was successfully added to your cart.

Bewegen als een fitte oermens in de moderne wereld

By 20 oktober 2016 augustus 20th, 2017 Presteren

Gezond en fit zijn! Het zijn waarschijnlijk twee belangrijke redenen waarom je voor paleo (of FitFood) kiest. Binnen deze lifestyle neemt beweging echter ook een belangrijke plek in naast voeding. Laat je daarbij niet gek maken door sportschool reclames, want dit kan ook zonder apparaten of ingewikkelde oefeningen. Wij zijn van die typetjes die liefst zelf de touwtjes in handen nemen en dat geldt ook voor hoe we sporten, of liever gezegd, bewegen. In dit artikel, dat we schreven voor Paleo Magazine, lichten we kort een aantal basisprincipes toe en geven we je wat praktische tips.

Een andere kijk op bewegen

Laten we eens op dezelfde manier naar bewegen kijken als dat we naar voeding kijken: een manier zoals de natuur het bedacht heeft. In beweging zijn is goed voor ons. Het helpt bij het bouwen van een sterk immuunsysteem, zodat je minder snel ziek wordt. Uiteraard zorgt beweging dat je spieren sterk blijven, maar het helpt ook tegen stress, depressie en het verbetert je geheugen en slaap. Voor veel mensen staat bewegen tegenwoordig gelijk aan ‘het uurtje zweten in de sportschool’, maar wij benaderen het graag wat breder.

Bewegen, zoals de natuur het bedacht heeft

Probeer eens naar bewegen te kijken als een breed repetoire aan activiteiten met ieder hun eigen intensiteit. Je gebruikt het om jezelf of dingen te verplaatsen (of een combinatie van beide), het vraagt bepaalde vaardigheden én het is super leuk. Heb je een lichaam, dan kan je bewegen (of althans, de meeste van ons). Dat lichaam is meteen het enige trainingsapparaat dat je nodig hebt. Met dit lichaam wil je liefst alle soorten beweging (duwen, trekken, stoten, hangen, tillen, knielen, etc) doen die je ook nodig hebt om op latere leeftijd zelfstandig te kunnen zijn. Je lichaam draag je je hele leven bij je, en je wil het daarom zo functioneel en fit mogelijk hebben. De volgende elementen wil je daarom liefst regelmatig doen.

Til af en toe eens iets zwaars op.

Ok, ok… de kans dat je een groot wild dier hebt gevangen en mee naar je grot moet slepen is vrij klein. Maar doorvertaald naar ons huidige leventje til je nog regelmatig zware dingen. Denk maar eens terug aan een verhuizing, of die zware boodschappen. Klein extra voordeel: het tillen van zware dingen draagt bij aan het opbouwen van spiermassa en verliezen van vetmassa. Ja, maar, dan moet ik toch de sportschool in? Niet persé, ook thuis kan je dit oefenen! Je kunt bijvoorbeeld squaten terwijl je een zwaar voorwerp vasthoudt. Of je boodschappen naar de net iets verder weg geparkeerde auto tillen (nee, niet met je winkelwagentje hehe).

Train je wel in een sportschool, bouw je training dan eens op vanuit deze gedachte. Je zult merken dat je meer baat hebt bij krachtoefeningen met een stang, losse gewichten en het gebruik van jouw hele lichaam, dan een abroller of een ander vaag apparaat.

Bewegen als een oermens

Niks mis met een regelmatige zweetsessie

Naast kracht is ook onze conditie erg belangrijk. Gelukkig hoeft dit niet uren op een loopband te betekenen, maar is interval training veel effectiever (en korter). Dit is training waarbij je in een tijdbestek van 4 minuten tot een half uur een rustiger tempo afwisselt met een intensieve inspanning. Klinkt eigenlijk niet zo raar als je bedenkt dat de fitte oermens vroeger waarschijnlijk op dezelfde manier bewoog. Een korte sprint om te jagen of vluchten bijvoorbeeld, afgewisseld met rustig lopen om zich te verplaatsen.

Belangrijk is hierbij dat je je lekker in het zweet werkt en dat je hart een flinke inspanning heeft moeten leveren. Je kunt dit thuis doen met bijvoorbeeld onze gratis workouts of bijvoorbeeld een toffe crossfit box bij jou in de buurt opzoeken. Die laatste kunnen je overigens ook helpen bij het aanleren van de krachtoefeningen waar we eerder over spraken.

Herstel en rust zijn net zo belangrijk

Een belangrijk onderdeel van gezond bewegen zijn óók herstel en rust. Dat hoeft niet automatisch stilzitten te betekenen. Uiteraard is bijvoorbeeld genoeg slaap essentieel, maar denk bij rust en herstel ook een langere wandeling of een lekker stukje fietsen. Kan je meteen je hoofd leegmaken.

Ga weer spelen

Wat je ook doet aan beweging of training, als we je één welgemeend advies mogen geven is het misschien wel dit: doe wat je leuk vindt. Dat kan dus ook dansen, zwemmen, yoga of spelen met je kinderen in het speeltuintje zijn. Denk eens terug aan die tijd dat je als kind rondhobbelde en wat je zoals ondernam. Fantasierijk en spontaan, right. Durf de veilige grenzen van een sportschool vooral te overschrijden en doe af en toe eens wat anders. Ga boulderen, bezoek een klimbos of ga lekker dansen met je maatje. Met andere woorden, speel en hou het fun!

Bewegen als een fitte oermens

De puzzelstukjes aan elkaar verbinden

Hoe kun je al deze elementen van bewegen nu samenbrengen? Onderstaand een voorbeeld hoe een week eruit kan zien. Zoals gezegd is er geen one-size-fits-all schema, vul dit gewoon in met de dingen die jij leuk vindt en optimaal bijdragen in wat jij wil in je leven.

Maandag        lekkere zweetsessie

Dinsdag           zware dingen optillen

Woensdag       soepel bewegen (bijv. yoga of mobility)

Donderdag      lekkere zweetsessie

Vrijdag             fun friday

Zaterdag         zware dingen optillen

Zondag            rust

Vergeet de warming up niet

De warming up is namelijk niet alleen belangrijk om blessures te voorkomen, je kan hierbij helemaal los gaan op het play element met wat ‘natural movement’ wordt genoemd. Gooi er eens een paar leuke dierenbewegingen zoals de bearcrawl of crabwalk tegenaan. Gegarandeerd plezier.

De binnenkant vs. de buitenkant

We zeiden het al, beweging is gezond. En toch… het oog wil ook wat. Veel mensen sporten omdat ze graag af willen vallen of strakker in hun vel willen komen te zitten. Daar is op zich niks mis mee. Zoals je waarschijnlijk wel weet speelt voeding daarbij een grote rol. Sterker nog, met enkel trainen kom je er niet. Als je je spieren meer zichtbaar wilt maken (je vetpercentage verlagen) is voeding een cruciale component.

Wil je dit ook graag doen maar heb je geen zin in spastisch gedoe met weegschaaltjes of calorieën tellen (wat we sowieso niet aanraden), neem dan eens een kijkje op www.portionerenmetjehanden.nl, voor een goed startpunt. Deze richtlijnen kan je overigens ook heel goed volgen als je paleo eet.

Onze laatste tip daarbij: beweeg omdat je je er lekker bij voelt en omdat het leuk is. Niet omdat je jezelf af wilt straffen voor wat je gegeten hebt of omdat je persé de buitenkant wilt veranderen. Bewegen doe je in eerste instantie voor je gezondheid en omdat je plezier aan beleefd. Dat je er daarmee ook sexy uit komt te zien is een mooi bijkomend voordeel.

Je kunt de buitenkant wel in een keurslijf dwingen door rigoureuze voedings- en trainingsregimes, maar als je de switch aan de binnenkant nog niet gemaakt hebt zal dit altijd maar van tijdelijke aard zijn.

Kortom: beweeg, geniet, probeer eens nieuwe dingen en laat het lichaam doen waarvoor het gemaakt is, om zo op een gezonde en fitte manier oud te worden en ten volste van het leven te genieten. Een lekkere zweetsessie of lange wandeling hoort net zo goed bij het mens zijn als een goed bord eten. En zorg je van binnen uit goed voor jezelf, zal ook de buitenkant met je mee veranderen.

Liefs,
Maaike

PS. Wat vond je van dit artikel, laat het ons weten in de comments.

fitfood made easy banner
Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x