was successfully added to your cart.

Fit zijn = afvallen? Think again en ditch je weegschaal!

By 21 september 2015 januari 5th, 2019 Afvallen

Instagram, YouTube, Facebook en Twitter staan er helemaal vol mee: quick fixes en wondermethodes om af te vallen. Niet alleen social media focust op dat getal op de weegschaal, ook de fancy modebladen staan er vol mee.Hoe zit dat bij jou? Misschien kijk jij wel elke dag hoeveel je weegt. Hopend dat je nu eindelijk dat droomgewicht hebt bereikt.

Fit zijn = afvallen, toch?

Think again!

Zullen wij je eens een geheimpje verklappen?

Hoe fit je bent, heeft niets met je gewicht te maken.

Hang je weegschaal aan de wilgen

Is het jou ook al eens voorgekomen dat je super in je vel zit, maar die stomme weegschaal alleen maar een hoger getal blijft aangeven? Stop maar met dat ding uit het raam willen smijten. Dat jouw gewicht is toegenomen, hoeft echt GEEN slecht teken te zijn. Je hoeft niet naar de winkel te hollen om een nieuwe weegschaal te halen. Staar je niet blind op dat getal. It’s only a number. Wat veel belangrijker is, is dat jij goed in je vel zit.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Heb je tijd voor nog een geheimpje? Maaike zit strakker en fitter dan ooit in haar vel, maar weegt wel 10 kilo meer dan tien jaar geleden. Ben je klaar voor haar gewicht? Wait for it… Maaike weegt 71 kilo. Huh? Dat had je niet gedacht, he?

Focus je op belangrijkere zaken

We zien het je al denken. Hoe zit dat dan? Hoe doe je dat dan op de goede manier, slim vetmassa (want daar gaat het om) verliezen?

hold on, hold on…..

Focussen op het verhogen van je metabolisme en vergroten van je spiermassa.

There we said it 😉

Onze tips waarmee jij dit voor elkaar krijgt:

  1. Let niet teveel op de cijfertjes
    Misschien vergelijk je jouw gewicht stiekem met dat van je vriendinnen en durf je zelfs je echte gewicht niet toe te geven. Misschien ben je dun volgens de normen van modebladen en weeg je 50 kilo. Alleen flabberen je armen en benen nog steeds. Dan ben je eigenlijk skinny fat en heb je meer vet dan spieren in je lichaam. Of kom je maar niet van je Buddha belly af. Laten we het hier nog maar eens zeggen: Fit zijn staat niet gelijk aan afvallen, maar juist aan het hebben van meer spieren dan vet in je lichaam. PUNT.Probeer daarom niet naar de weegschaal maar op andere indicatoren: hoe is het met je slaap, huid, focus, energie etc. Zie je daar verbeteringen, dan is dat een grote en goede stap naar een betere gezondheid! En dat is uiteindelijk toch waar we het allemaal voor doen, toch?Tot slot: niet focussen op de weegschaal staat overigens niet gelijk aan onverantwoord snacken en junkfood eten. Geniet van écht eten (nee dat is niet jezelf beperkten of uithongeren) en de voordelen die dat met zich meebrengt.
  1. Eet bij iedere maaltijd proteïne
    Wil je afkomen van cravings, je spiermassa behouden, fit zijn en niet flubberen? Genoeg proteïne binnen krijgen is dan essentieel! Nu zijn er formules waarmee je uit kan rekenen hoeveel dat precies moet zijn. Maar de gouden tip is meteen de meest makkelijke methode: zorg dat je bij IEDERE maaltijd proteine eet. Denk: vlees, vis, ei, zuivel of plantaardige proteïne-bronnen zoals quinoa of bonen (meer hierover lees je ook onze post die de juiste proteïne-porties bespreekt). Doe dus je voordeel met proteïne. En start vandaag nog met deze tip!
  1. Meer is niet altijd beter
    Bam! Lekker hard er tegenaan gaan en knokken voor het lijf dat jij verdient. Drie keer CrossFit in de week, nog tennissen, obstacelrun in het weekend en ow die spinningles met vriendin…kan alleen maar bijdragen…toch…? Top dat jij de voordelen van krachttraining al hebt ontdekt, maar weet dat alle vormen van training ook weer stress opleveren. Guess what: Al die activiteiten samen kunnen we juist voor zorgen dat je NIET slanker in je vel komt. Neem je training én je herstel serieus. Maak keuzes in wat je doet. More isn’t always better.
  1. Neem de tijd
    Fit worden kost tijd, veel research (we are there to help) en vooral consistentie. Sta je nog aan het begin van je journey om fit te worden? Lucky you, vanaf hier kun je alleen maar beter worden! Voor het geval je dit nog denkt: Je lijf is geen ‘overnight oats’ ;). Een harde training of een maand dedicated eten is een mooi startpunt, echter weet dat er meer voor nodig is. En ja…dat is ook zo voor al die hotbody’s die je online ziet.

“If I’d never let go of my obsession with staying below 90lbs, I never would have known what it felt like to be strong.” (SoheeFit) Yes girl, that’s the spirit! Denk de volgende keer dat je op de weegschaal staat dus vooral even terug aan die vooruitgang in de sportschool.

Liefs,
Sjanett

PS Worstelde jij lang met dat vervelende cijfertje op de weegschaal, terwijl jij je wel fit voelde? Of geef je al een tijdje niet meer zoveel om je gewicht? Laat het ons weten in de comments.

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply