was successfully added to your cart.

De zin en onzin van 30 dagen challenges

By 18 december 2015 december 24th, 2017 Afvallen
zin en onzin van 30 dagen challenge

Waar gaat een challenge over (of zou hij over moeten gaan)?

1. Aanleren van een nieuwe gewoonte

Om de vraag te beantwoorden of ‘iets nut heeft’ wilden we eerst de beweegreden erachter kennen. Waarom start iemand met een challenge, of denken ze er ieder geval over na?

Een belangrijke motivator is de belofte dat nieuwe gewoontes aangeleerd kunnen worden, en oude (zoals ongezond eten, veel snoepen, weinig bewegen etc.) afgeleerd kunnen worden.

Maar, kun je dat wel realiseren in 30 dagen?

De meningen over het aanleren van nieuwe gewoontes zijn wisselend. Sommige mensen beweren dat je met 21 dagen tot maximaal 30 dagen een andere gewoonte kunt aanleren. Toch lijken de meeste onderzoeken uit te wijzen dat je 30 dagen nodig hebt om een ander patroon aan te leren en 90 dagen om een andere gewoonte te creëren.

Als je het ons vraagt heeft dit sterk te maken met wat je precies wil veranderen en hoe hardnekkig je gewoonte is. Plus, hoe bewust ben je je van je gewoonte?  Voor, maar ook tijdens het aanleren speelt namelijk nog een anders aspect een rol: mindset.

2. Mindset shift

Een goede challenge gaat om meer dan je buikje verliezen in 30 dagen of suikervrij eten. Gedurende 30 dagen maak je een proces door van bewustwording, ontdekken en leren.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

“Ik kan niet zonder chocolade
“Ik heb geen tijd om iedere dag 30 minuten te bewegen”
“Ik snoep niet, dus ik krijg al bijna geen suiker binnen”

Stuk voor stuk aannames of stellingen geboren uit gewoontes of eerdere mislukte pogingen.

Voor je aan een challenge begint, is het belangrijk dat je gemotiveerd bent. Dat je open staat voor verandering. Start je met een negatief vertrekpunt, dan staat dit bijna garant voor een mislukking.

Met een challenge start je iets dat buiten je comfortzone ligt. Je investeert in jezelf en je eigen groei als mens. Het is niet alleen een fysieke challenge (weglaten van x eten, doen van y activiteit), maar ook een mindset shift die je maakt. Zonder positieve en nieuwsgierige attitude kom je er niet.

3. Lijf opschonen

Veel mensen hebben de wens om wat strakker in hun vel te komen. Veel challenges die je tegenkomt, zijn dan ook gefocussed op het verliezen van gewicht, een detox of sappengebeuren.

Helaas staan beide vaak gelijk aan het wrecken van je lichaam. Tja, dat je afvalt van 30 dagen jezelf uithongeren, daar heb je geen rocketscience voor nodig. Of het de slim is.. ?

Toch kan, mits goed aangepakt een challenge wel helpen bij het opschonen van je lijf.

Een dergelijk eliminatie protocol doorlopen we tijdens de FitFood30: een challenge waarin je bewust een aantal voedingsmiddelen 30 dagen lang gaat laten staan. Denk hierbij aan (toegevoegde) suiker, zuivel en granen. Niet omdat je dat dat nooooit meer zou mogen eten, maar om te testen wat het effect van deze voedingstoffen op je lijf is. Dat kan namelijk soms groter zijn dan je zou denken! De enige manier om daar achter te komen is door deze voedingstoffen een tijdje te laten staan en je lijf even rust te geven.

4. Effect zien

Tot slot gaat een challenge uiteindelijk natuurlijk om resultaat. Eerlijk is eerlijk, een goede challenge kan best pittig zijn en dan wil je daar ook wat voor terug zien. Zoals we hierboven al schreven is het doel van veel mensen die met een challenge beginnen om (het liefst zo snel mogelijk) strakker in hun vel te komen.

Het doorlopen van een goede challenge kan je echter veel meer bieden dan dat. Denk aan meer energie, gezonder zijn, langer met je kids kunnen spelen, minder vaak ziek, je eerste stap naar ook nog lekker fit en actief zijn over 10 jaar, of een van de andere 150 manieren om je gezondheid te meten.

