was successfully added to your cart.

De 16 voordelen van FitFood

By 17 december 2015 januari 5th, 2019 Energie

Al je eten afwegen, low carb, no carb, paleo, sportvasten, bulken, het eiwit-dieet… Sjanett heeft zelfs nog een boek van Sonja Bakker in de kast staan *stilte met krekels*.

We hebben het allemaal geprobeerd. Soms best met resultaat hoor… voor even.

Maar eigenlijk waren we gewoon ons lichaam aan het wrecken. Vermoeid, gestressed, hongerig, vaak ziek, opgeblazen, snaaibuien en nog steeds niet écht strak in ons lijf. Om van sportprestaties maar te zwijgen.

Herkenbaar? We gooiden het roer om en kozen voor FitFood. Onder andere om deze 16 voordelen!

1. Betere lichaamscompositie (bye bye skinny fat)

Wie eet via de FitFood manier eet krijgt een goede balans van eiwitten, koolhydraten en vetten binnen. Dit zorgt voor een strakker lijf, zeker wanneer  je het combineert met krachttraining of CrossFit. Wist je dat ze in de oertijd helemaal niet van die dikke papzakken waren als je zou denken? Het waren lean fighting machines die met gemak tegen een sabertooth tijger konden vechten! In feite waren ze in die tijd ook bezig met ‘eating clean’. Diëten laten je vaak op de verkeerde manier afvallen waardoor je skinny fat wordt. Simpel gezegd houdt dat in dat je dun bent, maar nog steeds niet strak in je vel zit.

2. Geen cravings

Wie al een tijdje FitFood eet, merkt het meteen: Je hebt veel minder behoefte aan snoep of chocolade. Dat heeft met een paar dingen te maken. In veel producten uit de supermarkt zit toegevoegd suiker en als je daarnaast ook nog eens een snoepkont bent, krijg je best veel geraffineerde suiker binnen. Dit zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel en uiteindelijk voor nog meer zin in suikerrijke producten. Ook eten veel mensen over de dag te weinig van het juiste. Je lijf schreeuwt hierdoor eerder om snelle, vaak minder goede koolhydraten. Gevolg: die eet je dan ook.

cravings

3. Langer verzadigd gevoel

Bij veel diëten heb je eigenlijk altijd honger. Daar waren wij wel een beetje klaar mee! FitFood-style maaltijden met koolhydraten, gezonde vetten, proteïne en groentes zorgen ervoor dat je makkelijk van maaltijd tot maaltijd door kan. Zonder honger te krijgen. Strak en fit in je lijf zitten, heeft dus niks te maken met een knorrende maag.

4. Niet nodig om te tellen

Hoeveel calorieën heb je vandaag eigenlijk al op? Bij het eten van FitFood hoef jij je niet te houden aan een strak stappenplan of een bepaalde calorie-inname. Zo leer je ook goede, gezonde keuzes te maken, zonder je calorietel-app bij de hand te hebben. Veel belangrijker en een stuk minder stressvol.  Let wel op dat je ook van gezond eten, te veel kan eten ;). Een goede richtlijn voor de juiste porties lees je in deze blogpost.

5. Minder vatbaar voor ziektes

Door gezonder te eten, word je ook gezonder. Veel van de dingen die je beter kunt laten staan, zoals junkfood, bevatten nauwelijks voedingsstoffen en wanneer veel genuttigd zijn ze inmiddels bekende boosdoeners van verschillende ziektes. FitFood legt de focus op eten dat rijk is aan vezels, antioxidanten en voedingsstoffen. Klinkt spannender dan het is, maar bottom-line beter voor je gezondheid.

6. Helpt je beter slapen

Een slecht eetpatroon is ook slecht voor je slaap. Wanneer je gezond eet, merk je het eerder als je moe bent. Zoals dat voor alles geldt: luister naar je lichaam! Voorheen blokkeerden slechte voedingsstoffen het seintje naar je hersenen dat doorgeeft dat je moe bent. Nu krijg je dat stemmetje in je hoofd wel. Het is zo easy als het klinkt: wanneer je op tijd gaat slapen, ben je ’s ochtends fitter.

