was successfully added to your cart.

Do What Works For You

By 30 juli 2015 januari 5th, 2019 Afvallen, Energie
do what works for you

“Wat en hoeveel moet ik eten?”
“Is er een eetschema dat ik kan volgen?”
“Kan ik product X wel of niet eten?”

Veelgestelde vragen van mensen die gezonder willen leven en strakker in hun velletje willen komen te zitten. Wellicht heb jij deze vragen ook al wel eens gesteld. Begrijpelijk, want je stapt out-of-your-comfort zone op zoek naar verandering. En dat is lastig. Maar aan het vasthouden aan strikte eetschema’s of het volgen van eet-boekjes à la mevrouw Bakker kleven ook grote nadelen. Ook al lijkt dit in het begin misschien dé oplossing. Dus wat moet je dan doen? Ons motto: do what works for you! En nee we gooien je niet meteen in het diepe, we beginnen samen in het kinderbadje 😉

Voor- en nadelen van eetschema’s

Handig, zo’n eetschema in de Woman’s Health, uit een Sonja Bakker boekje of zelfs van een voedingsconsulente. Daarin staat precies wat, hoeveel en wanneer je moet eten. Een halve grapefruit hier en twee boterhammetjes daar. Hoef je niet meer over na te denken en is gewoon blindelings te volgen. En dat lukt vaak ook vrij goed. In het begin. Vaak ook zelfs met goede resultaten.

Maar wat nou als jouw favoriete gerecht/ingrediënt er niet in staat? Moet je dat dan maar nooit meer eten? En hoe werkt dat als je een gezin hebt dat misschien niet mee wil eten? Steeds twee verschillende potjes koken? En hoe pas je zo’n rigide eetschema in je sociale leven in? Wat doe je met onverwachte gebeurtenissen waardoor je niet je voorgeschreven eten kan eten. Moet je dan maar niks eten? Of jezelf schuldig voelen als je afwijkt? Misschien is het wel te veel, of krijg je zulke enorme cravings dat je van de ene eetbui in de andere beland.

Ik kan over dit hele proces meepraten. Lees mijn ervaringen met de Flexchallenge maar eens.

Maar wacht we zijn er nog niet… want wat doe je na je 4, 6 of 12 weken, of hoe lang je schema ook duurt. Blijf je het tot in den treure voor de rest van je leven volgen? En als je op eigen benen gaat staan… wat moet je dan eten? Tadaa nu is de circel weer rond, want dan zijn we weer precies bij je eerste vraag beland: “Wat en hoeveel moet ik eten”?

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Je snapt het. Een eetschema kan een fijne leidraad zijn in het begin, maar is alles behalve duurzaam of flexibel. En juist die twee laaste eigenschappen zijn de sleutel tot succes! Wil je een nieuw eetpatroon aanleren moet het bij jou en jouw persoonlijke situatie en jouw levenstijl passen. Een eetschema lijkt handig, maar nog veel handiger is als je zelf weet wat je moet doen. Power to you!

Er bestaat geen one-size-fits-all

Toegegeven, als je van een ongezond eetpatroon komt, is waarschijnlijk elk sensible eetschema dat je gaat volgen al een verbetering. Grote kans ook dat je op een gegeven ogenblik op een plateau beland en dat je geen vooruitgang meer boekt.

Geen enkel lichaam werkt namelijk precies hetzelfde. Er zijn verschillen in hormoonhuishouding, dieetgeschiedenis, activiteiteniveau over de dag, lichaamscompositie, hoeveelheid spiermassa, eventueel medicijngebruik of aandoeningen en ga zo maar door. Geen enkel standaard one-size-fits-all eetschema kan daar rekening mee houden. Zelfs de zogenaamde gepersonaliseerde eetschema’s niet. Want zelfs van dag tot dag zijn er verschillen. In slaap, stress, etc.

En dat heeft niet alleen invloed op het effect van je voeding, maar ook van je training, Maaike en ik kunnen twee maanden exact hetzelfde eten en hetzelfde trainingsschema volgen, en toch andere resultaten boeken.

En nu? Tja, wij weten ook dat je niet 24/7 een personal coach en chefkok kan inhuren zoals de sterren om dat doen om je te begeleiden op weg naar jouw droomfiguur. Je zult het uiteindelijk zelf moeten doen. Gelukkig helpen wij je daarbij 🙂

De omschakeling naar FitFood

Gezonde voeding? Dat is FitFood! In de portioneren post leggen we daarnaast precies uit hoeveel je om te beginnen zou kunnen eten. Waarom om te beginnen dik gedrukt is leggen we eerst even uit.

Voor nieuwe FitFoodies is ons advies: begin bij de aanbevolen hoeveelheden. We’re not gonna sugarcoat it… Vooral in de transitieperiode kan je last krijgen van ‘ontwenningsverschijnselen’.

Gelukkig ga je vooral gewoon genieten van heerlijk eten, met alle vrijheid voor de dingen die jij lekker vindt. En zul je merken dat je (net als de andere FitFoodies) meer energie krijgt. Beter in balans en in je vel komt te zitten. En waarschijnlijk ook al wat kilo’s kwijt zal raken. So far so good.

Wil je een stapje verder gaan dan kan je er ook voor kiezen om eens 30 dagen te testen wat de bekende allergenen en/of slecht verteerbare voedingstoffen zoals suiker, tarwe en lactose met je lijf doen. Dit kan je samen met ons onder begeleiding doen tijdens de FitFood30.

Pas toe, ervaar en leer

Eenmaal overgestapt kan je gaan kijken wat deze hoeveelheden met je lijf doen. Houd een tijdje een logboekje bij met wat je eet, hoe je je voelt, hoe je lijf reageert en hoe je training gaat. Dit kan tijdens een 30 dagen eliminatie test, maar ook daarna.

Mogelijk vind je het lastig om gerechten te bereiden, kom je in het weekend in de verleiding toch suiker te eten of had je tijdens de training heel veel of juist onvoldoende energie. Schrijf het op en grote kans dat je patronen gaat ontdekken.

Do what works for you

Onze richtlijnen zijn precies dat: richtlijnen. Ze zijn een heel goed startpunt als je begint met de FitFood lifestyle. Zoals gezegd: elk lijf is anders, heeft een andere energiebehoete, en niet iedereen heeft dezelfde doelstelling. Helaas boys and girls is er geen gouden maatstaf, of magische formules.

Heb je nog veel honger, trek of ben je duizelig na het sporten eet dan wat meer (maak álle porties wat groter). En andersom ook, is het voor jou te veel, maak dan je porties wat kleiner. Heb je 30 dagen super clean gegeten tijdens onze challenge, maar mis je je kwark? Eén keer eten (volgens ons herintroductie protocol) en je weet meteen of dit voor je werkt of niet en wat het met je lijf doet. Experimenteer, kijk wat het doet, hou het bij in een logboekje en pas waar nodig aan. Do what works for you.

And keep doing it

Onthoud dat het vinden van jouw juiste voedingsbalans tijd kost. Probeer de goede gewoonte om dingen op te schrijven te behouden en doe per keer kleine aanpassingen. Houd je aanpassingen 3-4 weken vol, voor weer iets te veranderen. Zo weet je wat je doet en wat het effect ervan is.

We geven je de belangrijkste handvatten, maar gaan je uiteindelijk geen eetschema’s of bevelen opleggen. Tolereer je bepaalde allergenen, eet je liefst 2 (of 6) maaltijden op een dag, voel je je daarbij kiplekker en behaal je hiermee ook doelstellingen? Fine by us! Is dat laatste niet het geval, dan moet je je wellicht nog een keer achter de oren krabben.

Succes!
Sjanett

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply