was successfully added to your cart.

Lessons learned: 5 succesfactoren voor duurzaam afvallen

By 12 september 2018 januari 14th, 2019 Afvallen
larissa ruwiel lovefitfood coach

LoveFitFood is sinds de oprichting in 2014 door Maaike en Sjanett gegroeid en geëvolueerd naar een platform waar enkel de allerbeste vitaliteit-, life(style) coaches en personal trainers iedereen te woord staan die op een bullshit-vrije manier bezig wil zijn met gezondheid en welzijn.

Dat betekent ook dat we onwijs veel kennis in huis hebben over uiteenlopende onderwerpen, zoals voeding en afvallen, maar ook mindset, gedragsverandering en training.

“Stel je voor dat iemand naar je toe komt met een hulpvraag (op jouw gebied van expertise) en je krijgt maar één keer de kans om iets te zeggen. Wat zou je dan zeggen?”

Dat is wat we alle coaches vroeg en ik kreeg een hele reek aan super waardevolle tips waar we een gratis video serie van hebben gemaakt. Benieuwd naar de tips? Meld je dan hier gratis aan!

Succesvol en duurzaam afvallen?

Het leek ons daarom wel leuk om in een blogreeks een aantal van onze allerbeste tips omtrent een aantal hot topics met je te delen! Deze maand de eerste uit deze reeks: de geleerde lessen van onze coaches over duurzaam en succesvol afvallen.

geleerde lessen coach sanne lovefitfood

Wat ik vooral niet ga doen is het mezelf moeilijker maken door de discussie met het “ja maar”-stemmetje in mijn hoofd aan te gaan.

Sanne:

Oei! Mag ik er maar één uitkiezen? Lastig!! In dat geval… ga ik voor het bepalen wat gedurende de dag echt belangrijk voor je is. Focus je op datgene dat je wil voeden, in plaats van waar je vanaf wilt (in het geval van afslanken: vet).

Wat ik veel zie bij de mensen die ik begeleid of coach is dat ze vaak de hele dag bezig zijn met eten (al dan niet gezond). Continu “nee” zeggen tegen dat wat ze eigenlijk wel willen (en dan vooral ook met die gedachte rond blijven lopen). Het is echt een strijd geworden.

Terwijl eten in eerste instantie gewoon functioneel is en in tweede instantie ook juist leuk mag zijn!

Persoonlijk wil ik helemaal niet de hele dag met eten bezig zijn, hoe lekker ik het ook vind en hoe zeer ik daar ook van kan genieten. Ik focus me veel liever op relaties, verbinding met andere mensen, werken, coachen, wandelen met onze hond, enzovoorts. Daar wil ik gedurende de dag mee bezig zijn, niet met “wat ga ik zo weer verzinnen om te eten”, “oh er is taart, dat wil ik eigenlijk wel, maar het mag niet van mezelf, boehoe..”

Nee, klaar… Ik eet 3 of maximaal 4x per dag (ontbijt, lunch, avondeten en eventueel ‘s avonds na mijn werk als ik rond 16:00 uur al heb avondeten heb gehad). Mijn eten is voorbereid of staat in ieder geval gepland.

En die taart? Dat hangt er vanaf:

  1. Of het past bij mijn doel;
  2. Of ik niet al iets te vaak “ja” heb gezegd in de afgelopen dagen of nog gepland heb in de komende dagen; en
  3. Of ik er écht, écht, écht zin in heb.

En als het antwoord op alledrie de vragen niet volmondig “ja” is, is het dus “nee” en focus ik me op wat ik belangrijk vind, namelijk bijvoorbeeld interactie met andere mensen, of ik ga iets anders doen, ik leid mezelf af.

Wat ik vooral niet ga doen is het mezelf moeilijker maken door de discussie met het “ja maar”-stemmetje in mijn hoofd aan te gaan. En is het antwoord “ja”, dan ga ik er ook ten volste van genieten, zonder tegelijkertijd met iets anders bezig te zijn.

Dit klinkt nu heel simpel, maar vaak maken we het onszelf onnodig moeilijk door de discussie aan te gaan met onze interne saboteur. En oefening baart kunst! “Vallen” is niet erg, als je maar gewoon weer opstaat. En in dat “opstaan” en oppakken waar je gebleven was, word je steeds beter, wat zorgt voor duurzaam resultaat.

geleerde lessen coach lori lovefitfood

Focus dus wat meer op het totaalplaatje door jezelf af te vragen: krijg ik al mijn stofjes binnen?

Lori:

Natuurlijk zijn er veel aspecten belangrijk als het gaat om afvallen, maar mijn grootste les zou zijn: stoppen met zwart-wit denken.

Als het gaat om voeding zijn we heel erg geneigd om te denken in goed en fout, gezond en ongezond. Helaas denk ons lichaam niet zo.

