was successfully added to your cart.

7 manieren om je rijst te bereiden

By 4 december 2015 oktober 31st, 2017 Energie

rijst bereidenWaarschijnlijk hoeven we je niet te vertellen dat rijst een goede koolhydraatbron is. Het is makkelijk te maken, past bij heel veel gerechten en vult goed.

Maar, gains or no gains, niet iedereen wordt gelukkig van alle dagen droge rijst. Daarom delen we 7  lekkere manieren om rijst te maken! Je kunt er heel veel kanten mee op, zodat rijst bereiden nooit gaat vervelen.

1. Koken in bouillon

Let wel op dat veel bouillonblokjes veel onnodige additieven, suiker en zout bevatten. Merken die dit niet (of minder) hebben zijn o.a. Zonnatura en Damhert. Gebruik een blokje op een pan rijst.

2. Voeg kruiden toe

Voeg verse of gedroogde kruiden toe aan je pan rijst. Verse kruiden voeg je toe nadat de rijst is drooggekookt, gedroogde kruiden kun je mee laten koken. Ook een laurierblaadje bij je rijst geeft wonderbaarlijk veel smaak.

3. Op z’n Grieks

Kook de rijst en voeg een teentje knoflook (geperst en eerst bakken), 2 tomaten en een blikje tomatenpuree aan toe. Goed doorroeren en klaar. Ook lekker om nog wat oregano en peper toe te voegen.

4. Of Italiaans

Snijd op 3 porties rijst (ongeveer 200/400 gram ongekookt), 5 zongedroogde tomaatjes op olijfolie in kleine stukjes en voeg deze toe aan je gekookte rijst. Nog wat Italiaanse kruiden erdoor is ook lekker.

5. Kies Basmati of Pandan

Aan Basmati- (jasmijn) of Pandanrijst zit net iets meer smaak dan aan ‘gewone’ witte rijst. Zeker in combinatie met een goede curry of samen met je kruidige wok een aanrader.

6. Kook het in de thee

Het klinkt misschien gek, maar kook je rijst eens in thee. Dan bedoel ik niet de Pickwick Engelse melange, maar een groene jasmijn thee in combinatie met Basmati rijst is erg lekker.

Combineer met kipfilet, knoflook, ui, paprika, spinazie, tomatenblokjes uit blik, scheutje kokosmelk (zonder additieven), garam masala kruiden en je hebt een lekker snelle curry.

7. Bak je rijst eerst en voeg stukjes noot toe

Wanneer je je rijst van te voren even bakt in kokosolie of ghee voordat je er water op giet, krijgt het een heerlijke nootachtige smaak. Door er nog een klein beetje gehakte noten na bereiding door te mengen versterk je dit nog eens extra.

8. Bonus!

Vergeet ik bijna één van onze persoonlijke favorieten erbij te zetten. Maak er een sushirol van! Meng de rijst met een halve avocado en een scheutje rijstazijn en rol het, met bijvoorbeeld een stukje komkommer en zalm, in een zeewiervel (nori). Nom nom nom.

Nooit meer droge kip met rijst

Wij houden niet van diëten, maar we weten ook dat het voor veel mensen een startpunt is in hun ontdekkingsreis naar een gezonder leven. Dat was het in ieder geval voor ons wel.

Als je een paar diëten achter de rug hebt, of alleen al als je kijkt naar wat er leeft rondom ‘gezonder eten’, dan is vaak de associatie: nooit meer lekker eten en hongerlijden!

Gezond eten dat past binnen de FitFood richtlijnen is alles behalve een smakeloze of droge hap. Eten moet een feestje zijn! Dat is ook de reden dat we er een kookboek over maakten: FitFood Made Easy. Een boek met meer dan 100 heerlijke recepten (zonder geraffineerde suikers, glutenvrij en vrijwel zuivelvrij) om je gezonde lifestyle te ondersteunen.  Neem gauw een kijkje!

fitfood made easy
Maaike Rijk

Author Maaike Rijk

Maaike is niet alleen heavy metal addict en verslaafd aan jurkjes, als ontdekkingsreiziger en coach inspireert en coacht ze anderen letterlijk en figuurlijk om in beweging te komen en hun staat van awesomeness te vinden (en te behouden). Naast mede- oprichter van LoveFitFood is ze life- en lifestylecoach, (Personal) trainer bij Breda Strength & Conditioning en zangeres van Pandora's Key.

More posts by Maaike Rijk

Join the discussion One Comment

Leave a Reply