was successfully added to your cart.

Emotie eten: zo ga je er gezond mee om

By 13 januari 2019 januari 14th, 2019 Afvallen

Vechten tegen voeding is net zo onzinnig als vechten tegen zuurstof. Je eetlust dwangmatig onder controle willen houden is net zo zinloos als niet meer willen ademen. Emotie eten speelt daarbij ook een belangrijke rol.

We hebben voeding nodig. Niet alleen als brandstof om te kunnen bestaan, maar ook voor andere functies.

Eten is ontspanning. Overeten is zelfs een zeer effectief middel tegen stress. Zit je buik (te) vol, dan moet je spijsvertering aan het werk. Dat gaat alleen als je parasympatisch zenuwstelsel geactiveerd is. Met andere woorden, dat gaat alleen als je ontspannen bent. In stresssituaties staat dit uit. Een volle buik hebben is daarmee een perfect middel om te ontspannen. En daar is niks mis mee!

Eten is plezier. Zelfs liefde. Voeding kan als een symbolische vervanger fungeren voor liefde. Eten is ook een manier om te zeggen: fuck you, ik doe lekker waar ik zelf zin in heb. Het is een uitingsvorm van onze innerlijke rebel. Eten is een manier om ‘in je lijf’ te komen, om te aarden en om je ziel en lijf letterlijk te vullen en voelen.

Eten is een manier om in balans te komen. Een eetbui, een volle maag, een rebelse neiging, een klein verwenmomentje is een manier om wellicht andere plaatsen waar energie wegvloeit, waar we onderdrukt worden en waar we geblokkeerd zijn in balans te brengen.

En weet je wat het mooie is? Al deze mechanismen zijn prachtig. Ze zijn functioneel en helpen de meesten van ons al jaren om beter om te gaan met stress, lastige situaties, emoties en gedachten.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Daarom ben ik fan van emotie eten.

De keerzijde van emotie eten

Ongelimiteerd troostvoedsel eten, want Sjanett zegt dat het oké is? Niet helemaal.

Waar ik namelijk minder fan van ben, zijn de negatieve gevolgen van het te vaak inzetten van emotie eten als mechanisme voor ontspanning, troost en plezier.

Want hoewel emotie eten op de korte termijn heel effectief kan zijn, op lange termijn is het niet de oplossing. Het kan overgewicht veroorzaken of je gezondheid op andere manieren negatief beïnvloeden. Om te voorkomen dat je ongeremd blijft eten, kun je je beter richten op andere strategieën die je hetzelfde opleveren. Dat kan in het begin best lastig zijn. Emotie eten is immers bijzonder effectief en zit vaak ingebakken in ons systeem.

Het goede nieuws is dat wilskracht of jezelf continu motiveren niet nodig is. Het is niet nodig om tegen je eetlust te vechten.

3 wilskracht-vrije alternatieven voor emotie eten

Waar je naar op zoek wil gaan is het krijgen van inzicht én het aanbieden van alternatieven die dezelfde opbrengsten hebben als emotie eten. Wat zorgt ervoor dat jij:

  • Plezier hebt
  • Kan ontspannen
  • Je geliefd voelt
  • Geniet

Over het algemeen helpen embodiment technieken goed om dit te bereiken. Dit zijn methoden waarbij je je meer bewust wordt van het lichaam dat je hebt en daarvan kan genieten.

Letterlijk betekent het ‘in je lijf komen’.

We zitten vaak zo opgesloten in ons hoofd dat we vergeten dat we een lichaam hebben! Als dat lichaam dan eindelijk wil ontspannen of als het emotioneel is, dan hebben we een hoge dosis nodig van hetgeen hier een bijzonder effectieve oplossing voor is. Eten.