Je lichaam herkent de producten die je eet niet, enkel de stofjes waaruit deze producten zijn opgebouwd. Je lichaam herkent dus geen appeltaart, chocolade of broccoli.

Je lichaam ziet een combinatie van voedingsstoffen en gebruikt dit waar het nodig is. Of je nou die stoffen binnenkrijgt uit product A, B of C maakt je lichaam niks uit.

Focus dus wat meer op het totaalplaatje door jezelf af te vragen: krijg ik al mijn stofjes binnen? Krijg ik niet te veel van het een, en te weinig van het ander binnen? Natuurlijk zijn er producten die minder optimaal zijn om alle benodigde stofjes in een goede balans binnen te krijgen, maar we moeten stoppen met denken in gezond vs. ongezond.

Het levert ook alleen maar meer onnodige stress rondom voeding, want zodra je dan een keer iets “ongezonds” eet voel je je waarschijnlijk schuldig daarna. Hoewel dit dus helemaal niet nodig is! Niks is gezond, en niks is ongezond. Vanaf nu mag je dat nooit meer denken of zeggen, deal?

geleerde lessen coach debby lovefitfood

Laat je niet afleiden door de mening van anderen en je hoeft ook geen verantwoording af te leggen.

Debby:

Je wilt graag afvallen en je bent begonnen met het veranderen van je lifestyle en daarbij meer bewust gaan eten. Je veranderd je eetpatroon, kiest voor andere producten dan “normaal” en drinkt minder of geen alcohol meer. Een hele stap en veel uitdagingen om alle veranderingen toe te passen in je leven. Maar je hebt een doel en je gaat ervoor!

Dan komen die momenten waarop je met je vrienden, familie of collega’s bent. Je hebt een gezellig etentje, gaat met vriendinnen lunchen of een theetje drinken waar eigenlijk wel wat lekkers bij hoort, verjaardagen, borrels, noem maar op! Momenten waarbij er bijna altijd wel gegeten en gedronken wordt. Omdat het etenstijd tijd is of gewoon voor de “gezelligheid”.

Helemaal leuk natuurlijk, maar dit zijn wel de momenten waarop je op de proef wordt gesteld. En vaak niet eens in het maken van de juiste keuze wat betreft de voeding. Maar omgaan met de eventuele weerstand en onbegrip van anderen als je “nee” zegt of kiest voor de gezondere optie. Of als de inhoud van jouw lunchbakje er heel anders uitziet dan de rest van je collega’s.

Niet iedereen zal jouw keuzes begrijpen rondom voeding en dat is prima. Maar daardoor zullen er altijd mensen zijn die er iets van vinden en je dit vertellen of proberen over te halen om mee te doen.

Dit zijn de momenten waarop jij voor jezelf mag staan en niet hoeft te twijfelen aan de keuzes die je maakt.

Wees je bewust van het belang van jouw doel, wat de reden is waarom jij dit zo graag wilt. Laat je niet afleiden door de mening van anderen en je hoeft ook geen verantwoording af te leggen.

Laat je niet van de wijs brengen dat je anders “ongezellig” bent. Het is super goed dat je een doel hebt en daarvoor gaat! Het is jouw lichaam en je zult je hele leven keuzes gaan maken over wat je eet, wat je doet, wat je belangrijk vindt enzovoort. Dus blijf bij jezelf.

Overweeg je wel om dat taartje mee te eten? Kijk of je even een rustmoment kan pakken, waarbij je bij jezelf “incheckt”. Hoe voel ik me? Wat wil ik? Wat is op dit moment belangrijk voor me? En als JIJ het echt bent die dat taartje wilt eten of het wijntje mee wilt drinken, dan is dat helemaal goed! Maar doe het omdat jij het wilt!

In plaats van tegen onze biologie te vechten is het oneindig veel zinvoller om ermee samen te werken.

Sjanett:

Je kan mij echt precies vertellen WAT ik moet eten en hoe veel, en dan nog zal ik het niet (altijd) doen. Het frustreerde me mateloos! Hoe kon ik nou als weldenkend persoon niet in staat zijn om gewoon te doen wat ik weet dat ik moet doen!

Het inspireerde me om een opleiding tot Mind Body Eating coach te volgen, me te verdiepen in de psychologie van het eten (en het uiteindelijk zelfs breder te trekken en in mijn podcast in transformaties in de breedste zin van het woord te onderzoeken).

Ik was gefascineerd door de verschillende ‘stemmetjes’ of smoesjes die er door m’n hoofd spookten op momenten van weerstand. “Fuck it”, of “Lukt me toch niet”, of “Eentje maakt niet uit”.

Wat blijkt nu? Al die vormen van weerstand in ons hoofd zijn niet tegen ons, maar juist vóór ons. Ze hebben een specifiek nut en doel. Vaak is dat ons beschermen. Wil je daar meer over weten, neem dan een kijkje bij Food Freedom Mindset.

