was successfully added to your cart.

6 Tips om Sinterklaas en Kerst te overleven

By 16 november 2015 december 24th, 2017 Afvallen

Zag ik jou daar nou net een hand pepernoten wegwerken?

Biecht maar op. Zodra de Goedheiligman in het land is en ook de kerstballen alweer in de etalage verschijnen vergrijpt zelfs de meest overtuigde ‘clean-eater’ zich wel eens aan een buitensporig familie diner of chocoladeletter (of twee) .

Je bent echt niet de enige die in de vroegdonkere avonden alle goede voornemens van de zomer vergeten is en liefst alleen maar wil eten. En eten. En eten.

Alles is ook zo lekker. En gezellig.

Een bekentenis

Bekentenis: ik (Sjanett) heb daar ook echt last van. Die Chocoloney chocoladeletters die ik op Instagram postte? Die halen volgende week niet hoor. Geloof me.

Betekent dit dat ik al mijn harde werken, zware trainingen en ‘nette eten’ helemaal ongedaan ga maken met de feestdagen? En dat alle riemen los gaan? Nee!

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

Kijk, er zijn mensen die langs het Sint/Kerst/Whatever-chocolade-schap in de supermarkt kunnen lopen zonder een spier te verrekken of totaal niet geïnteresseerd zijn in de dessertkaart (ik kijk niemand in het bijzonder aan… tja, ik heb het over Maaike). Maar dat ben ik nou eenmaal niet. Ik ben een snoepkont. En aangezien ik dat van mezelf weet, heb ik ook handige strategieën bedacht om hier het beste van te maken.

Want een keer snoepen of uitgebreid diner is helemaal niet erg. Jezelf de hele maand ongegeneerd voldouwen is daarentegen niet nodig.

Met deze 6 tips zorg je ervoor dat jij de december feestmaand ook zonder problemen door komt. 

Wil je nog meer tips en adviezen van ons persoonlijk? Kijk dan naar ons gratis webinar “Feestdagen Survival Guide” op YouTube.

tips om sinterklaas en kerst te overleven

1) Ben slim. Ben bewust. Ben voorbereid.

Iedereen weet dat je op nuchtere maag geen boodschappen moet gaan doen. Pas dezelfde tactiek ook voor sociale gelegenheden toe.

Als je weet dat je op een feestje of avond bent met (ongezonde) hapjes of veel snoep, zorg dan dat je van te voren al gegeten hebt. Weet je van jezelf dat je de verleiding toch niet kan (of wil) weerstaan? Eet dan van te voren vooral groente en/of rauwkost en zorg daarnaast ook dat je je eiwitten al binnen hebt. Maak bijvoorbeeld een lekkere groentesoep met kipblokjes erin. Dan heb je nog wat ruimte voor koolhydraten en vetten (waar de meeste hapjes of snoepjes toch uit bestaan).

2) Ga je naar dat feestje of diner? GENIET ERVAN!

Hier waren caps-lock inderdaad nodig. Het is echt niet nodig om die persoon te zijn die de hele avond met een lang gezicht zit omdat je ‘niks mag eten’. Daarnaast zijn surprise avondjes en kerstetentjes vooral bedoelt om te relaxen, socializen en lol te hebben (en niet om jezelf in een coma te eten). Praat, lach, have fun.

Hou het beschaafd wat eten betreft en geniet ook van dit aspect. Oók al eet je misschien meer of ongezonder dan ‘normaal’. Schuldgevoelens over wat je eet heeft een grotere negatieve impact dan wat je daadwerkelijk eet. Kauw langzaam, ben bewust van wat je eet (en hoe vol je maag zit). Proef, ruik, ervaar je eten. Wedden dat het dan makkelijker is om te stoppen voordat je op standje ‘ontploffen’ zit?

3) Levert het té veel stress op? Ga dan niet.