Als je geen echte trek hebt, kun je beter andere technieken toepassen om in je lichaam te komen. Kijk vooral wat jij leuk en fijn vindt, dit is voor iedereen anders. Dit zijn mijn persoonlijke favorieten die je hopelijk inspireren:

  1. Sporten. Of eigenlijk alles waarbij je je lijf beweegt. Dat kan ook dansen zijn op je favoriete nummer in de woonkamer, voor de spiegel (dare) of op straat (double dare!). Zolang het maar geen ‘moetje’ is en je er echt plezier aan beleeft. Zo ben ik laatst gaan trampolinespringen, maar ook een pittige CrossFit les kan dit voor jou zijn.
  2. Mediteren. Of een fijne wandeling. Of in bad gaan. Of een boek lezen over persoonlijke ontwikkeling waardoor je je meer in je kracht voelt en waardoor je dichter tot jezelf komt. De remedie tegen teveel in je hoofd vastzitten is rust in je hoofd creëren en de processen observeren in plaats van erin meegezogen worden.
  3. Op vakantie gaan. Ook in eigen land. Al is het maar een dag of een paar uur. Lekker even zitten op een terras of wandelen op het strand. Even uit je normale omgeving en volop genieten van nieuwe indrukken. Op deze momenten ben je niet bezig met wat je wel of niet goed vindt aan jezelf of wat een ander denkt, maar kan je volledig in het moment zijn.

Alles mag en kan, zolang jij er maar van geniet en je ontspanning kunt vinden.

Emotie eten de baas

Ik besef me ook dat eten de makkelijkste oplossing lijkt als je niet lekker in je vel zit. Geloof me, daar kan ik over meepraten.

Wat mij helpt is dat ik alternatieven ken die op lange termijn veel beter voor me werken. Mocht ik dan toch een keer een eetbui hebben, dan kan ik het volgende tegen mezelf zeggen:

Hey, ik heb nu deze hele pizza in m’n eentje op, en oh, die bak ijs ook nog. Dat is prima. Ik had het blijkbaar nodig om te ontspannen. Morgen weer een dag.”

Ik heb geen schuldgevoel en probeer me te focussen op mijn lange termijn strategieën, zoals dagelijks mediteren en regelmatig wandelen, reizen en lezen. Hierdoor heb ik steeds minder behoefte aan eten om te ontspannen.

Duik dieper

De ongewenste symptomen van emotie eten en overeten zoals overgewicht, weinig energie of gezondheidsklachten zijn een teken dat er aspecten van jezelf of je omstandigheden zijn die aandacht behoeven.

Wat is de reden dat jij deze mechanismen nodig hebt? Dit kan op persoonlijk vlak zijn, maar ook op het werk, in je sociale omgeving, je familie, je financiële situatie, you name it.

Het is slim om daarbij ook naar je gehele voedingspatroon te blijven kijken. Als de basis goed is, dan kun je uitsluiten of je eetbuien of snaai-neigingen veroorzaakt worden door tekorten in voedingstoffen of dat het vooral emotioneel is.

Hoe diep je wil graven en eraan werken is aan jou. Welke aspecten hebben aandacht nodig? Wat is de les die jij op dit moment te leren hebt? Waar lekt er energie weg en waar lijkt dit juist lekker te stromen?

Door dit te optimaliseren en te werken aan ontspanning, kun je resultaten bereiken die niet alleen transformationeel zijn, maar vooral gezond en blijvend.

Ik hoop dat ik je met deze post heb laten zien dat wat jij denkt dat de vijand is, je honger of eetbuien, juist cadeautjes zijn voor jezelf. Het laat je zien waar je nog kan en mag groeien.

Liefs,
Larissa

PS Wil je graag meer leren over je relatie met voeding, zodat je dit blijvend kunt verbeteren? Dan is onze Food Freedom Mindset echt wat voor jou! Met alle kennis over de psychologie van het eten kunnen wij jou helpen om van ongewenst eetgedrag af te komen. Daarnaast hebben we beperkte ruimte voor 1-op-1 coaching voor persoonlijke begeleiding.

Larissa Ruwiel

Author Larissa Ruwiel

Larissa is holistisch diëtist en Eating Psychology coach. Ze doorziet snel de oorzaak van eetstruggles en helpt vrouwen met een holistische body & mind aanpak hun gezonde doelen te behalen. Mensen coachen naar ‘Food Freedom’, (lekker in je vel zitten én een relaxte relatie met eten hebben), is haar kadotje aan de wereld. Naast coachen bij LoveFitFood, coacht ze in haar eigen praktijk Manage Your Body.

More posts by Larissa Ruwiel

Leave a Reply