7. Verbetert je smaakpapillen

In de laatste 100 jaar zijn er een hoop synthetische voedingsstoffen bijgekomen waar ons lichaam eigenlijk nog niet aan gewend is. Wie alleen nog maar puur eet, zal snel merken dat de smaakpapillen zich hierop aanpassen. De subtiele smaken die vaak verdwijnen door synthetische voedingsstoffen, zal je, na een poosje wennen, eerder opmerken

8. Geen pakjes-zakjes of junkfood

Niet meer dagelijks met een zap chips op de bank zitten. Of je kookkunsten laten leiden door wereldmaaltijden en andere zakjes. Een keer een frietje of iets zoets kan best, maar geef je geld voornamelijk uit aan eten waar jij zelf echt beter van wordt. Doe dit 80 tot 90% van je tijd en kijk maar eens in de spiegel en zie wat het doet met dat lekkere lijf van jou ;). Je hoeft geen onderzoeken te lezen om te zien dat fastfood slecht voor je is. Je hart en taille bedanken je alvast :D.

9. Geen nutteloze koolhydraten en calorieën

Cola en energy drankjes, het zijn zomaar twee voorbeelden van koolhydraten en calorieën waar je he-le-maal niks aan hebt. Het skippen van zulke drankjes waar veel suiker en chemicaliën in zitten, zorgt er alleen al voor dat je gewicht verliest, jij je beter voelt en je energie beter verdeelt is over de dag.

10. Geeft je meer energie

Heb je koffie nodig om wakker te blijven? Nee, joh! Proteïne, koolhydraten en groentes van natuurlijke bronnen zorgt voor een natuurlijke balans. Ok, ok, wij houden ook wel van een bakje zwarte pleur, maar dan meer voor de lekker dan voor de energie.

11. Detoxen, maar dan slimmer

Alleen van het woord detox krijgen we al stiekem jeuk. De meeste manieren om slechte stoffen uit je lijf te krijgen, laten je bijna niks eten, bijvoorbeeld alleen sapjes of vasten. Hierdoor krijg je de juiste voedingsstoffen ook niet binnen. Het is een behoorlijke klap op je lichaam waarbij het maar de vraag is of deze het juiste effect geeft.  Door te kiezen voor FitFood krijg je wel alle voedingsstoffen binnen, maar beperk of vermijd je dat waar je lijf niet goed op reageert.

12. Maakt het makkelijk

Niks is makkelijker dan een slimme mealprep. Door mealpreppen ben je niet constant bezig met wat je de volgende dag eens zal eten. Door eten van te voren te bereiden, kun je die zorgen alvast van je afzetten. Het staat al klaar in de koelkast of je sleept gewoon je bakjes mee, eet het op en je bent al klaar. Super makkelijk, toch? Je zult versteld staan hoeveel tijd dit bespaart.

soep van flespompoen met prei en appel

13. Je eet meer fruit en groentes

Volgens de (nieuwe) schijf van vijf moeten wij minimaal 200 gram fruit en groentes per dag eten. Bij FitFood eet je er ietsjes meer ;). Fruit en groentes zijn echt niet alleen maar een side dish, maar bij ons juist de basis van een maaltijd.

14. Moeiteloos afvallen

Bam! Weer een kilo eraf. Zonder dat je het door hebt, ben je alweer afgevallen. Alleen al het switchen van je eetpatroon zorgt ervoor dat je gewicht verliest. Heb je wel eens diëten gevolgd waarbij je haatte wat je moest eten? Waarbij elke maaltijd als een verplichting voelde om die kilo’s maar kwijt te zijn? Hopelijk is het eten op deze manier weer leuk en experimenteel. Wij vinden van wel!

15. Ruimte voor cheats

Hierboven hadden we het over junk food dat je niet meer eet of cola die je niet meer drinkt. Die cravings zijn geen terugkerend ding, maar je bent een mens, dus soms wil je toch even een pizza, chocolade of iets anders lekkers. Can’t say we blame you ;). Als je er geen cheatday van maakt, mag je best eens een keer een iets minder gezonde maaltijd nuttigen. Lees hier meer over cheaten (hé, we hebben het over voedsel :p).

16. Do what works for you (aka doe niet te spastisch)

Last but not least, doe waar jij je goed bij voelt. Houd je niet te spastisch aan de regeltjes. Als je merkt dat iets voor jou niet werkt, bouw het dan rustig op. FitFood is zo fijn, omdat je het voor een groot deel kunt aanpassen aan jouw needs.

 

Impressive, huh? 😉 

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply