was successfully added to your cart.

5 tips tegen stress (en voor een strakker lijf)

By 25 januari 2016 augustus 2nd, 2017 Energie, Geluk

Zie jij jezelf als een harde werker? Iemand die ambitieus is? Een drukke baan, meerdere dagen hard trainen, af en toe een wedstrijd en het sociale leven onderhouden? Toch blijf je maar ontevreden over je resultaten. Vooral als je op de weegschaal kijkt. Ben je meer aangekomen? Dat zou zomaar eens kunnen komen door stress!

Help, wat nu busy lady? Wees gerust, wij hebben wat tips tegen stress om jou weer stressvrij(er) en daarmee ook strakker in je lijf te krijgen.

Maak je niet dik

Al eerder schreven we over wat stress eigenlijk is en hoe je het ermee omgaan kunt trainen. Vandaag zoomen we in op effecten van stress die je wellicht nog niet (her)kent. Presteer je niet (meer) zo goed als je ooit, kom je aan (of val je maar niet af) ondanks dat je hard traint, gaan die pijntjes in je lijf maar niet weg of vindt je het lastig om gezonde keuzes te maken in je eten (terwijl je heel goed weet wát je zou moeten doen)? Vaak maak je je hier letterlijk dik om stress…

We geven je 5 praktische tips hoe hiermee om te gaan om weer resultaat te boeken en strakker in je vel te komen.

1. Registreer je milestones

Je bent zo druk dat je alleen nog maar bezig bent met de volgende stap of doel. In je hoofd heb je alles al uitgeplant en werk je aan alle stappen die je wil volbrengen. Misschien maak jij je zelfs wel druk dat het teveel tegelijk is of ben je gefrustreerd dat je nog niet ver genoeg geraakt bent. Herkenbaar?
Zorg ervoor dat je stilstaat bij de dingen die je wel bereikt hebt. Koop een notitieboekje en neem de tijd om jou behaalde mijlpunten op te schrijven. Reken maar dat het extra goed voelt als je het nog eens overleest.

2. Ga spelen

Je MOET al heel veel van jezelf op een dag. Alle verwachtingen die je aan jezelf stelt of denkt dat anderen aan je stellen kunnen je oprecht het plezier in de dag ontnemen. Probeer dat moeten zo nu en dan los te laten. Sure, het zorgt er ook voor dat je dingen gedaan krijgt, ook de K-klusjes…. alleen zorg dat je ook dingen doet die je gewoon leuk vindt. Ga los op de knutseltafel van je kids, dans de kamer rond, headbangend de tuin doen, niks is te gek, play!

Ben je zo gestrest dat je even niks kan bedenken? Wij geven je in deze post 16 manieren om meer te spelen.

3. Less is more

Doe minder, minder, minder! Er zoveel dingen die je nog wil of moet doen, maar stress ontstaat niet voor niks. Het is een seintje van je lichaam dat je veel te druk bent. Sterke schouders kunnen veel dragen, maar net als een spier groei je in je rust ;). Wat zou je een zieke vriend, waar je voor zorgt, adviseren om te laten doen? Dat is precies wat je van jouw takenlijst kunt afstrepen.

4. Ben je druk of productief?

Er zit een verschil tussen druk en tussen productief bezig zijn. Bepaal waar die grens voor jou ligt. Druk zijn kan goed voelen of interessant klinken, maar productief zijn voelt geweldig. Zeg “JA” tegen de juiste dingen en “NEE” tegen de dingen die je op dat moment niet kunt realiseren of waarmaken. Zelf werken we daarnaast wel eens met het klokken van onze to-do list. Alle activiteiten krijgen een bepaalde tijd om ze te realiseren. Werkt als een trein, plus je hebt meer tijd over voor play!

5. Laat een ander je training bepalen

Al ben je zelf een personal trainer die anderen helpt hun doel te bereiken, zorg dat je niet je eigen trainingsprogramma schrijft. Wil je minder stress,  dan is het belangrijk dat je druk van je schouders afhaalt. Dat doe je door de controle aan anderen over te geven. Doen wij ook! Huur dus iemand in om jouw training te schrijven, luister naar hen en kill those kilos and PR’s!

Laat stress geen roet in het eten gooien om lekker te leven. Hoop niet op een wonder maar neem actie. Wees niet bang om de controle ook aan anderen te geven. Dat is misschien even spannend of raar, maar geeft echt rust.

Zo maakten wij onlangs de keus om hulp te vragen in het huishouden. Hoewel we het prima zelf kunnen én het geld ook echt goed zelf kunnen gebruiken, helpt het ons meer te focussen op het bouwen aan LoveFitFood en jullie verder te helpen. Het gaf ons een bak minder stress en (nog) meer plezier in ons werk.

 

Meer lezen over stress verminderen? Wij kunnen het boek 1 Ding van Gary Keller aanbevelen.

Maak jezelf niet dik
Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply