was successfully added to your cart.

Er goed uit zien in bikini? Voorkom dat je skinny fat wordt!

By 17 februari 2016 juli 19th, 2017 Afvallen

YES! Eindelijk heb je je doel bereikt. Je weegt onder de X-kilo. Maar toch… als je in de spiegel kijkt, ziet je lijf er een beetje fluffy uit en je billen lijken de strijdt met de zwaartekracht te zijn verloren 🙁

Hoe kan dat nou? Je traint jezelf een ongeluk en je kan geen sla of crackers meer zien. Er is vast iets mis met de weegschaal ;-P

Het skinny fat syndroom

In medische termen ook wel MONW genaamd: Metabolically Obese Normal Weight. Anders gezegd: je hebt te weinig spiermassa en te veel lichaamsvet.

Hoe minder spieren je hebt, hoe fluffier je eruit gaat zien. Ook bij een lager vetpercentage. Het omgekeerde is ook waar: zelfs met een iets hoger vetpercentage zie je er veel slanker en strakker uit als je meer spiermassa hebt.

Zet een dame met weinig spiermassa en 15% vet naast een goed getrainde chick met 15% vet en het is of je een hamster met een luipaard vergelijkt…

En nee heren, jullie ontspringen hierbij ook niet de dans.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Lijk jij van deze twee het liefst op de fluffy hamster, doe dan het volgende voor een enkeltje richting het perfecte skinny fat lijf:

  1. Beperk strikt je calorieën
  2. Doe heel veel cardio
  3. Doe zo min mogelijk aan krachttraining

Maar wacht eens even… jij wilde toch juist strakker worden?

Van skinny fat naar een vetverbrandende machine

Door je focus op de weegschaal, uren training en weinig eten heb je nog niet het resultaat behaald dat je wil. Het kost je tijd en het frustreert. Niet de beste ingrediënten voor een gezonde, fitte en vooral blije jij… Hoe kan je dat skinny fat nu omzetten in een lichaam waar je je lekker in voelt én dat ook nog een loeisterk is?

Focus op het verhogen van je metabolisme en het vergroten van je spiermassa.

Ennuh, dames niet bang zijn dat je bulky of mannelijk wordt. Een goed gespierd lichaam bouwen kost jaren op de natuurlijke manier. Die te bulky vrouwenfoto’s waar je zo bang van wordt zijn met behulp van verboden middelen zoals anabole steroïden tot stand gekomen (in de meeste gevallen). Jij wordt gewoon een hotASS luipaard door het doen van krachttraining. BOTS.

Krachttraining helpt om niet skinny fat te worden

Let’s talk about weights. Wil je:

  • Een betere balans in vet- en spiermassa…?
  • Een betere flexibiliteit…?
  • Een betere houding…?
  • Betere productiviteit…?
  • Minder kans op blessures…?

Dan is het een goed idee om krachttraining in je training in te passen.

En nee, daarvoor hoef je niet meteen naar een sportschool te rennen. Sterker nog, liever niet. Te vaak wordt je daar op een fiets of machine geplant en heb je zelf geen clue wat je het beste kan doen. En dat terwijl je je mooiste trainingsgadget altijd bij de hand hebt… Je eigen lichaam!

Bouw je training op rondom compound oefeningen. Dit zijn oefeningen waarbij je verschillende delen van je eigen lichaam gebruik.. Het zijn bewegingen waarbij je met name grote spiergroepen aanspreekt. En dat is mooi, want die verbruiken ook in rust het meeste.

Een paar bewegingen om zeker te leren kennen zijn:

Met deze vijf bewegingen kun je thuis al een quick start maken naar een strakker lijf. Zonder een sportschool te hoeven binnenlopen.

Start met 5 dagen per week 10 minuutjes. Gelijk een prima manier om jezelf te bewijzen dat ook jij tijd kan maken voor jouw gezondheid.

Als je op zoek bent naar wat trainingsinspiratie, probeer dan eens één van workouts die Noël wekelijks voor je schrijft (zoals deze). Inclusief manieren om de oefeningen te schalen naar jouw niveau.

Klinkt dit jou als muziek (of ronkend metaal in de oren), maar is krachttraining nieuw voor je? Zorg dat je de bewegingen goed aanleert om blessures te voorkomen. Zoek een goede CrossFit of Strength & Conditioning box, een Personal Trainer (als nodig) buiten de ‘el cheapo’ sportschool of stuur mij een berichtje voor advies of hulp.

Wat doe je hier nog, start lifting!
Maaike

skinny fat

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion 2 Comments

  • manon schreef:

    vergeet je eigenlijk niet te melden dat je wel een warming up moet doen? en wat zouden ze dan kunnen doen als warming up als je niet de sportschool binnen wilt lopen?

    verder je zegt 5x per week 10 minuutjes deze compound oefeningen. Hoe bepaal je hoe vaak je ze doet? setjes, herhalingen?

    de oefeningen van Noël zijn echt top. Ik heb die van afgelopen donderdag gedaan, vooral zo doorgaan zeg ik.

    • Maaike Rijk schreef:

      Goede vraag Manon,
      Als warming-up vooral de gewrichten losdraaien en hartslag klein beetje verhogen. Je gaat geen cardiovasculaire inspanning doen zoals hardlopen nl. Wat je kan doen:

      Terwijl je staat, een pas op de plaats waarbij je je knieën zo hoog mogelijk optrekt. 30 sec
      Terwijl je staat, pas op de plaats, terwijl je met je hakken je billen aantikt. 30 sec
      Terwijl je staat, je armen zijwaarts houden, horizontaal met de grond, beginnen met kleine cirkels draaien en steeds grotere cirkels maken. Beide kanten op. 30 sec.
      Terwijl je staat, naar de grond toe buigen. Uitlopen op je handen, totdat je lijf een plank is. Spanning houden. Teruglopen op handen. rustig overeind komen. 5 keer.
      Vervolgens je oefeningen eerst doornemen met lichaamsgewicht of enkel lege stang of stok (afhankelijk van je niveau). Daarna nog een set met iets meer gewicht voordat je daadwerkelijk begint.

      Binnenkort zullen we hier ook een warming-up video over plaatsen op ons Youtube kanaal.

Leave a Reply