Ja, sociale banden zijn belangrijk. Maar niemand zal het je kwalijk nemen als je een keer niet op een feestje of etentje aanwezig bent. Of ga wel, maar ook op tijd naar huis. Deze tip is met name handig voor diegene die in voorbereiding zijn voor een wedstrijd, of bijvoorbeeld net begonnen zijn met onze FitFood30.

Dit is geen lange termijn tactiek, want uiteindelijk wil je gewoon in staat zijn om altijd en overal verstandige keuzes te maken en eventuele verleidingen te weerstaan. Daarnaast is er niks mis met een lekkere cheatmaaltijd (dus geen maand ;)) op zijn tijd. Maar sta je (nog) niet stevig in je schoenen om wat voor reden dan ook (drukte, vermoeidheid, etc), dan kan het gewoon heel fijn zijn om die ‘moeilijke momenten’ even over te slaan.

Kies voor jezelf. Je doet dit namelijk ook voor jezelf. En voor jouw eigen doelen, niet die van iemand anders.

4) Ben een slechte/goede gastvrouw

Eigenlijk had ik met deze tip moeten beginnen (maar hij was iets te obvious): zet je oogkleppen op en haal gewoon geen gevulde banketstaven of chocolade pepernoten in huis.

Ook niet voor je visite. Die krijgen óf al genoeg te eten op andere plekken óf slaan toch af onder het mom “Nee ik hoef niet, wil op m’n figuur letten” of “Nee bedankt, past niet in m’n macro’s”. Dan eet jij de restjes ook niet op als ze weer weg zijn. Ben je dan een slechte gastvrouw, of juiste een goede? 😉

5) Boet tijdens de training, als jij je daardoor beter voelt.

Kijk, ik ben geen fan van het idee dat je je eten moet verdienen in de gym. Net zo min als dat je moet trainen, omdat je calorieën wil verbranden. Je traint omdat je het leuk vindt. Of omdat je wil winnen. Niet omdat het moet. Punt.

Dat wil niet zeggen dat je je calorie-overschot tijdens de feestdagen niet in kan zetten voor een killer workout. Als een zware training jou helpt om je minder slecht te voelen over wat je gegeten hebt, knijpen wij voor deze keer een oogje toe.

Er zijn twee tactieken: plan een zware training in de ochtend/middag voor een groot feestmaal, zodat je ‘s avonds al je voorraden weer bij kan tanken. De prowler of sled is hierbij een zeer geschikt (martel) werktuig. Of juist de dag erna om voor die nieuwe PR te gaan (afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die je de avond ervoor genuttigd hebt uiteraard).

6) Je keuzes staan los van elkaar

Wat doe je als er een barstje in het scherm van je smartphone zit? Juist. Dat ding op de grond smijten en een trap nageven. Eeuuhh. Of niet. Dat er een kleine kink in de kabel gekomen is, wil niet zeggen dat alles verloren is. Dus doe dat ook bij jezelf niet.

Slechte keus gemaakt? It happens. Geen reden om jezelf onderuit te halen of  20 andere verkeerde keuzes te maken.

Was je niet blij met wat je gegeten hebt? Zorg dan dat je volgende maaltijd dat wel doet.

Dat was het! Mijn 6 tips om Sinterklaas en Kerst te overleven. Onthou dat niemand perfect is. Ook al lijkt dat aan de buitenkant misschien wel zo te zijn. We zijn allemaal mensen en zolang je elke keer weer je beste beentje voor zet lig jij meters voor op de rest.

Heb jij nog andere tips om de feestdagen door te komen? Laat het ons weten in de comments!

Love,
FitFood

PS Meer van dit soort tips? Kijk dan naar ons gratis webinar “Feestdagen Survival Guide” op YouTube.

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Join the discussion One Comment

  • Sophie schreef:

    Bedankt voor je tips, persoonlijk denk ik dat wat je eet zo lekker moet zijn dat je het niet erg vindt om daar wat dikker van te worden. Is het dat niet dan gewoon laten staan.

Leave a Reply