De grootste eye-opener in dat hele verhaal was de relatie tussen onze biologie en onze psychologie.

Het is namelijk veel zinvoller om met onze biologie samen te werken, dan er tegen te vechten of deze met pure wilskracht iets op te leggen. Je kunt ook niet vechten tegen de drang om adem te halen, net zoals het zinloos is om te vechten tegen de wens om te eten.

Iedereen weet dat stress negatieve gevolgen kan hebben. Maar wist je ook dat wanneer je gestrest bent je spijsvertering bijna stil ligt? En dat er allerlei hormonale verschuivingen zijn waardoor je meer eten nodig hebt om plezier van dat eten te ervaren? Of dat voedingsstoffen uit het eten minder goed opgenomen worden?

En wist je dat mentale stress (de interne radiostation die op standje kritiek staat de hele tijd) ook deze dingen veroorzaakt? Reden dus om je niet alleen op je lijf te focusses, maar ook op je interne belevingswereld. Dat kan met één van onze coaches, of door zelf op onderzoek uit te gaan!

Wil je tips tegen stress? Lees dan dit artikel.

You first have to find out what’s eating you, before you can change the way you eat.

Larissa:

Het is verleidelijk om te denken: “vanaf nu ga ik alleen nog clean eten en skip ik…(vul maar in)”. Dat heb ik zelf ook vaak geprobeerd en voor de meeste mensen werkt dat slechts tijdelijk.

Als eten voor jou een comfort middel is, dan worstel je vaak met twee tegengestelde verlangens: aan de ene kant gezond eten en af willen vallen, en aan de andere kant het verlangen naar eten.

Je hebt dan behoorlijk wat wilskracht nodig om niet aan dat verlangen toe te geven.

Wilskracht is als een bal onder water willen houden. Als je uitgerust en ontspannen bent heb je veel wilskracht en gaat gezonde keuzes maken makkelijk. Maar wanneer je moe of gestresst bent, of lastige gevoelens hebt, raakt je wilskracht reservoir leeg en geef je toe aan je verlangen.

Praktische tips om niet meer te worden uitgedaagd door een leeg wilskracht reservoir:

  • Zorg voor voldoende pauze en ontspanning; wandelen, mediteren, een boek lezen. Want met een vol reservoir is het makkelijker ?
  • Mealpreppen; bijvoorbeeld in het weekend. Wanneer je dan moe thuiskomt heb je in ieder geval een lekker en gezonde maaltijd klaar staan. En is de verleiding om een pizza in de oven te schuiven een stuk makkelijker te weerstaan.

Maar mijn grootste les was om te kijken naar een oplossing voorbij wilskracht.

Want als je de next step wilt maken naar een duurzame verandering, dan moet ik ook eerlijk zijn. Dit zijn fijne praktische tips, maar het echte werk zit vaak aan de binnenkant. Voorbij de wilskracht. Onderzoek waarom je op bepaalde momenten zo naar eten verlangt.

Vaak heeft dit te maken met verschillende triggers zoals stress, kritische gedachten of lastige emoties, waarbij we eten gebruiken om te dempen of om een leegte op te vullen. Dit herkennen en hiermee om leren gaan is een echt duurzame oplossing, en geeft zo’n vrij gevoel!

We doen dit in onze Food Freedom Mindset en ik kan je hier ook persoonlijk bij begeleiden. Werk aan de binnenkant en de buitenkant volgt dan vanzelf!

 

Dat waren onze lessons learned, we hopen dat je ze nuttig vond! Laat ons in de comments vooral jouw eigen ervaringen en grootste lessen weten!

Benieuwd wat onze coaches voor jou kunnen betekenen? Check dan: www.lovefitfood.nl/coaching en boek meteen een gratis coachingsessie van 20 minuten bij de coach van jouw keuze.

Liefs,
Sjanett

Larissa Ruwiel

Author Larissa Ruwiel

Larissa is holistisch diëtist en Eating Psychology coach. Ze doorziet snel de oorzaak van eetstruggles en helpt vrouwen met een holistische body & mind aanpak hun gezonde doelen te behalen. Mensen coachen naar ‘Food Freedom’, (lekker in je vel zitten én een relaxte relatie met eten hebben), is haar kadotje aan de wereld. Naast coachen bij LoveFitFood, coacht ze in haar eigen praktijk Manage Your Body.

More posts by Larissa Ruwiel

Leave a Reply

Gratis FitFood weekmenu incl recepten en stappenplan ontvangen?

Of je nu (opnieuw) wilt starten, of alleen wat extra motivatie nodig hebt... onze FitFood starterskit inclusief weekmenu, keukengids en recepten helpt je op weg!

x x