was successfully added to your cart.

7 succestips om resultaat te boeken

By 29 juni 2015 december 24th, 2017 Afvallen, Geluk, Presteren

“You can’t always get what you want” Misschien ken je het nummer van de Rolling Stones wel waarbij ze daarna vertellen dat je gewoon moet proberen.

Alleen wat als je dat al tig keer hebt gedaan, maar je geen of onvoldoende resultaat boekt? Dan kan je zwemmen in je eigen zieligheid of er mee aan de slag gaan. We geven je 7 succestips hoe je dit aanpakt en ‘Get what you need!’

1. Begin bij de basis

Voordat je allerlei fancy aanpassingen in je voeding maakt, is het van belang dat je eerst een goede en stabiele basis hebt. Een soort van thuisstation waar je altijd weer op terug kunt vallen. Dat zijn onze FitFood richtlijnen. Zo zorg je dat je altijd on-track blijft. Ook als bijvoorbeeld een voedingsexperiment in een latere fase mislukt. Dit punt is waar het bij veel mensen ‘fout’ gaat. Want, leuk, een app waar je bijvoorbeeld calorieën in kunt bijhouden, maar weet je eigenlijk wel wat voor voedingsstoffen je het beste in welke verhouding kunt binnenkrijgen? En val je heel snel af, maar voel je je als een vaatdoek? Vraag jezelf dan af hoe duurzaam dat is. Maak stap-voor-stap aanpassingen in jouw voedingsschema die verder aansluiten op je doelstellingen.

Houd er rekening mee dat resultaten meestal niet meteen zichtbaar zijn, positief of negatief. Je lichaam heeft vaak al een paar weken nodig om aan een andere eetwijze te wennen.

2. Ups en downs

We gaan je niet beloven dat jouw weg naar gezondere voeding zonder ups en downs zal zijn. Als je iets nieuws probeert, hoort dit erbij. Hierdoor leer je veel over jezelf en over wat wel en niet werkt. Maak je er niet te druk en accepteer dat ze er beide zijn.

3. Zorg dat doel en gedrag op elkaar aansluiten

“Ik wil hetzelfde bereiken als Rich Froning!”. Of bij je een van de mensen die heel graag een sixpack wil.  Top dat je zo ambitieus bent: Jaag je dromen na en ga ervoor. Realiseer je alleen wel dat je doelen en gedrag op elkaar moeten aansluiten. Heb je een baan, 2 kinderen, een (moet hij alweer plassen) puppy en train je twee keer per week, dan matcht je gedrag niet ‘helemaal’ met dit doel bijvoorbeeld. Wil je meer kunnen deadliften, zul je meer moeten deadliften. Je kunt je trainer vragen hoe je je andere spieren kunt versterken om de lifts beter te krijgen en hoe je je techniek kunt verbeteren. Maak je doel reëel en doe het werk dat nodig is.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

4. Maak je doelen meetbaar

Of eigenlijk maak je doelen specifiek, meetbaar en als je net goed gelezen hebt realistisch. Om maar door te gaan op het deadlift-voorbeeld. Wil je beter worden in deadliften, hoeveel kilo wil je kunnen liften en binnen welke periode? Met eten is dit niet anders. Geen suiker meer in je koffie of thee en het vermijden van bewerkte levensmiddelen de komende twee maanden kan bijvoorbeeld al een heel mooie doelstelling zijn. Deel je doelen met je vriendjes op Facebook bijvoorbeeld en maak ze bespreekbaar. Het zorgt ervoor dat je meer gecommit bent ze te halen en je kunt hulp vragen.

5. Start met kleine dingen 

Het zijn de kleine dingen, die het hem doen. Lust je iets (nog) niet, introduceer het dan stapje voor stapje. Wil je meer bewegen? Al start je met één keer per week een half uurtje. Zorg dat het voor jou behapbaar blijft en bouw langzaam op. Zo zorg je dat het onderdeel wordt van je levenswijze.

6. Vraag hulp als je het toch nog NIET weet

Je eet goed, je traint volop, maar je lijkt alleen maar zwaarder te worden of juist niet aan te komen. Of het gewicht van je squat lijkt maar niet omhoog te gaan. Hoewel het belangrijk is om je doelen meetbaar te maken en je resultaten dus op te schrijven, moet je je ook niet doodstaren op de cijfers. Ga rustig voor jezelf na wat de feiten zijn. Mogelijk is je gewicht omhoog gegaan, maar je vetpercentage omlaag. Gefeliciteerd: je hebt meer spiermassa gewonnen. Of is het gewicht van je squat niet omhoog, maar voel je wel meer stabiliteit en power in je lift. Wat eten betreft denkt je misschien het juiste te doen, maar kan het wellicht slimmer en beter.

Ga dan niet bij de pakken neerzitten, schrijf op en zoek hulp. Hoe vaak hoor je niet om je heen, en misschien ook jezelf zeggen “Ik weet het wel”. Je collega’s die klagen dat ze niet afvallen, maar keer op keer de sportafspraak niet nakomen. Of het feit dat je misschien toch wat meer slaap moet pakken om overdag meer energie te hebben of betere sportprestaties te realiseren… Ik weet het…. right? Vraag is dus, weet je het wel écht? Als er ruimte is voor verbetering, weet je het waarschijnlijk nog niet. Als je het allemaal al wist, deed je het waarschijnlijk al. Wij staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden als je bijvoorbeeld aan onze FitFood30 meedoet of als je door ons 1-op-1 gecoacht wordt.

En lukt het gewoon een keer ff niet: Een volgende maaltijd of dag, is weer een nieuwe kans.

7. Kijk naar jezelf

Over dit punt kunnen we heel kort zijn: doe wat voor jou resultaat geeft en kijk vooral naar jezelf. Je leidt jouw leven en niet dat van een ander. Dikke vinger dus.

Nog aanvullende succestips voor andere FitFoodies? Deel ze gerust hieronder.

Liefs,
Maaike

Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Leave a Reply