was successfully added to your cart.

De kunst van het snacken

By 31 mei 2015 december 25th, 2017 Afvallen, Energie

Waarschijnlijk één van de meest gestelde vragen: wat kan ik nou snacken?

Het korte antwoord: er is geen kort antwoord 😉 Daarom hebben we deze post ook “de kunst van het snacken” genoemd. Of je moet eten of wat je dan het beste kan eten is namelijk afhankelijk van waar je nu staat en wat je doel is. We bespreken een paar handige tips voor je!

Zoals je ziet hebben we de stoute schoenen aangetrokken en hier een videootje van gemaakt. Deze post was namelijk long overdue, dus we dachten: misschien gaat het zo sneller. Het is nog wat onwennig om jezelf terug te zien en we waren misschien net iets te melig tussendoor, maar ach; dan leer je ons ook eens op een andere manier kennen haha. Laat ons weten wat je van onze eerst filmpje vond hieronder in de comments. We vonden het super leuk, dus verwacht meer van dit soort filmpjes van ons in de toekomst 🙂

Honger? Of gewoon trek?

Eet je al een tijdje volgens de FitFood principes (met de voorgestelde hoeveelheden) en heb je veel honger tussen de drie of vier hoofdmaaltijden door, probeer dan eerst eens je porties gewoon wat groter te maken. Eventueel kan je de maaltijden dan ook opsplitsen en meer verdeeld over de dag eten. Andersom geldt hetzelfde: is het simpelweg te veel en krijg je niet alles op, maak dan je porties iets kleiner.

Onze richtlijnen zijn namelijk precies dat: richtlijnen! Uiteindelijk schuilt de kracht in het fine-tunen en personaliseren doordat je zelf gaat experimenteren. Let wel: consistentie is hier de sleutel. Zeg niet na 2 dagen: het werkt niet, ik ga het volledig over een andere boeg gooien. Probeer het een paar weken en kijk hoe je je voelt (heb je veel of weinig energie of honger) en pas aan waar nodig. We streven naar een eetpatroon dat bij jou past en wat je makkelijk en op lange termijn vol kan houden.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Heb je gewoon zin om iets te snacken (bijvoorbeeld ‘s avonds, in het weekend of in een emo-bui), noemen we dit trek. Probeer afleiding te zoeken, door bijvoorbeeld een stukje te wandelen, een lekker warme douche te nemen of een lekkere pot thee te zetten. Wil je toch iets snaaien, ga dan voor groenten en/of rauwkost. Wil je meer weten over emotioneel eten en hoe je dat kan voorkomen verwijzen we je graag naar deze post van Precision Nutrition.

Jullie willen natuurlijk graag voorbeelden 😉 dat snappen we! Zoals gezegd, er is geen gouden regel, maar onderstaande richtlijnen zijn een mooi startpunt.

Anytime snacks = rauwkost/groente

Groente en rauwkost kan je eigenlijk altijd wel eten. Denk aan: cherrytomaatjes, komkommer, radijsjes, paprika, wortel, sla eventueel met zelfgemaakte guacamole erbij. Dan hoeft niet altijd perse rauw te zijn. Je kunt hier een super snelle makkelijke soep van maken of een heerlijke groene smoothie (met liefst meer groenten dan fruit). Groenten leveren niet alleen water, vezels en vitaminen, het geeft je ook een gevuld gevoel.

Weight-loss snacks = rauwkost/groente + eiwitten

Voor mensen die willen afvallen kan het goed werken om proteïne toe te voegen aan je rauwkost of groente als snack. Proteïne helpt bij het behouden van spiermassa en laat je lekker verzadigd voelen. Denk: gekookte eitjes, of zelfgemaakte eiersalade, geroosterde kip- of visspiesjes (zoals deze garnalen-kerrie stokjes) en voor mensen die niet de LoveFitFood Challenge volgen bijvoorbeeld ook magere kwark.  Eventueel kan je hier nog een kleine hoeveelheid vetten toevoegen door middel van (een paar!, dus geen hand) noten.

Performance snacks = rauwkost/groente + eiwitten + vetten + koolhydraten

Ligt je focus op het presteren in de gym, maak van je snack dan een volledige mini-maaltijd door niet alleen proteïne en rauwkost te eten, maar ook goede vetten en koolhydraten toe te voegen. Ideaal zijn onze FitFood shakes (zoals de Green Goddess). Hier kan je bijvoorbeeld ook zelfgemaakte repen met havermout, gedroogd fruit en proteïne poeder maken. Ook erg lekker: een appel met wat amandelpasta, voor de lichtere trek.

Meer recept-inspiratie vind je in onze boeken FitFood Made Easy en FitFood at Work maar ook op onze Pinterest borden.

Uiteraard horen we ook graag jullie favoriete snack recepten!

Liefs,
Maaike

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion 5 Comments

Leave a Reply