keuzes voor jezelf te maken én een goed voorbeeld te geven. Wat jij doet, telt namelijk altijd nog harder dan wat jij zegt…

fitfood eten met kinderen

Geen ‘goed’ of ‘slecht’ voedsel

Probeer voedsel niet te labelen als zijnde ‘goed’ of ‘slecht’. Koppel eerder de voordelen die bepaald eten biedt aan iets dat je kind leuk of belangrijk vindt. Zo dragen eiwitrijke producten bij aan bijvoorbeeld hun sport, groente en fruit aan hun huid en haar etc.

Maakt je kind een keer een ongezondere keuze, zeur er dan niet over door. Blijf in plaats daarvan gezonde alternatieven aanbieden. Gaat je kind een keer naar een feestje of klasgenootje waar minder gezonde keuzes voor het grijpen liggen? Let it happen. Ook dat is onderdeel van participeren in de wereld.

De voedselbeloning

“Als je je kamer opruimt, krijg je een snoepje”. Of koek, ijs en snoepgoed om kinderen te laten stoppen met huilen of zeuren. Voedsel wordt vaker dan we onszelf bewust zijn, ingezet als ‘beloning’. Een associatie die op latere leeftijd soms lastig te doorbreken is. Probeer in plaats van eten je kind eens te belonen met iets anders: Een leuk spel samen doen, naar het park of bos of iets knutselen bijvoorbeeld.

De pan van tafel

Vroeger stonden bij ons de pannen gewoon op tafel. Natuurlijk lekker makkelijk, maar het leert je niet echt iets over wat een goede portie is of niet. Maak in plaats daarvan ook voor je kids een bordje met zowel wat koolhydraten, eiwitten, vetten en groente. Zo leren ze ook wat voldoende voelt en wat niet. Hebben ze het op en toch nog honger? Of hebben ze moeite met het opkrijgen. Dwing ze in dat laatste geval niet hun bord leeg te eten. Beter bewaar je nog een restje voor als ze later die avond nog trek krijgen.

Maak hoe je je voelt na een maaltijd bespreekbaar. Bijvoorbeeld: “Dit is heerlijk, maar ik ben echt vol dus stop met eten.” Aan de andere kant, hou in je achterhoofd dat als jij altijd aan het diëten bent of aan het klagen over je lijf, je deze negatieve emoties kan doorgeven aan je kinderen. Probeer voeding altijd positief te benaderen.

Samen kiezen

Samen een recept uitzoeken, lekker samen koken en je kinderen actief betrekken bij een maaltijd. Het is een hele goede manier om je kind meer aan te zetten tot betere eetgewoontes. Bij jongere kinderen kun je het eten op het bord ook een cijfer geven. Vinden ze het superlekker dan geven ze het een 5. Vinden ze het minder lekker dan een 2 of echt niet lekker een 1. Dit geeft jou gelijk ook wat handvatten wat je meer op tafel kan zetten en wat in wat mindere mate.

Zoals je kunt lezen zijn FitFood eten en kinderen prima te combineren. Je hoeft geen aparte potjes te koken, hoogstens je kruiden af en toe iets te temperen in pittigheid :-D.

Veel eetplezier gewenst met je kleine!

Liefs,
Maaike

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply