was successfully added to your cart.

Coach Adrie: Vermijd deze 7 CrossFit valkuilen

By 14 maart 2016 december 24th, 2017 Presteren
crossfit valkuilen

CrossFit Coach Adrie van CrossFit Nuldertien in Tilburg bespreekt vandaag zeven (zeer herkenbare) CrossFit valkuilen met ons.

1. Moet ik dit allemaal leren?

Je bent net begonnen met CrossFit, je hebt de fundamentals-/beginnerscursus afgerond en bent helemaal klaar om te knallen. Maar dan begint het pas. Al die termen, al die oefeningen…

Op YouTube zie filmpjes van de CrossFit Games waarin atleten onmogelijke dingen doen. Je googelt snatches en cleans, muscle ups, double unders….

Je begint te twijfelen. Was dit wel een goede keuze. Ga ik dit ooit kunnen?

Het antwoord is natuurlijk JA. Staar je vooral niet blind op alle nog onbekende oefeningen en op wat de professionele atleten doen.

Dat is juiste het mooie aan de sport, er is altijd wel iets nieuws om te leren.

Kleine stapjes, oefening voor oefening, rep voor rep. Rome is niet in 1 dag gebouwd, en je wordt niet in 1 week goed in CrossFit. Zoals mijn coach altijd zegt: “Het komt wel goed.”

2. Buy ALL the gear!

Hoeveel CrossFitters, Obstacle runners of sporters in het algemeen ken je die er super professioneel uitzien, maar geen professionele resultaten behalen? Antwoord: veel!

Net zoals die $$$$ carbon fiber fiets er niet voor zorgt dat de buurman de Tour de France gaat winnen, gaan de nieuwe Nano’s of Reebok compressiebroeken er niet voor zorgen dat jij de CrossFit Games wint.

Er goed uit zien is één, maar zou niet de prioriteit moeten zijn.

Je bent in de box om te trainen, niet voor een modeshow. Besteed je geld liever aan extra sessies met je coach om aan je doelen te werken, of investeer in goede voedingsmiddelen en begeleiding.

Tip: dan heb je straks helemaal geen kleren meer nodig en kun je al je WOD’s doen zonder shirt (en zonder broek, afhankelijk van je box, haha).

Crossfit Valkuilen

3. 24/7 focus

“Gezond leven is een lifestyle en een lifestyle doe je 24 uur per dag 7 dagen in de week”, en dit geldt ook voor CrossFit.

Twee, drie keer per week een uurtje je WOD draaien is een super begin, maar maakt niet goed wat je de overige 23 uur van je dag doet.

Zeker niet als je 10 uur per dag zit (uur file rijden, 8 uur werken, uur file terug), dan een uur keihard je best doet tijdens een WOD, om daarna thuis op de bank te zitten.

In dat, voor veel mensen herkenbare scenario, kun je je misschien afvragen hoe effectief je training eigenlijk is. Dit kan je optimaliseren door niet harder te gaan trainen, maar juist je dagelijkse gewoontes te veranderen. En zeker zo belangrijk: voeding! Een uurtje sporten per dag maakt die pizza voor lunch en koekjes om 3 uur niet goed, sorry.

4. Meer = Beter

Je bent nu aardig op dreef, je kent de meeste CrossFit oefeningen en ligt niet meer na elke WOD een dag in de kreukels. Het begint te kriebelen… Misschien moet ik m’n abonnement verhogen naar 88x in de week zodat ik NOG fitter wordt. Misschien als ik nu twee keer per dag kom, verbrand ik dat laatste beetje vet voor de zomer.

Helaas is meer sporten niet altijd de oplossing. Voor veel van ons zeker niet.

Je wordt fitter, sterker en valt af tijdens je rust en herstelperiode.

Dus hoe meer je rust, hoe meer resultaat. Meer trainen resulteert niet in meer resultaat, maar vaak wel in meer blessures. Overleg met je coach hoe jij ervoor kunt zorgen dat je het maximale uit je trainingen kan halen zonder dat je zeven dagen per week twee keer per dag in de box moet zijn.

Crossfit Valkuilen

5. Niks loggen

Oke, goed bezig! Je houdt je netjes aan je voeding. Je mist geen trainingen en geeft elke WOD 100%!

Maar hoe weet je of het wel zo goed gaat? Je krijgt niet meer zoveel complimentjes en ook de PR’s komen niet meer zo vaak als eerst. In het begin hoefde je maar naar de stang te kijken en je werd al sterker, maar nu zul je echt je best moeten doen.

Daarom is het zo belangrijk om alles bij te houden. Van lichaamsgewicht en afmetingen om te zien of je voeding werkt, net als je scores in de workout om te weten of je vooruit gaat in je trainingen.

Of je Fran nu doet in 12 min of in 2 min, daarna voel je je even kut en moe en vergeet je snel je tijden. Schrijf daarom alles, ja alles, op. Dat kan in je telefoon (er zijn genoeg apps), maar ook ouderwets pen en papier is prima. Misschien heeft je box een systeem om alles te loggen, nog beter. Hoe je het doet maakt niet uit, als je het maar logt.

De volgende keer dat je het gevoel hebt dat je niet vooruit gaat kijk je 3 maanden terug naar je scores en weet je dat je trots kan zijn op jezelf!

6. Trainen zonder doel

Weet je nog waarom je maanden geleden bent begonnen bent met CrossFit? Wilde je afvallen? Fitter en sterker worden? Wat je doel ook was, waarschijnlijk heb je hem gehaald. Als je de vorige tip hebt gebruikt, kun je zelfs precies zien hoeveel je vooruitgang is geweest.

Nu is het tijd voor een ander doel. Iets dat je training weer zin geeft. Dit doel kan van alles zijn: meedoen aan een lokale Throwdown, misschien wel met de CrossFit Open, eindelijk die Muscle-Up leren, een toptijd gaan lopen bij de volgende Obstacle Run of meedoen aan je eerste Kettlebell wedstrijd.

Je zult merken dat zodra je voor jezelf een doel hebt gesteld de trainingen weer veel leuker worden en je gemotiveerder zult zijn om naar box te gaan.

Mocht je twijfelen stel dan samen met je coach een plan op hoe je jouw doel gaat behalen.

7. Rule number 1: Always Talk about CrossFit

We snappen dat je enthousiast bent over CrossFit. Je wilt niks liever dan het er met de hele wereld over hebben. Geloof ons als we zeggen dat niet iedereen het wil horen.

Bewaar je PR verhalen en battle scars voor in de box en thuis.

Niet iedereen wil horen hoeveel rondjes Cindy je hebt kunnen doen en hoe open je handen lagen daarna.

Probeer mensen enthousiast te maken voor CrossFit, maar doe dit door te laten zien hoe vrolijk en energiek je erdoor bent. Door te laten zien hoe goed je eruit ziet. Doe dit vooral niet door er constant over te praten en al je WOD scars te laten zien, dat schrikt hoogstwaarschijnlijk alleen maar af.

Dit zijn wat mij betreft de zeven grootste CrossFit valkuilen. Heb jij nog aanvullingen? Laat het weten in de comments!

Crossfit Valkuilen

Na jaren te hebben gezwoegd in de fitnesszaal was het in 2009 tijd voor iets anders. In Driebergen kwam ik in aanraking met CrossFit en was vanaf dat moment verkocht. Niet lang daarna haalde ik mijn eigen certificering als CrossFit coach en ben ik Breda Strength & Conditioning gestart. Sinds eind 2015 ben ik mede-eigenaar en headcoach bij CrossFit Nuldertien in Tilburg.

De combinatie van verschillende sportelementen zorgt ervoor dat ik constant word uitgedaagd om het beste uit mezelf te halen. Mijn doel is om het beste bij iedereen naar boven  te halen. Er is voor mij niks leukers dan te zien dat mensen hun eigen grenzen leren te verleggen.

Crossfit Valkuilen - Adrie
Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x