was successfully added to your cart.

Afvallen uitstellen? Zo zet je de knop om

By 22 augustus 2017 december 24th, 2017 Afvallen
afvallen uitstellen

Laatst kwam er in één van de sessies die ik had met een coachee iets interessants naar boven.

“Ik weet echt wel wat ik moet doen, maar het lukt me niet.”

Het liet me niet los, want volgens mij lopen hier heel veel mensen mee rond. Mannen én vrouwen. Ook al weet je wel wat je moet doen, het daadwerkelijk beginnen en volhouden op de lange termijn is ontzettend lastig.

Snel mijn pen en papier pakken… Ik schreef onderstaand stuk in één van onze nieuwsbrieven. De reacties erop waren zo overdonderend, dat ik het ook hier graag deel.

Want waarom lukt het velen van ons keer op keer niet om succes te boeken? Om gezondere keuzes te maken? Strakker in ons vel te komen en te blijven?

Waarom blijven we gezonder eten, sporten en afvallen uitstellen, zodat het nooit lukt? En ons achter te laten in een and they did NOT live happily ever after sprookje?

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Het lijkt misschien alsof andere mensen hier totaal geen last van hebben, maar ik kan je verzekeren: dat is niet zo. Iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag. Als je leert hoe je daar beter mee om kunt gaan, kun je voorkomen dat je erin blijft hangen.

Het high-information-low-action-dieet

Heb jij heel veel kennis over gezonde voeding, maar ga je daar niet mee aan de slag? Oftewel, consumeer jij zonder uit te voeren? 

Hoe vaak betrap je jezelf op het lezen van het zoveelste “uit onderzoek blijkt” artikel over wat wel en niet te eten? Of heb je ieder boek over afvallen in huis?

Er is meer informatie beschikbaar dan wanneer ook in onze historie. We nemen meer en meer van deze info tot ons. De kans is groot dat je eigen brein je onbewust in de valkuil laat trappen van ‘voeren’ in plaats van ‘uitvoeren’. Sterker nog, dit ‘voeren’ geeft je zelfs het idee dat je heel hard aan het werk bent!

Uren – weken – maanden – jaren…

Maar in de realiteit doe je nog steeds niks. En zie je ook geen resultaat.

Waarom?

Omdat nóg meer informatie niet gaat bijdragen aan de uitvoering daarvan (ook al voelt dat niet zo).  

Een awesome leven en lijf creëren waarvan je houdt, heeft niks te maken met genoeg informatie. Grote kans dat je wel weet hoe het moet, maar dat je ontzettend last hebt van uitstelgedrag.

Hoe werkt uitstelgedrag?

Uitstellen staat gelijk aan niets doen en je daar vervelend over voelen.

We kennen het allemaal. We kiezen een moment in de toekomst waarop we echt gaan beginnen. Een maandag, op 1 januari of ‘als ik genoeg tijd heb’. Zo hoef je op dit moment zelf niet te beginnen.

Hoe slecht het ook voelt, uitstelgedrag is een (onbewust) mechanisme zodat je nu niks hoeft te veranderen. Veilig in je comfort zone, zelfs als die comfort zone niet ideaal is. Gezond eten of afvallen uitstellen is misschien wel het meest herkenbare, omdat het best oncomfortabel kan zijn om ermee te beginnen.

De enige manier om uitstelgedrag te stoppen, is door daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Nooit meer afvallen uitstellen: 3 manieren om te zorgen dat het wél lukt

Maar hoe zorg je er dan voor dat je het gezonder eten of afvallen niet blijft uitstellen? Deze drie tips helpen je daar bij!

  1. Stop met het consumeren van informatie. Je weet echt genoeg om van start te gaan, zeker na het ontvangen van onze starterskit. Je bent enkel aan het uitstellen. Dat voelt misschien niet zo, maar is echt zo. Kappen dus.
  2. Kom de komende 60 minuten in actie. Het maakt niet uit wat of hoe. Maak een wandeling, eet een volwaardige maaltijd, schrijf drie dingen op waar je dankbaar voor bent, wat dan ook. Doe het! Terwijl je dit doet, sta dan bewust stil bij je gevoel en zeg tegen jezelf “zo voelt het om uit te voeren”. In het begin is dit misschien raar, maar het helpt je om te herkennen dat lezen niet hetzelfde is als uitvoeren. Als je eenmaal bent begonnen, creëer je momentum en is het makkelijker om de volgende stap te zetten.
  3. Tot slot: investeer in jezelf en je uitvoering. Deze investering moet bijdragen in twee dingen: duidelijke richtlijnen en ondersteuning. Dat kan in de vorm van een coach of een specifiek programma dat jou en je budget op scherp zet. Dat maakt veel verschil, zodat je er niet onderuit kunt.

Afvallen uitstellen hoeft echt niet. Van weten naar doen is moeilijker dan het lijkt, maar uiteindelijk is het vooral belangrijk dat je daadwerkelijk stappen gaat zetten en niet eindeloos blijft lezen en nadenken.

Iedere stap die je zet is geweldig, het hoeft niet gelijk perfect te zijn. Maak het behapbaar en realistisch, of schakel hulp in als je echt een schop onder de kont nodig hebt.

Dat kan aan de hand van onze FitFood30 of met onze 1-op-1 coaching. Maar zelfs als zou je elders aan de slag gaan, dat maakt niet uit. Zolang je maar aan de slag gaat! Wat ik écht zonde zou vinden, is dat dit artikel het zoveelste brokje informatie is waar je niks mee doet.

Daar ben jij namelijk veel te goed voor.

Liefs,
Maaike

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply