was successfully added to your cart.

Effectieve strategieën om jouw doelen te bereiken en behouden (deel 2)

By 10 september 2016 juli 11th, 2017 Geluk

In deel 1 van ‘Effectieve strategieën om jouw doelen te bereiken en behouden‘ bespraken we wat de rol is van jouw omgeving en hoe jij daar vervolgens mee omgaat. Je leerde meer over loslaten, standvastigheid en intrinsieke motivatie.

In dit tweede en tevens het laatste deel van deze reeks ga ik dieper in op manieren om je omgeving mee te krijgen, conflicten te verminderen en je eigen weg naar een gezond leven te verbeteren.

Verandering is moeilijk, maar het (willen) veranderen van anderen misschien nog wel moeilijker. Tja, waar begin je dan? Vooral met praktisch aan de slag gaan. Dat is dan ook precies wat we gaan doen

Oefen met het opofferen van ‘winnen’.

In deel 1 van deze reeks benoemde ik al kort het punt: Niet altijd gelijk willen hebben. Dat willen ‘winnen’ zit bij veel van ons behoorlijk ingebakken.

Als je een conflict hebt met een geliefde bedenk dan eens of je graag ‘gelijk’ wilt hebben.

Vraag jezelf af wie je wilt dat er wint: jij, of het team dat bestaat uit jezelf en je geliefde(n).

Soms moeten we ons eigen gewin opgeven voor het groter goed van familie en vrienden. Vaak betekent dat, dat je je geliefden accepteert en van ze houdt, zelfs als ze het niet eens zijn met of zich niet aanpassen aan wat jij denkt dat het ‘juiste’ is.

Dit vergt oefening en in het begin kan het lastig zijn.

Oefen vandaag eens met geen gelijk hebben en kijk naar het resultaat.

effectieve strategieën

Ga voor positieve doelen, in plaats van negatieve

In deel 1 spraken we ook over het feit dat het heel goed mogelijk is dat ieders waarheid anders is. Wil je meer begrip kweken tussen de mensen dicht bij je en waar je om geeft en jou? Veel begint bij je woordkeuze. Door te gaan spelen met de woorden die je gebruikt, kun je jouw omgeving (voorzichtig) coachen. Probeer daarbij te denken vanuit benaderdoelen in plaats van vermijddoelen.

Wat bedoel ik daarmee? Vermijd negatieve doelen zoals: “Stoppen met het eten van junk food.”, “Geen tv kijken na het eten.” en “Niet te veel eten.

Ze voelen vaak beperkend aan en roepen weerstand en rebellie op.

Stel in plaats daarvan positieve doelen, zoals “Probeer twee nieuwe groenten deze week.”, “Eet vandaag drie verschillende kleuren planten.” en “Doe iets waardoor je 20 minuten buiten adem raakt.

Dit soort doelen zorgen er eerder voor dat mensen zich open stellen en creatief, geïnteresseerd en bereid voelen iets te doen.

Heb je kleine kinderen en wil je ze meer groente laten eten? Dan kun je van de doelen zelfs een spel maken. Laat ze op de groente afdeling twee nieuwe dingen zoeken om die week te proberen. Vervolgens kun je ze ook nog betrekken in het zoeken van een passend gerecht én het klaarmaken ervan.

Positieve doelen zorgen ervoor dat het veranderproces harmonieuzer en positiever verloopt en zelfs leuk is voor jou en je gezin.

Maar… wie ondersteunt jou?

Van de mensen die bij ons komen voor coaching horen we het regelmatig. Zelf kun je hard bezig zijn je gezin of omgeving mee te krijgen, maar af en toe wil je ook gewoon even support voor jezelf! En terecht. Het kan heel handig zijn wanneer je iemand hebt die je steunt, buiten je sociale kring.

Een goede voedings- en fitnesscoach kijkt verder dan alleen ‘wat je eet’, ‘hoeveel reps je eruit perste’ of ‘het feit dat je sweatangels kan tekenen na een sessie die meer voelde als payback time voor de slechte dag die de beste persoon had…’.

Deze kan kan je een objectieve mening geven en functioneren als klankbord, verstand en bron van praktische ideeën en inspiratie; een bron van momentum.

Een ervaren coach kan ook iemand zijn bij wie je verantwoording af moet leggen. Dit is vooral belangrijk wanneer jij de lifestyle pionier bent in je sociale omgeving.

Effectieve strategieën

Wat zijn jouw motieven?

Misschien heb je na het lezen van deel 1 al nagedacht over je intrinsieke motivatie. Of beter nog, deze zelfs kort op papier gezet. Het kan je helpen om vol te blijven houden.

Hoe je dit vervolgens naar de praktijk vertaalt?

Elke keer dat je een keuze maakt over eten of beweging (of elke andere gezondheidsfactor die je wilt verbeteren) vraag jezelf dan af:

  • Doe ik dit omdat iedereen het doet of omdat het past bij mijn eigen interne intenties en waarden?

Dat betekent niet dat het slecht is om te willen of te doen wat anderen doen. Maar als je de rest volgt, doe dat dan bewust. Jij, en alleen jij bent verantwoordelijk voor jouw uiteindelijk keuzes.

Hulp en steun zit in kleine dingen

Op één of andere manier zijn we altijd op zoek naar dat ene grote moment. Dat moment waarop alle schijnwerpers aangaan, vergezeld met filmische muziek en tranen van geluk. Dat moment waarop de ‘ander tot inkeer komt’.

Wake-up call, ga je wachten op dit moment, dan mis je alle mooie, kleine momentjes van steun die juist een groot verschil kunnen maken als je van frictie naar momentum wil.

Dus:

  • Vraag je geliefde om met je mee te gaan voor een ochtendwandeling.
  • Vraag je kinderen te helpen met het samenstellen van een menu, het uitkiezen van groente in de supermarkt of te helpen bij het koken.
  • Vraag je beste vriend(in) om een knuffel na een stressvolle week.
  • Vraag je vrienden en familie je aan te moedigen bij een hardloopwedstrijd of obstaclerun.

Betrek je sociale netwerk bij je leven, zonder ze te dwingen te veranderen.

Accepteer hen zoals zij zijn en vertel hen hoeveel het voor je betekent dat zij er voor je zijn. Ervaar hoe het zal bijdragen in het behalen en behouden van jouw doelen.

 

Wat vond je van deze artikelreeks? Laat het me weten in de comments!

Liefs,
Maaike

Ps. Wil je persoonlijk door ons gecoacht worden? Stuur ons dan een berichtje met jouw motivatie.

 

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Precision Nutrition: effective ways to deal with negative peer pressure and sabotage.

 

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion 2 Comments

  • FrankJ schreef:

    Hi Maaike,
    Net heb ik, op aanraden van Marinka, je twee artikelen over de strategiën van gezond leven gelezen. Ze voelen voor mij als “Recht uit het hart” en met precies de juiste insteek. Werken vanuit gelijkwaardigheid met de mensen om je heen en zonder leven zinder waarde oordeel. Dank je wel voor de gekozen woorden en de ondersetuning die ik voel voor mijn gekozen weg: het voorbeeld geven is voldoende. De rest volgt vanzelf. En als dat niet zo is, is dat ook goed.

Leave a Reply