was successfully added to your cart.

Het belang van rust

By 8 december 2016 januari 5th, 2019 Energie
belang van rust

Deadlines, afspraken, veel onderweg, tussendoor gauw even eten, nog meer afspraken en ‘s avonds een zware training op het programma. Mijn complimenten als je dat allemaal in één dag weet te proppen.

Ik heb er zelf ook ervaring mee. Een tijdje geleden werkte ik fulltime, had ik drie uur reistijd per dag, trainde ik vier keer per week, stond ik tot ‘s avonds laat bakjes met eten voor de volgende dag te maken en de weekenden waren altijd volgepland.

Dat hield ik een tijdje vol, maar op een gegeven moment liep de emmer over. Ik was nog maar 22 jaar oud en zat tegen een burn-out aan.

Ik kon nog maar één ding: rustiger aan doen. En dat heeft me meer gebracht dan ik had verwacht!

Rust is geen verloren tijd

Het is overdreven om te stellen dat iedereen door een druk leven een burn-out krijgt. Iedereen is anders en de belasting is per persoon verschillend. Het leven is overigens ook gewoon veel te leuk om alleen maar thuis op de bank te zitten.

Maar rust nemen is veel meer dan een avondje Netflixen, het is voor mij onderdeel van een optimale leefstijl. Wil je je prestaties, concentratie, creativiteit en gezondheid op een hoger niveau tillen? Dan is rust essentieel.

Rust is onmisbaar

Ok, rust is dus belangrijk voor een optimale leefstijl. Maar wat houdt die ‘optimale leefstijl’ eigenlijk in? Inmiddels weet ik dat het meer is dan gezond eten, trainen en leuk werk hebben. Zeker als je dat allemaal in een week probeert te proppen. Andere dingen zijn minstens net zo belangrijk. Denk aan sociale activiteiten, je mindset, gedrag, misschien spiritualiteit en daar is ‘ie weer: rust.

Je kunt dit mijns inziens opdelen in 5 hoofdelementen:

  • Voeding: gezond, voedzaam en lekker eten
  • Beweging: veilig en leuk bewegen
  • Leefstijl: rust nemen, leuke dingen doen, werk, sociale activiteiten, bezittingen
  • Mind: je gedachten en mindset
  • Groei: persoonlijke ontwikkeling, spiritualiteit

Pas als je aandacht schenkt aan al deze vijf elementen, breng je je leven in balans. Rust mag dus zeker niet ontbreken in het grote geheel.

Niet alle rust is hetzelfde

Rust is een breed begrip. Als we juist wat meer inzoomen op rust zelf, dan zien we dat er meerdere soorten rust zijn.

Je kunt het opdelen in drie vormen:

  • slaap
  • herstel
  • ontspanning

Deze drie vormen van rust hebben je lichaam en geest nodig om iedere dag te kunnen presteren. Je kunt wellicht een tijdje zonder één of meerdere onderdelen (afgezien van slaap dan), maar dat is op lange termijn minder doeltreffend dat je misschien denkt.

Maak het een prioriteit

De vraag is natuurlijk: hoe integreer je deze drie vormen van rust in je leven, zonder dat je alles moet omgooien? En hoe zorg je ervoor dat de rust die je neemt echt effectief is? Je hoeft echt niet opeens iedere dag om 20:00 uur naar bed (al houd ik je niet tegen), uren te stretchen of in stilte te mediteren.

Begin vandaag eens met het maken van een lijstje met vijf dingen die je zou willen verbeteren op het gebied van rust. Misschien wat eerder naar bed, nu echt beginnen met mediteren, een fictie boek lezen of geen mobiel meer op je nachtkastje.

Als je direct met deze punten kan beginnen, super!

Wil je eerst meer over de drie vormen van rust leren? In de komende gastblogs ga ik je per onderdeel alles vertellen wat je kan doen en waarom dat zo belangrijk is.

Stay tuned!

Susan Dullink

Author Susan Dullink

Susan is gastblogger die schrijft over haar zoektocht in persoonlijke ontwikkeling en gezondheid. Op haar eigen blog susandullink.nl vind je alles op het gebied van psychologie, levenskeuzes en cultuur. Kortom, alles voor een bewuster en leuker leven.

More posts by Susan Dullink

Leave a Reply