Neem bovenstaande lijst er eens bij en vraag jezelf voor je begint maar eens af wat voor effect je nog meer (of eigenlijk) zou willen zien.

Hoe is een goede challenge opgebouwd?

Als je zo leest waar een challenge over gaat, klinkt het best als een goed plan, niet?

Ja en nee.

Natuurlijk hangt het af hoe serieus je met iets aan de slag wil. Is jouw challenge om gewoon wat extra lol met vrienden te hebben. Fine, lekker doen! Wil je echter een duurzame verandering uit je challenge halen, dan is het goed te kijken wat deze allemaal inhoud.

Eerder schreef ik al waarom we in het vraagstuk ‘challenges’ doken. Omdat we er zelf één wilden opzetten die wel succesvol is. We deden onderzoek, hielden interviews en draaiden vorig jaar een pilot bij verschillende CrossFit boxen in Nederland.

Je kan maar half begrijpen hoe spannend het eerste seminar en de eerste challenge voor ons was. Hoewel we volledig achter ons ontwikkelde product stonden, zijn we ook perfectionisten: Is het goed genoeg?

In het afgelopen anderhalf jaar schaafden we er nog volop aan. Met de feedback van deelnemers leerden we waar het nog beter kon. Inmiddels durven we te zeggen dat we met onze LoveFitFood challenge een challenge hebben staan die inderdaad doet wat we wilden.

Inmiddels mochten we meer dan 500 mensen helpen naar  duurzaam resultaat door de link te leggen tussen trainen, eten voor prestatie en lekker in je vel zitten.

Ok, ok, maar wat heb jij daar dan aan?

zin en onzin van 30 dagen challenge

Gedurende 30 dagen iets anders doen dan anders, het wordt steeds populairder. Zeker als je Facebook mag geloven.

Wil je graag buikvet verliezen, van je (suiker)verslaving af of met ronde billen de zomer in, dan is er aanbod in overvloed. Maar gaat die 30-dagen ab-challenge je daadwerkelijk je sixpack geven, suiker voorgoed vaarwel laten zeggen of een gezondere lifestyle aanleren?

Laten we met het slechte nieuws beginnen…

De cover van de (wo)man’s health ga je niet halen

Nu zie ik je denken… duh, natuurlijk niet.

Punt is dat de plaatjes die je worden voorgehouden vaak wel dit beeld schetsen. En we geloven het graag, omdat we onbewust (geheel of gedeeltelijk) er toch naar streven.

Regelmatig zien we events voorbijkomen op onze tijdlijn van mensen die met zo’n challenge starten. Zeker nu het einde van het jaar nadert, want de goede voornemens steken alweer de kop op. Helaas blijven de succesverhalen en de  ‘heb ik volbracht’ of ‘heb ik langer dan een week volgehouden’ vaak uit. Of mensen blijken na 3 maanden weer terug bij af.

Waar komt dit dan door?

En is een challenge dan wel iets waar je überhaupt aan moet beginnen?

Het was één van de dingen die ons al ver voor de start van LoveFitFood bezig hield. Want, als een challenge telkens uitmondt in een mislukking motiveert dat niet echt. Kans is dat je na een paar pogingen zelfs het geloof een beetje opgeeft.

Sjanett en ik begonnen LoveFitFood als ‘blogje’ om met onze liefde voor zware metalen, modder, eten, koken én een portie nerdyness andere mede actievelingen te helpen en inspireren. Uit eigen ervaringen wisten we: It’s a jungle out there. Dus, laten we anderen daar een stukje bij helpen.

In die eerste maanden bespraken we vaak het idee van een challenge. Een manier om mensen een echt goede stok achter de deur te geven om duurzaam resultaat te boeken. Een challenge die mensen daadwerkelijk volbrengen en die ze uiteindelijk self-supporting maakt.

Daarvoor moesten we eerst deze vraag beantwoorden: Hebben (30 dagen) challenges nut én hoe maak je ze succesvol?

Een goede challenge: Geeft duidelijke handvatten en richtlijnen

Wat ga je doen en wat ga je laten? Wat kan je verwachten? Waar kan je tegenaan lopen en hoe ga je daarmee om? Geen ongeveer-ische benadering dus, maar duidelijkheid.

Een goede challenge: Biedt dagelijks support

Als we één ding geleerd hebben uit onze eigen challenge, dan is dat het belang van dagelijkse support. Niet alleen de mogelijkheid om te kunnen mailen of de coaching die je dagelijks krijgt, maar ook de support van andere deelnemers. Vanuit Love FitFood bouwden we een Facebook-groep waar deelnemers elkaar kunnen motiveren, recepten kunnen delen en vragen kunnen stellen. Onze challenges zijn vaak gepaard met een kick-off seminar bij een CrossFit-box. Ook daar vloeit dagelijks ondersteuning en support naar elkaar uit voort, omdat ze samenwerken aan één gericht en duidelijk doel.

Een goede challenge: Leert je zelf  vissen

Geen ‘eet om 8 uur x en om 12 uur y’, maar zelf leren nadenken. Ook jij bent best in staat om zelf keuzes te maken. Ja, ook als plots je boterham met kaas wegvalt (wat kan ik dan eten?). Een goede challenge geeft je handvatten en tips naar recepten, andere opties en mogelijkheden, zonder alles voor je voor te kauwen. Daarmee neemt de kans dat jouw challenge succesvol wordt, met sprongen toe. Je leert namelijk optimaal de keuzes maken die passen bij jou en je leven. In de LoveFitFood Challenge gaan we nog een stapje verder door ook nog 10 dagen aanvullende coaching te geven over het leven NA je challenge. Dit is geen voorwaarde, maar wij merkten dat dit erg bepalend is duurzaam resultaat.

Hoort niet in een challenge thuis: Het opleggen van sancties/straffen.

Heb je een regel doorbroken of een dag bijvoorbeeld toch suiker gegeten… woooow, 40 burpees! Euh, nee. De motivatie voor je deelname aan een challenge komt vanuit jezelf. Je zit niet meer op de kleuterschool. Als straffen is wat jij nodig hebt, moet je je nog eens achter je oor krabben. Anders zal duurzaam resultaat sowieso uitblijven.

Hoort niet in een challenge thuis: Primaire focus op gewicht verliezen.

Een challenge waarbij je met voeding aan de slag gaat, kan je veel leren over het maken van duurzame keuzes die je je leven lang kunt volhouden. Puur door te focussen op gewichtsverlies laat heel veel mooie resultaten links liggen en kan ongezonde keuzes stimuleren.

Het geheim van een succesvolle challenge

Een woord: accountability. Oftewel verantwoording afleggen aan iemand anders.

Accountability: het is zowel een verzekering als een stimulans. Het helpt je op koers te blijven, ook wanneer je de verleiding voelt terug te vallen in oude patronen.

Een succesvolle challenge is goed opgebouwd, verdiepend, ondersteunend, maar vooral gericht op dwingen om stappen te ondernemen. Het feit dat je verantwoording moet afleggen aan iemand én dat je daar ook nog eens voor betaald hebt, zorgt dat je slagingskans bijna verdubbeld. Je bevestigt namelijk je commitment. De sterkste vorm van verantwoording afleggen en daarmee succes boeken, komt nu immers meestal van buiten onszelf.

Long story short. Heeft het dus nut om een 30 dagen challenge aan te gaan? Absoluut.

Wees echter wel kritisch welke je aangaat.

Bepaal voor jezelf wat je doel is en wat je denkt nodig te hebben om het te behalen. Vind je het lastig om te bepalen hoe of merk je twijfel of jij je doel wel kan bereiken, vraag hulp en maak samen je plan concreet. Voor veel mensen is dit namelijk de moeilijkste stap. Hiervoor mag je ons natuurlijk ook altijd mailen.

Hou jezelf accountable en kies een challenge die goed is opgebouwd en je dagelijkse support geeft.

Remember: Je gaat voor succes, dus minimaliseer de mogelijkheid om terug te vallen in oud gedrag. Eye on the prize!

Go get ‘m tiger.

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply